Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Saab 99 T16 med Trionic5 (Nu med bilder)

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Det går rykten om att en viss Saab i Göteborgs trakten är till salu.
    En Montecarlogul saab 90a.
    Rejält och ordenligt ombyggd.
    T16 motor från en 900 på ca 220hk som rullat 6000mil.
    Instrumentering ifrån en 99 turbo.
    Tak ifrån en 900 med taklucka.
    Skinnsäten ifrån en 9000.
    Elsystem ifrån en 900, elspeglar c-lås o.s.v...
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    angående mikrobrytare har ajg förmig att nån ahr provat förut .. å att de resulterade i att bilen jik i limp home.. men ajg akn u mins fel med ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Mörlunda
    Inlägg
    152
    Det kommer nog att bli skoj att dra kunna dra några nyare turbo saabar sen

  4. #24
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Hultman
    Det kommer nog att bli skoj att dra kunna dra några nyare turbo saabar sen
    Jajamen. Respekt åt dom gammla
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Det ska jag förhoppningsvis lösa genom att låta ettans växel få endast grundladd, men de andra tre får fullt laddtryck. Finns en ganska enkel lösning på det.
    Intressant! Berätta gärna hur du löser det och om det funkar.

    Mvh

    KK

    Bondlösningen är att sätta en liten microswitch i lådan (som aktiveras av växelspaken) på ettans växel. Switchen är sedan kopplad med relä till matningen av magnetventilen så att strömmen bryts till MV'n på alla växlar som har microswitch. Parallelt med switchen ligger en resistor med samma resistans som MV'n så att sprutet inte hinner att reagera på att man har kopplat ur MV'n vilket i Volvobilar i alla fall sätter felkod.


    Innan vi löste detta på annat sätt så körde jag några S40:is på detta sätt för att minska sladdandet på bl.a. ettan.


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  6. #26
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Det ska jag förhoppningsvis lösa genom att låta ettans växel få endast grundladd, men de andra tre får fullt laddtryck. Finns en ganska enkel lösning på det.
    Intressant! Berätta gärna hur du löser det och om det funkar.

    Mvh

    KK

    Bondlösningen är att sätta en liten microswitch i lådan (som aktiveras av växelspaken) på ettans växel. Switchen är sedan kopplad med relä till matningen av magnetventilen så att strömmen bryts till MV'n på alla växlar som har microswitch. Parallelt med switchen ligger en resistor med samma resistans som MV'n så att sprutet inte hinner att reagera på att man har kopplat ur MV'n vilket i Volvobilar i alla fall sätter felkod.


    Innan vi löste detta på annat sätt så körde jag några S40:is på detta sätt för att minska sladdandet på bl.a. ettan.


    M.v.h.
    Det där låter onödigt krångligt om man har separat apc som jag har. Bara att sätta brytaren på MV-kabeln och låta den bryta strömmen till MV på ettans växel. Tror knappast sprutet märker av detta.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #27
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":3c0ispn9
    Jag önskar er all lycka!
    Har själv haft en 99:a med T16 motor, men pga skolgång fanns inte de likvida medlen att hålla den vid liv.
    Funderar på att köpa en ny och T5 konvertera den. Men som läget är nu finns det för många hål att stoppa både tid och pengar i. Under tiden njuter jag av ert bygge!

    Mvh Stoffe
    Tackar.. Ska försöka sparka igång mig själv och brorsan så vi kommer igång igen.. Har fastnat igen.. Det måste hända något med den, om den ska vara klar nästa år..[/quote:3c0ispn9]
    Blivit något av det?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #28
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Blivit något av det?
    Snygg uppväckning.

    Står still nu. Då de har varit många järn i elden. Sen så saknar vi lite grejer. Men de verkar som att vi får hjulupphängningen i år. Då min bror har fixat en og900 T8 Special.

    Sen så är de lite annat som saknas. De är till trionic systmet. Bla MV saknas å hastighetssignalen har vi inte löst än.

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Jag blir såååå sugen på att fortsätta med 99:an vi har stående. den lär dock inte bli för gatan längre,besiktningen tycker inte om FÖR extrema bilar.

    lycka till och hoppas ni får mer tid över..

    /M
    Akta skinnet!

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Det ska jag förhoppningsvis lösa genom att låta ettans växel få endast grundladd, men de andra tre får fullt laddtryck. Finns en ganska enkel lösning på det.
    Intressant! Berätta gärna hur du löser det och om det funkar.

    Mvh

    KK

    Bondlösningen är att sätta en liten microswitch i lådan (som aktiveras av växelspaken) på ettans växel. Switchen är sedan kopplad med relä till matningen av magnetventilen så att strömmen bryts till MV'n på alla växlar som har microswitch. Parallelt med switchen ligger en resistor med samma resistans som MV'n så att sprutet inte hinner att reagera på att man har kopplat ur MV'n vilket i Volvobilar i alla fall sätter felkod.


    Innan vi löste detta på annat sätt så körde jag några S40:is på detta sätt för att minska sladdandet på bl.a. ettan.


    M.v.h.
    Det där låter onödigt krångligt om man har separat apc som jag har. Bara att sätta brytaren på MV-kabeln och låta den bryta strömmen till MV på ettans växel. Tror knappast sprutet märker av detta.
    På en bil med bara APC funkar Jonkas enkla lösning finfint men på en Trionicbil är det mer tveksamt.
    Trionic sätter inte felkod om MV kopplas ur men däremot kommer det att kunna spöka med laddtrycksadaptionen. Bryter man strömmen till MV på ettan är risken stor att man får en rejäl översläng när laddet kommer på tvåan (eller trean).
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #31
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Det där låter onödigt krångligt om man har separat apc som jag har. Bara att sätta brytaren på MV-kabeln och låta den bryta strömmen till MV på ettans växel. Tror knappast sprutet märker av detta.
    På en bil med bara APC funkar Jonkas enkla lösning finfint men på en Trionicbil är det mer tveksamt.
    Trionic sätter inte felkod om MV kopplas ur men däremot kommer det att kunna spöka med laddtrycksadaptionen. Bryter man strömmen till MV på ettan är risken stor att man får en rejäl översläng när laddet kommer på tvåan (eller trean).[/quote]

    Vi ska försöka fixa så vi har laddtryckregleringen kvar. Bättre så för motorn. Gäller bara att få tag i alla delar också. Till ett rimligt pris.
    Sen så ska karossen fixas. Vi började ju med motorrummet slipade å grundade. Så de är ju klart för lack men sen är de resten av bilen kvar.

    Sen ska Airflow-paketet på också. Men de elektriska är mitt jobb *suck*

    Händer nog lite med 99:an sen nä ja har fått klart min 9000. (som verkar ta en jävla tid. Kanske beror på en lat idiot bakom tagentbordet)

    mvh//Mr_lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #32
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Väcker liv i en väääldigt gammal tråd. Har börjat suga i tarmen efter att få ut denna bilen. Har fått lite mer kött på bena om hur jag skall koppla elen. Fått ett elschema plus lite papper på vilka kablar som skall kopplas i ett kontakthus.

    Sen så har semestern börjat så nu har man tid att avverka i garaget. Så nu är prio1 att få bilen att starta. Får se hur de går. Vet ju inte om man kan starta bilen med startspärren kvar i T5 boxen. Men det märker vi när ja har kommit så långt i kopplandet.

    Fick iaf fixat ihop ett Tech2 uttag. Kan ju vara bra att ha om de börjar krångla. Får se om ja får de att funka hehe

    Bilder på Tech2 Uttaget




    Sen så har bror börjat göra iordning dörrarna. Vi har ett par som var fri från genom rost. De var plåtrena så när de har stått ute i några år så var de lite ytrost på dom om man säger. Bror har börjat på en. Slipat bort rost,spacklat, grundat börjar se riktigt bra ut nu. Bilder på dörren kommer.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Fler som håller på med trionic 5...det är 5.5 antar jag eller?

    Ja det där med startspärr lär du ju mäska om den startar eller inte

    Jag hade problem med att tomgången försvann och att den bara gick på grundtryck. Men fick tips i min projekktråd om att använda en 9000 trionic 5.5 hastighetsgivare och en 9000 trionic 5.5 hastigehtsmätare. Efter jag gjorde denna installation så funkar trionic 5.5 bra og 900 motorn.

    Kolla i min projekktråd för mera info..
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  14. #34
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Fler som håller på med trionic 5...det är 5.5 antar jag eller?

    Ja det där med startspärr lär du ju mäska om den startar eller inte

    Jag hade problem med att tomgången försvann och att den bara gick på grundtryck. Men fick tips i min projekktråd om att använda en 9000 trionic 5.5 hastighetsgivare och en 9000 trionic 5.5 hastigehtsmätare. Efter jag gjorde denna installation så funkar trionic 5.5 bra og 900 motorn.

    Kolla i min projekktråd för mera info..
    Japp 5.5 är det. Okey. Jag har fått tipset att ta elektonik enheten från abs systemet från en ng900 och hastighetsgivare. Så skulle ja få de att funka. med laddtryckregleringen på 1:ans växel. Men skall kolla i din projektråd efter tips.

    Jag hoppas att få igång det iår någon gång hehe.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja det funkar säkert oxå...har du abs på din bil??

    För att få det att funka med abs givare måste du ha en abs givare ute vid hjulet och så då hela styrenheten

    9000 trionic 5.5 får ju signalen från hastihetsmätaren
    ng 900 trionic 5.5 får signalen från abs givaren höger bak...det är väl bara för att bilen inte ska öka i miltalen så fort om man börnar mycket
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  16. #36
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Ja det funkar säkert oxå...har du abs på din bil??

    För att få det att funka med abs givare måste du ha en abs givare ute vid hjulet och så då hela styrenheten

    9000 trionic 5.5 får ju signalen från hastihetsmätaren
    ng 900 trionic 5.5 får signalen från abs givaren höger bak...det är väl bara för att bilen inte ska öka i miltalen så fort om man börnar mycket
    Fixar ett spindelledshus från en og900 med abs och sätter i fram sen en abs-givare och abs-elektronikenheten från ng900 och kopplar in tydligen.

    Men vi får se när ja har kommit så långt. Just nu har ja inte kommit någonstans med det.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 105
    Tja!

    Det är svårt att bli kvitt spärren på 1:an på Trionic. Det enklaste är bara att mata skiten med fyrkantsvåg från en 555:a och få den att tro att den går i 100 knyck.

    Om man vill slippa vridet så är det enklast (och bäst för effekten) att montera vassa kammar och få den att andas bra på toppen.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Varvtalsskydd trionic5?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-21, 11:13
  2. Saab 9000 2,3T Trionic5 Mapsensor -93 som är trött
    Av DoubleD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 17:18
  3. [LÖST] Fråga om remskiva, trionic5.2
    Av humbah i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 11:58
  4. Trionic7 vs Trionic5
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •