Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Instrumentbelysning tänds och släcks oregelbundet NG9-3

  1. #1
    Sugmotor MrMagoots avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Instrumentbelysning tänds och släcks oregelbundet NG9-3

    Jag har ett knepigt fel på min Saab 9-3 2004 diesel som jag inte blir klok på All belysning inne i bilen slocknar och tänds om vart annat med jämna mellanrum. Och har jag helljuset på så slocknar även det och går till halvljus.
    Som ex jag startar från jobbet, åker säg 2 mil, helt plötsligt slocknar precis allting till inne i bilen, hela instrumentpanelen. Precis som när du startar så tänd allt upp. Och det händer precis närsomhelst ! Jag kan starta bilen på morgonen, så börjar det blinka och det kan hålla på ett tag. Sedan slutar det bara hux flux och så händer inget mer den dagen. Eller så stänger jag av, drar ur nyckeln och sedan startar jag bilen igen. Då är det också borta, men kan komma tillbaka typ 2-3-10-20 minuter senare. Spelar ingen roll om det regnar eller är torrt. Har laddat batteriet med laddare så det var fulladdat, startade bilen och så satte det igång igen !!! Har ett par xtraljus som jag tog bort plus på, det fortsatte. Drog ny jordkabel, det forsatte.
    Ge mig en hint vart jag ska börja söka
    13 Saab:ar senare

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Fungerar ljusomkopplaren till vänster om ratten? Prova även när problemen händer.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor MrMagoots avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Ja den fungerar men det händer att helljuset hänger sig när jag slår på det. Sedan flerpar jag ett par ggr och då brukar felsymtomen uppstå. Men det händer också då jag inte använder spaken.
    13 Saab:ar senare

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    När du säger att allt slocknar, menar du då all belysning men mätarna visar fortfarande rätt? Och när det tänds upp igen så har mätarna aldrig krånglat?

    Har du läst ut några felkoder på din bil?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    2 fel ? Glapp i reostaten jocksa med den när det händer och/eller ljusrelät för helljus problemet.

  6. #6
    Sugmotor MrMagoots avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Hej! Hittade detta, det är en perfekt förklaring på mitt fel

    ......trots att bilen är igång gör den systemkontroll emellanåt. Innebär att alla varningslampor tänds för några sekunder. Därefter kan allt bli normalt igen men det kan också inträffa att alla instrument dör. Ibland startar de av sig självt igen men jag kan också starta dem genom att rycka i "ljustutan"??? Ett annat scenario är att det kommer upprepade systemkontroller i snabb följd.
    Har varit på Saab men jag får inget klart besked om vad det kan vara. Fenomenet som sådant tycks inte lämna några felkoder.
    Senast redigerat av MrMagoot den 2015-12-25 klockan 21:55.
    13 Saab:ar senare

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Du svarade aldrig på min fråga och nej, självklart görs INGA lamp-tester när systemet är igång, bara under 3 sekunder under uppstart.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Hittar du felet så återkoppla gärna då jag har samma typ av fel bla...

  9. #9
    Sugmotor MrMagoots avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Det jag gjort fram till nu är att jag kopplade bort säkringen till mina två 100 watt´s xtraljus. Då upplevde jag att det lugnade ner sig men felet kvarstår som tidigare dock mindre frekvent tycker jag i alla fall.
    @henrikg mätarna går ner helt, det är som du slår av tändningen 1-2 sekunder sedan hoppar allt igåmg igen, det lyser som f-n (starkt) Systemkontrollen tänds, airbaglampan lyser och säger den är ur funktion.
    Under julveckan körde jag 150 mil, norrland T/R det som hände då var att vid ett tillfälle så slocknade ALLT, även utebelysningen det var en riktig blackout.
    Jag har även kört på tvättbräda för att utesluta glapp, det hände inget specielt då. Sedan har jag verkligen gett på både tändningslås/nyckel då detta händer samt blinkerspaken. Det blir ingen skillnad så glapp kan nog uteslutas. Hittade däremot en brunnen jordkontakt i vä baklysse men det har troliegn inte med detta att göra. Jag har dragit om den men.......felet kvarstår.
    Jakten går vidare
    Senast redigerat av MrMagoot den 2016-01-15 klockan 16:28.
    13 Saab:ar senare

  10. #10
    Sugmotor MrMagoots avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Hittade till slut lösningen på ett annat forum, näst sista svaret i tråden

    http://www.saabforum.nu/forum/messag...rumSwitch=tech
    13 Saab:ar senare

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och det säger....
    Hej alla intresserade. Felet är numera inringat. Det visade sig bero på ett internt fel i dieselvärmarens styrdon. Fick ett tips om att koppla bort dieselvärmaren och så snart jag gjort det försvann problemen med huvudinstrumentet.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Nu är inte jag TS, men jag tyckte det lät intressant, så jag kopierar in näst sista svaret i tråden.
    Citat
    "Hej alla intresserade. Felet är numera inringat. Det visade sig bero på ett internt fel i dieselvärmarens styrdon. Fick ett tips om att koppla bort dieselvärmaren och så snart jag gjort det försvann problemen med huvudinstrumentet.
    Nu återstår att hitta felet i styrdonet? Går det att reparera eller måste hela enheten bytas? Någon som vet?
    Slutcitat

Liknande ämnen

  1. oljetryckslampa tänds och släcks
    Av joel.h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-07, 14:11
  2. [LÖST] Motorlampa släcks/tänds OG9-5 B2x5
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 12:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •