Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Värme i sidospeglar på 9-3 -07 TID?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275

    Värme i sidospeglar på 9-3 -07 TID?

    Har för mig jag kollat upp detta tidigare men hittar inte tråden.

    Så frågan då:
    Skall det vara värme i sidospeglarna på denna modell. Jag hittar ingen, eller knapphändig info om detta.
    Om det nu är det så funkar det inte på min?
    Jag har haft strul med automatiska justeringen av sidobackspeglarna med, men nu dom har inte rört sig på länge. Relaterat kanske.

    Tips på detta?
    Kan det vara säkringar osv?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    ingen aning men rent konkret kan man ju undra om det finns någon bil i sverige som säljs utan elvärme i speglarna? Brukar ju gå på samma som elbakrutan om det inte finns nån speciell knapp eller funktion för enbart speglar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ingen aning men rent konkret kan man ju undra om det finns någon bil i sverige som säljs utan elvärme i speglarna? Brukar ju gå på samma som elbakrutan om det inte finns nån speciell knapp eller funktion för enbart speglar.

    Ja det var min tanke med. Men man vet ju aldrig med Saab
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag har inte sett någon ng9-3 som inte har värme i speglarna. Det skulle möjligen isåfall kunna vara någon udda exportvariant för varmare länder. Inte helt otroligt att det kan hänga samman med den automatiska justeringen. Båda delarna sköts väl av dörrnoden. Säkringar vet jag inte, men kolla om det finns någon säkring som går till elektriska saker i dörrarna. Speglar, elhissar etc, och kolla där isåfall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag har inte sett någon ng9-3 som inte har värme i speglarna. Det skulle möjligen isåfall kunna vara någon udda exportvariant för varmare länder. Inte helt otroligt att det kan hänga samman med den automatiska justeringen. Båda delarna sköts väl av dörrnoden. Säkringar vet jag inte, men kolla om det finns någon säkring som går till elektriska saker i dörrarna. Speglar, elhissar etc, och kolla där isåfall.
    Ja då har jag det med, får forska vidare då.
    Tack!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Fram med multimetern och mät motståndet i spegelglasen (du får plocka av dem så att du kommer åt kontakterna). Slå på bakrutedefrostern och se om du får ström ut till speglarna då. Jag hade samma problem på en Volvo S60 och där var det faktiskt båda glasen som hade gett upp. Bytte till andra begagnade glas och då fick jag värme i speglarna.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    EDIT:

    DET FØRSTE SVARET HER BLE HELT FEIL - VAR FOR EN 9-5 OG IKKE 9-3 SOM TRÅDEN HANDLER OM

    Det er dørmodulen til bakre, høyre dør som har programmet for speilvarme, men det er dørmodulene til venstre / høyre dør som setter ut spenning/strøm for varemeelementene til respektive speil. Aktuelle sikringer er #5, -8 og -15 i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC).
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-11-18 klockan 23:20. Anledning: Svarte først feilaktig for 9-5
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av murmurer Visa inlägg
    Fram med multimetern och mät motståndet i spegelglasen (du får plocka av dem så att du kommer åt kontakterna). Slå på bakrutedefrostern och se om du får ström ut till speglarna då. Jag hade samma problem på en Volvo S60 och där var det faktiskt båda glasen som hade gett upp. Bytte till andra begagnade glas och då fick jag värme i speglarna.
    Ok, tack!

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Du skal ha varme i speilene, og dette, sammen med varme i bakruta, styres ut ved at ACC-systemet (i fall du har dette) føler på utetemperaturen og avgjør OM og hvor lenge det skal varmes. DICE får da melding om varme på, og legger ut jord til relé "I" i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC). I fall sikring #18 (og #26) i IPEC er ok, legges spenning ut til varmetråder i speil på begge sider og ruta bak. Så her kan også reléet være en mistenkt, om det ikke er varme i denne siste. Sjekk ev. også spenning i begge punktene på sikringen(e).

    Justering av sidespeilene er et helt annet system. Mener du med "automatiska justeringen" at bilen har "minne"? Dette må avklares i fall en om mulig skulle komme med noen tips.
    Ja ok, stort tack till dig med.
    Nu har jag så jag kan kolla en del!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    - Ja ok, stort tack till dig med.
    Nu har jag så jag kan kolla en del!
    Det var ingenting å takke for, jeg svarte for en 9-5 til tross for din klare rubrik. Se rettelse i min første post.

    ETTERTANKE: Kanskje er det en tanke å prøve en "restart" av bakre, høyre dørmodul (RRDM) for å se om dette hjelper: Trekk sikringene #21 (og kanskje også #7) i elsentralen i bagasjerommet (REC), i noen minutter.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-11-20 klockan 00:34. Anledning: Ettertanke
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det var ingenting å takke for, jeg svarte for en 9-5 til tross for din klare rubrik. Se rettelse i min første post.
    Ja ok
    Då vet jag!
    Tackar!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

Liknande ämnen

  1. Sidospeglar från en 9-5 -03
    Av Anders1984 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-14, 02:25
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 23:34
  3. lackera sidospeglar OG 9-3
    Av Emil.B i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 22:35
  4. Sidospeglar
    Av Groos i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •