Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med helljusen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Problem med helljusen

    Suck. Känns som om det bara är fel på min Saab 9 5 sportvector -02. Nu går inte helljusen att slå på. De går igång, men spaken "fastnar" inte om ni förstår hur jag menar. Vad är felet? Och är det svårt fixa själv?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 537
    Medlem#
    8163
    Står ljusreglaget i \ eller i /? Det måste stå i / för att helljuset skall "ta".
    Om det står rätt så är det troligtvis det orangea reläet i motorrummet som gett sig. Det går att löda om, oftast är det lödningarna till pinnarna ut från reläet som har spruckit.
    /Johan

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 135
    Antar att du har halogen och inte xenon?
    Och du kan ljustuta men inte tända helljuset konstant?
    Tänds den blå indikeringslampan i instrumenteringen eller lyser den bara så länge du drar i spaken?

    När lampkontrollen är trasig (det orangea "reläet" i säkringsboxen fram) så har jag för mig att det inte lyser alls och det kan vara individuellt hö/vä.
    Jag har dock bara stött på problem med halvljuset relaterat till detta.

    En annan felkälla kan vara ljusvredet i bilen, enkelt att låna från annan bil för kontroll av funktionen.
    Och säkringarna är kontrollerade? Läs instruktionsboken över var du skall hitta dem/nr
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Haha. Lite pinsamt. Det var ljusvredet som var inställt på 0. Måste vara någon av barnen som kommit åt. Tack för hjälpen. Skönt det var så enkelt

Liknande ämnen

  1. Att få dimljusen att tändas när helljusen tänds?
    Av Snaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 16:09
  2. spoiler ljusen på samtidigt som helljusen!!
    Av saab-henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •