har fått felkod p 1105 i min saab 9-5 2,0t biopower -07 någon som vet vad det betyder p1105 Dual Alternator Upper Fault
har fått felkod p 1105 i min saab 9-5 2,0t biopower -07 någon som vet vad det betyder p1105 Dual Alternator Upper Fault
Nej, det är inte rätt kod, eller, inte rätt översättning. Endast koder som börjar med en 0 (nolla) är generella för alla bilar, har du andra siffror i första position så är det en modellspecifik och P1105 på en SAAB 9-5 betyder att bypass-ventilen inte fungerar som den skall.
Ventilen är den som sitter mellan kylaren och motorn, den har 2 tjocka slangar och en tunn. Följ den tunna, den skall vara hel, såklart, och slutar i en ventil på torpedväggen. Från den ventilen går ytterligare 2 tunna slangar, kontrollera att dessa är hela och sitter på rätt ställe. Troligen har någon av dessa slangar brustit eller hoppat av.
Mjae nu är du väl ändå ute på monarken Bollman?
Koden pekar på felaktig funktion i den kombinerade tryck- och tempgivaren på tryckröret Felet behöver ju dock inte vara själva givaren utan det kan tex vara ett större luftläckage på trycksidan, tex skjuten gavel på IC, trasig slang etc...
Saab 9³ Aero Coupé -01
Saab 9³X 2.0T Biopower -10
Hm, läste jag så fel? Ah, nu ser jag, hoppla
Ja, då är det troligast givaren. Vid stora luftläckage så brukar det ju märkas en hel del på gången...
ja den känns lite trött
Tor luftläcka brukar innebära svår tomgång (om någon), hoppigt, skuttigt, dör ofta osv. Små läckor är svårare, och i ditt fall kan tröttheten bero på att det blir fel i luftblandningen på grund av att den inte vet temperaturen på insugsluften.
kanonjämn tomgång absolut inte hoppig gång bara lite trött som att åka utan turbo
Det er ikke da så enkelt at stanga til wastegate har "hoppet av", eller at armen ikke er lettrørlig?
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
ska kolla det norrbagge, hoppas på något enkelt
japp, du hade rätt norrbagge, stången har hoppat av , kände på armen stången ska sitta på och den var rejält trög, kan man spraya 5-56 på den och mjuka upp den?
Det bør i alle fall ikke skade, men har du ikke fått ekstra "turbolag" så er den vel heller ikke for treg.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
jag har samma fel.
p1658
och
p1658
har bytt alla slangar, provat med en ny avlastningsventil -
Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
9-5 2,3t EX59 T5 botten.
9-5 02 R.I.P
sprayat upp armen men den vill inte bli lösare, vad jag vet ska väl den va helt lös och jättelätt att röra?? hmmmm
Den skal være lett bevegelig (alt er jo relativt), men om akslingen har "satt seg" og K-56 skal ha noen effekt på dette, må den kunne virke en god stund med kald turbo, slik at stoffet ikke fordamper.
En annen mulighet KAN være at det er dannet sotavleiringer på/rundt klaffventilen/spjeldet.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
låtit smörjmedlet verka över natt, en annan sak som slog mej är att spjällarmen är nedåt den ska väl vara uppåt?? och den är väl inte justerbar??
Den har slagit runt. det kan bli så. Då får man försiktigt knacka till den så den kommer runt igen.
ok då är frågan knacka den framåt/runt ett varv alltså??
Det vanligaste är att om du tittar ner på turbon och armen sitter neråt, så brukar den ha åkt för långt _medsols_ så du skall knacka tillbaka den motsols.
Men du bor ju uppenbarligen i Norrköping. Sväng förbi Nordic och be dem hjälpa dig, de brukar inte vara dyra på sånt.
Inga fler tips??
- - - Uppdaterad - - -
Ok försökte knacka den försiktigt motsols utan resultat går in på Nordic perf nästa v