Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Byta motor 9000 2.0t -> 2.3T

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Byta motor 9000 2.0t -> 2.3T

    Hur fungerar det? Vad bör man tänka på? Tänkt objekt kan vara från 97/98.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Hur fungerar det? Vad bör man tänka på? Tänkt objekt kan vara från 97/98.

    Bara smacka över! 1996 var ett brytår för en del kontakter så det kan bli lite klipp och klistra med några tempgivare om motor och piska kommer från olika sidor 1996. Annars är det ju bara montera och se till att mjukvaran i boxen matchar den nya setupen. Passa på att skicka på Aero-kopplingen när du ändå river. Vill man vara petig så anpassa även utväxlingstabellen i ECU för din låda om du behåller den från 2.0t. Inte nödvändigt, men varför inte om man ändå håller på.

    Jag skickade själv i en B234 när min 9000 2.0t (-97) rasade pga oilsljudge(!) och det var väl den bästa uppgraderingen man kunde göra....typ

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag tycker nog inte att det är petigt att se till att boxen vet vilken utväxling som sitter i. Det kan bli laddtrycksproblem, och om man får laddtrycksproblem av vilken orsak det än må vara, så kan det vara skönt att veta att man kan utesluta växellådan.

    Jag tror det är den första 9000 jag hört talas om som rasat pga oil sludge. Ngn tidigare ägare måste varit extremt snål och kört typ på majsolja med 10.000 mil serviceintervaller...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    När jag bytte slutväxel från 4.05 (original på min bil) till 3.82 gjorde jag om utväxlingstabellen, men jag tog även en titt på tabellen som bestämmer felmarginalen och räknade ut att lådan med slutväxel på 3.82 låg väl innanför felmarginalen. Detta gäller min 9-3 Aero 01, men jag skulle bli förvånad om det skulle vara annorlunda för andra modeller.

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Jag tycker nog inte att det är petigt att se till att boxen vet vilken utväxling som sitter i. Det kan bli laddtrycksproblem, och om man får laddtrycksproblem av vilken orsak det än må vara, så kan det vara skönt att veta att man kan utesluta växellådan.

    Jag tror det är den första 9000 jag hört talas om som rasat pga oil sludge. Ngn tidigare ägare måste varit extremt snål och kört typ på majsolja med 10.000 mil serviceintervaller...
    Hade också en jag misstänker dog pga sludge. Öppnade aldrig motorn, lyfte bara på ventilkåpan och fyfan vad det såg ut...

    /Dave

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Fast då skiljer det (orkar inte räkna ut exakt) ca 6% på dina lådor, Brisse. I fallet med denna 9000 skiljer det 12,5%, och jag vet åtminstone att folk med trimmade 9000 PÅSTÅTT att de fått laddtrycksproblem när de kört låda från 2,0t på sina 2,3turbo-motorer. Om det varit dåliga ursäkter för att de plötsligt fått grundladd när de rejsat eller om det verkligen stämmer, det vet jag ju inte säkert. En av dem jobbar på Maptun (fast det här var innan han började jobba där).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Okej, om det skiljer så mycket i utväxling så kan jag tänka mig att det kan orsaka problem. Det kan givetvis skilja sig på marginaler mellan bilar också, speciellt om man hoppar mellan olika versioner av Trionic. I originalprogrammet på min bil är det iallafall +-32% på ettans växel för att sedan minska på högre växlar. Femman ligger bara på +-12% och då är det avrundat uppåt.

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Jag tycker nog inte att det är petigt att se till att boxen vet vilken utväxling som sitter i. Det kan bli laddtrycksproblem, och om man får laddtrycksproblem av vilken orsak det än må vara, så kan det vara skönt att veta att man kan utesluta växellådan.

    Jag tror det är den första 9000 jag hört talas om som rasat pga oil sludge. Ngn tidigare ägare måste varit extremt snål och kört typ på majsolja med 10.000 mil serviceintervaller...

    Du anar inte att du säkert har rätt ang val av olje och bytesintervall... Det var för några år sedan när jag pluggade. Tjejen fick för sig att placera vår dåvarande ng900 (trevlig skapelse i grymt fräscht skick) på taket efter en vattenplaning på E18. Då vi bodde på en mindre ort med stort behov av bil behövde jag skaka fram en billig bil typ igår. Valet blev en 9000 2.0t -97 A50 med defekt bränslepump och dålig topplockspackning....4000 kr och sedan en ny packning och en pump så var den på rull. Det såg OK ut under ventilkåpan vid bytet av packningen. Visst det var en del kladd, men absolut inte så att man blev gråtfärdig eller upplevde det som ett kommande problem på en billig bruksholk. Oljefiltret däremot vet jag inte ens fabrikat på....det gick inte att urskilja annat än att det var en stor rostig klump som agerade oljefilter.

    Nåväl, bilen rullade på ca 1 månad och jag hann med 2 extra oljebyten på den tiden "bara för att" när jag hade sett filtret och skicket under ventilkåpan...olja är ju trots allt billigt. Det gick sedan ytterligare typ 2 veckor nånting och det var dags att fira jul och nyår hos svärföräldrarna i Stockholm. Dagen före nyårsafton hade bilen börjat tjuta en del vid kallstart, men jag antog att det var multiremmen då den inte var purfärsk (en ny hade redan beställts men inte kommit ännu). 3/1 skulle vi åka från Stockholm, men vi kommer inte längre än till Kungsängen när jag hör ett svagt litet knackande (tänker då att huven ligger och slår för att jag kanske inte stängt den helt), men knackandet tilltar SNABBT i styrka och bilen börjar tappa ork för att till slut stanna helt och tvärnypa! Bogserad i snöre 13 mil i januari är kallt, men hem kom bilen. Begagnad motor ordnades och slängdes in veckan efter. När den gamla motorn tömdes på olja glittrade det fint av det som rann ut, och det fanns även lite klumpar (tänk mjölk som surnat) och i tråget (och på oljestickan) fanns en svart och glittrig gröt När den gamla motorn plockades ut kunde jag konstatera att oljetryckskontakten inte var ansluten, och inte hade varit det på bra länge...

    Så troligtvis har tidigare ägare (30-årig sjuksköterska från Värmland) helt enkelt aldrig bytt olja utan bara tappat upp med den billigast möjliga oljan som gick att hitta när lampan börjat lysa, och sedan dragit ut kontakten när den började lysa i tid och otid.
    Dock så måste jag ju ge mig själv en ordentlig bakläxa som inte hade reagerat på att oljetryckslampan aldrig lyst...



    Nåväl, det var berättelsen om min 9000 som jag aldrig blev vän med. Men ang det med eventuella laddtrycksproblem så finns den risken. Jag körde själv utan att ändra tabellerna i några månader innan jag kom på att jag nog inte hade ändrat dom, men jag hade inte upplevt några problem. Så är det bara byte i en vanlig bruksholk där man flyttar över 2.3-boxen så hade jag inte orkat bry mig (om jag varken kan ändra själv eller känner någon som kan ändra), men är det något lite mer seriöst som skall trimmas m.m så är det helt klart bra att justera tabellen för att förebygga eventuella problem Personligen är jag iaf petig med allt sånt där

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Ja, det är faktiskt förbluffande många (med det menar jag inte 25% eller så, men tillräckligt för att ta sig för pannan) som struntar i oljebyten. Ungefär som, varför byta när bilen fortfarande går bra... Jag har också flera ggr hört om folk som tejpat över den där "irriterande" oljetryckslampan - en del av dem har sedan mage att blir förvånade och klaga på "skitbil" när det rasar. Jag råkade ut för en liknande, fast mildare sak. När jag köper bilar, så bland det första man kollar är oljestickan att det är skaplig olja och inte "tjära". När jag fick en 900i16v så tog jag den som den var, oljan var bytt lite då och då, dvs inte bra skött, men inga katastrofintervaller. Oljan var lite mer än lovligt svart. Den hade stått ett par månader, och det rasslade rejält i tryckarna när den startade. Det tog 15 minuter innan den tystnade. Oljan bytte jag direkt, men oljefiltret satt så hårt som jag aldrig varit med om. Förstod då att det var många år sedan man givit upp att byta BÅDE olja och filter. Eftersom det var en lågbudgetbil att frakta arslet med, så nöjde jag mig med Biltema semisyntet, men kämpade bort filtret och bytte båda med jämna mellanrum. I år när den stått avställd länge startade jag den för första gången på 1,5 år. Ventilerna tickade kanske i 3 sekunder. Med andra ord, vore det trevligt om snåljåpar kunde förstå att det kostar inte så mkt att hålla hyfsat skick på en motor - jag fick ju motorn i bättre skick med lågprisolja. Men att dra ur kontakten till tryckmätaren, känns ju överkurs för den snåle. Jag menar, byta olja+filter på en 9000 T5 är ju hur lätt som helst på en parkeringsplats.

    Jag har förvisso tejpat för varningslampor också.....det var på min Volvo 340, fast det var bara bränslemängdslampan. Jag vet inte om det är för att kundgruppen till dessa bilar var halvblinda pensionärer, men en ilsken liten ljusstark orange lampa blinkar med hög frekvens som en liten hysterisk saftblandare. Otroligt jobbigt, så när den började terrorisera satte man en bit ritbordstejp över, kollade trippmätaren och räknade ut ungefär hur långt man hade på sig att tanka. Fast detta är ju inte skadligt direkt.

    Men många bilar till salu brukar stoltsera med "komplett ifylld servicebok". Tittar man i dessa, så kan det ha gått 4.000 mil och 2 år mellan en del servicetillfällen. Detta gäller även "seriösa" bilfirmor och bilar som inte har Longlife-intervaller och sannolikt inte heller sådana oljor. De första 3 åren när bilen har garantier, brukar det se skapligt ut, men sedan är folk inte så noga. Här pratar jag inte om att det bara "förekommer", utan det gäller en majoritet av bilar på Blocket och i bilaffärer. Jag köpte dock en 9000 CDE 2,0t för några år sedan, där de två äldre gubbarna som ägt den innan hade servat den varje år, den hade gått mellan 300 och 1.400 mil per oljesats (snitt ca 700 mil/år). Det kändes betryggande. Det var min rostfria pärla tills tjejen testade att åka på linbanan i mitten av E4:n efter bara ett år... Bara det att plocka bort den ihopknycklade 14 år gamla vänstra framskärmen var sorgligt. Inget rostangrepp runt hjulhuset ens runt skruvhålen när listen var bortplockad - glänste så fint när jag kastade den i konteinern *snyft*...

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132
    Hur fungerar det om man byter till 2,3T i en bil med 2,0 utan turbo 9000cs 90"årsmodell ?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Från vilket år kommer motorn i fråga?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132
    Har inte någon 2,3T ännu . Bara i början av planen än.
    Med vänlig hälsning Magnus.

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Då är frågan också omöjlig att besvara. Det blir så stora skillnader i vad som måste göras beroende på styrsystem och andra skillnader mellan årsmodeller, så att man måste begränsa sig lite villka årsmodeller man vill har svar på. Alternativt så omformulerar man frågan lite och ställer upp den som "Vilka modeller av 9000 är det lättast att ta motorn från och vad behöver göras?". Eller något liknande...

    Sedan är också frågan om du i ditt inlägg menar en 9000CS eller en 9000 -90. Det kan inte vara båda två eftersom CS-karossen kom först -92.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Om du har en 9000CC nu och vill ha i en 2.3T från efter -94 (kortmotor) finns detaljer i den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...t-liv-(lackad)
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    107
    Medlem#
    132
    Nu är ju inte bilen en 9000 det är bara drivlina mm som kommer där ifrån.
    Så jag får väl fråga här när jag kollat upp bilen lite mer.
    Senast redigerat av mangus den 2016-09-15 klockan 19:45. Anledning: Stavade fel

Liknande ämnen

  1. Byta motor 9000 2.0 LTT - 96!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:23
  2. Byta motor i en 9000
    Av byggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 03:40
  3. vad för värktyg för att byta motor i 9000???
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 09:37
  4. byta motor i min 9000 t16 -89 till 2.3t
    Av sssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 21:16
  5. Byta motor på 9000 -88
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •