Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Svårt o hålla motortempen uppe. 9-5 -03 b235e Misstänker termostat, vad tror ni?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Question Svårt o hålla motortempen uppe. 9-5 -03 b235e Misstänker termostat, vad tror ni?

    Idag med första minusgraden i luften så ville fanskapet inte komma upp riktigt lika fort i temp kändes det som. (Jag utgår ifrån mätaren i panelen.) Sen när jag då kom ut på lite större väg med högre hastighet och fartvinden tilltog så hade den svårt o hålla tempen uppe. Kom på sin höjd upp i första tredjedelen av vita området på tempmätaren.

    Jag misstänker en trögstängande termostat. Kan det vara så? Misstänker att förbrukningen blir avsevärt högre om jag inte åtgärdar detta snart.



    /Dave

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Temp som inte går upp brukar mycket riktigt bero på att termostatet inte stänger när det och du kyler kylsystemet onödigt mycket.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Skulle säga dina misstankar stämmer.
    /Johan

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Enig!
    Ganska lätt att testa och byta oxo. Bara att plocka ur termostaten, lägga den i en kastrull vatten på spisen, värma och kolla, i med kall vatten så den stänger, kolla.
    Termometer är bra när man testar. Typ digital stektermometer.

    Rätt smart att samtidigt testa den nya termostaten man ändå skaffat innan monteringen. Det är enkelt att jämföra funktionen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Hur mycket söl blir det om jag bara lossar termostathuset utan o tömma kylsystemet? Är B235E tetig vid luftning? Hur luftar jag systemet enklast?

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Hur mycket söl blir det om jag bara lossar termostathuset utan o tömma kylsystemet? Är B235E tetig vid luftning? Hur luftar jag systemet enklast?
    Ja alltså det kommer ju rinna ut en liter eller två, så det blir ju en del söl... Man kan ju tappa ur en del via avtappningen innan man lossar slangen till termostathuset, men visst söl är oundvikligt Men bara se till att försöka fånga upp så mycket som möjligt och spola av motor, låda m.m efteråt Och givetvis spola av marken/golvet ordentligt efteråt.... Egentligen skall man ju vara i riktig hall/garage när man slabbar med sånt här, men ibland sker det tyvärr att man står ute, och då är det extremt viktigt att man spolar ordentligt så att man späder ut eventuellt spill som hamnat på marken!

    Du monterar termostaten med lufthålet uppåt, och sedan låter du bilen stå på tomgång med locket av på expansionskärlet tills termostaten öppnat (säger oftast "slurk"). Med fördel kan detta göras i lite motlut för att hjälpa luftningen något. Sedan bara ut och kör bilen varm och kontrollera nivån efter en stund

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Med tanke på hur lätt det är att tappa ur kylarvätskan via dräneringshålet i hörnet på kylet så kan jag verkligen inte rekommendera nåt annat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Och köp enbart originaltermostat, det är oerhört mycket problem med pirater inkl "finpirater" från Mekonomen och liknande.
    /Johan

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Om man nu tar sig tiden att göra kastrulltesten, Se då till att inte termostaten då ligger i botten på kastrullen, utan hänger fritt i vattnet. För annars kan man riskera att sabba termostaten. Hur som så är en termostat så billig, så tar man sig tiden att demontera, återmonterar man lämpligast en ny.

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Och köp enbart originaltermostat, det är oerhört mycket problem med pirater inkl "finpirater" från Mekonomen och liknande.
    /Johan
    Grymt många braiga svar! Tack allihopa! Auktoriserad handlare imörrn med andra ord blir det! Trodde mekonomen var rätt ok när det kom till delar. Är det fler "finpirat"-delar man bör se upp för?

    /Dave

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Och här är skälet till varför den inte stängde. Någon annan som varit med om liknande att den skevat iväg så?

    Senast redigerat av daspunner den 2015-11-23 klockan 23:02.

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Och här är skälet till varför den inte stängde. Någon annan som varit med om liknande att den skevat iväg så?


    Herre jösses!

    jag har nog aldrig sett något liknande termostathaveri, men det känns iaf uppenbart vad som felade

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Herre jösses!

    jag har nog aldrig sett något liknande termostathaveri, men det känns iaf uppenbart vad som felade

    Rätt nöjd med att det gick så lätt iaf, kunde ju vart värre. Nåt givar-tjafs eller fel på instrument etc. Min "nya" 9000 fick jag ju löda instrumentet på...

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Någon annan som varit med om liknande att den skevat iväg så?
    Ja, faktiskt. Men det lär vara ovanligt att den hoppar ur läge och det gör troligtvis inte en termostat som är frisk så det var ju bättre att upptäcka detta nu och inte i smällkalla vintern.
    Vet du ursprunget/fabrikat på denna? Va det Mekonomen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Har inte behövt byta den förän nu i vår ägo. Letade efter fabrikat på gamla termostaten men fann inget. Men det är tyvärr så att det sparats rätt friskt på den här bilen innan oss har jag fått för mej. Nu lägger jag inte miljoner på bilen heller men spara "tia hit o en tia dit" tror jag straffar sej.

    /Dave

  16. #16
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Följ den övre slangen från kylaren in i motorn, där den ansluter till motorn är en het kandidat.
    /Johan

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Och här är skälet till varför den inte stängde. Någon annan som varit med om liknande att den skevat iväg så?

    Märkte du när den havererade? Något sådant här kommer väl inte direkt smygande... Även om den säkerligen inte var superfrisk innan haveriet som Echonator säger. Är fjädern hel, så det inte cirklar runt några lösa bitar i systemet?
    /Johan

  17. #17
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Följ den övre slangen från kylaren in i motorn, där den ansluter till motorn är en het kandidat.
    /Johan

    - - - Uppdaterad - - -



    Märkte du när den havererade? Något sådant här kommer väl inte direkt smygande... Även om den säkerligen inte var superfrisk innan haveriet som Echonator säger. Är fjädern hel, så det inte cirklar runt några lösa bitar i systemet?
    /Johan

    Jag märkte att den felade från en dag till en annan. Rätt som det var kunde den bara inte få upp eller hålla tempen. Den var helt intakt bortsett från att den skevat.

Liknande ämnen

  1. Svårt hålla jämn gas
    Av supereldare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 00:09
  2. Motortempen rasar och CE tänds. termostat?
    Av turboinside i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 19:56
  3. Svårt att hålla laddtrycket
    Av Bmw-Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •