Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Oljeläckage 9-3 T5 -99

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Oljeläckage 9-3 T5 -99

    Var och bytte olja idag och såg då något jag inte sett innan. Det verkar vara en del oljestänk på växellådssidan undertill på motorn.

    Om man står under bilen och tittar i färdriktningen så ser man att balken precis vid vänster framhjul är svart av oljestänk. Tittar man upp så ser man en del oljeklegg runtom. Jag vet att det obligatoriska är att torka rent och sedan titta efter en stund igen för att lokalisera oljeläckan.

    Tänkte dock fråga eliten här om det kan vara något "standardfel" eller vilka misstänka källor som kan åstadkomma oljeläckage liknande detta. Tycker det verkar komma från baksidan av motorn någonstans men inte säker.

    Tog lite bilder om det kan hjälpa till lite:

    Sett framifrån växellådan
    sett underifrån bakom växellådan
    Sett rakt underifrån
    Sett framifrån till höger om v-låda

    För övrigt, om det är motorolja så kan det inte vara ett stort läckage då det aldrig blir pölar under bilen. Kan det vara växellådsolja? Går det att kolla växellådasoljan på en bil med manuell låda?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ett standardfel är att packboxen på drivaxeln på vänster sida slits och drivaxeln börjar glappa och det läcker.
    Känn efter om du kan röra axeln i höjdled och torka rent under axeln för att kunna se om det kommer mer olja den vägen.


    Nivån i lådan "kollar" genom att man öppnar nivåpluggen på sidan och fyller på olja i påfyllnadspluggen tills det rinner ur nivåpluggen.
    Först blir det ju bara en påfyllning men kan du fylla igen om någon månad så vet du hur mycket den läckt.

    Finns trådar i ämnet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack Herman! Antar att man måste kanske byta drivaxeln då om den glappar? Eller kan man byta enbart packbox?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Näe man behöver inte byta drivaxeln om det inte är nåt fel på den utan packbox och stödhylsa, byter du bara packboxen dör den snart nog.

    Detta tror jag är vad du behöver + en sats arbetslust m.m.


    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ng/oe3100.html
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Alright! Ska kolla om den glappar. Arbetslusten finns nog inte där så det blir att lämna bort. Är det mpnga timmars arbete? Vad är en rimlig kostnad på verkstad?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Har nu känt på drivaxeln och den glappar ganska mycket upp och ner, iaf några mm. Den är definitivt inte stum!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tänkte passa på att byta v-lådsolja i samma veva då det aldrig är gjort på bilen. Går det bra att använda denna oljan om man sköljer lådan först?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol..._93165290.html

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Halloj alla igen...

    Har kollat vidare lite på detta och tagit lite bilder uppifrån, alltså sett till höger på torpedväggen med öppen motorhuv.

    Rakt mot torpedväggen
    Ner mot växellådan

    Har även en fråga...

    Vad är detta för rör/slang?



    Jag är inte lika säker på att det är packboxen till drivknuten.. visst, det kan vara 2 olika oljeläckage. Kanske servoolja...?

    Jag får fylla på lite servoolja då och då men har redan lokaliserat läckage till en annan punkt (standardläckaget nedanför framlyktan). Men kanske att det även börjat läcka från baksidan av motorn..??

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tvätta rent ordentligt så hittar du nog läckan och styrningen är nog kandidat 1.
    Glappet i lådan kan du åtgärda lite mer planerat.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det som är inringat på bilden är krängningshämmaren.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Har tvättat rent så gott jag kunde uppifrån o ner samt kontrollerat servooljans nivå. Kände både på höger o vänster drivaxel. Höger är helt stum så visst är det ett hyffsat glapp på vänstra!

    Hyvens: ja det kunde jag ju förstås förstå, pinsamt av mig!

    Nu är det bara o vänta några dagar och sedan kika


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu har det gått två veckor sedan jag tvättade motorn.

    Så här ser det ut nu och jag tycker att jag har lokaliserat lite klegg här:



    Någon idé på vad det kan komma ifrån?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Hej är det rakt under behållaren för bromsvätskan? Det ser ju ut att vara ytterst lite hur eller hur

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja det verkar inte vara något större läckage och det har inte försvunnit så mycket styrväxelolja som jag misstänker att det är. Så det läckaget kan man nog släppa.

    Ska försöka hissa upp bilen någon dag och försöka se om det läcker runt drivaxeln. Kommer ju inga pölar under bilen i alla fall så något större läckage kan det väl inte vara frågan om

    Att det fuktar lite på sina ställen kan man ju leva med på en snart 17 år gammal bil!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljeläckage OG9-5
    Av ulfdanielsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 12:03
  2. Oljeläckage 9-5?
    Av DumDum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •