Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 219

Ämne: Rostig och ful og900 får nytt liv? (lackad). 9000CC införskaffad!

  1. #41
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Biltema har billiga skivor

  2. #42
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Sitter nya skivor på den (förra ägaren bytte skivor precis före den ställdes av) bara det att den har stått stilla nästan 6år så dom behöver bara motioneras en del så kommer dom se bra ut, har smort upp alla oken så dom fungerar som dom ska så måste bara ut och bromsa hårt med den många gånger.
    Ska bli intressant att prova besikta på fredag och se vad som händer
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #43

  4. #44
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Lycka till! Allvarlig rost lär de inte hitta i alla fall
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    det jag oroar mig mest för är att bromsarna kanske inte hinner bli tillräckligt inbromsade så att skivorna är rostiga och fula på bilprovningen och att jag åker på en tvåa på rutan annars känns det som att det är rätt lugnt.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  5. #45
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Idag har jag hunnit med lite igen, dock mest småsaker som det inte finns bilder på.

    Började med att sätta tillbaka inredningen.




    Sen bytte jag framlyktor då reflektorerna var slut i botten.




    Sen var jag ut och åkte lite för att se hur den fungerade.


    Fick rycka av vänster bakhjul på 9000 också och åka iväg och lägga av däcket för att göra rent fälgkanten osv eftersom jag hade pyspunktering på den, bara hoppas att det är tätt nu.


    Annars har jag mest hållt på med småsaker idag som att fixa spolningen, byta torkarblad osv osv.
    Jag känner att jag får ett lätt bromspåligg fram till och från så något står inte riktigt rätt till med något av oken så jag får riva det imorgon bitti och försöka panikfixa det före besiktningen och bältesupprullningen fungerar inte riktigt 100% på förarsidan heller så jag får nog plocka bältet ur 99 så länge det inte går till sig.
    Så just nu så är jag orolig för framrutan och bromsarna (precis som förr) annars känns det som att den fungerar bra.
    Ska tvätta av den imorgon före jag åker för att rycka loss framhjulen också så det ska bli intressant att se hur den ser ut när den inte är totalt täckt av skit

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #46
    Vilket projekt och vilken energi! Djupt imponerad. Ja, framrutan noterade jag. Den ser inte vacker ut. Hur går motorn?

    Hur vart effekten av NaHCO3? Våtdammsug mattorna. Finns nog inget bättre för att få bilens lukt återställd.

    Lycka till med besiktningen!

  7. #47
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Man tackar!
    Nej rutan är inte vacker, det är en spricka i den som dock inte är något för besiktningen men det är ett stenskott i synfältet. Den ska dock bytas då jag har en annan som är bra men jag måste iväg och hämta hem den 8mil från mig, får göra det efter att det är riktig snurr på bilen.

    Jag använde Yocoair och än så länge har jag inte känt något konstig lukt efter att jag satte ihop den igen så det verkar som det fungerade, man får dock se i den långa loppet om lukten kommer tillbaka eller inte.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #48
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Tog och tvättade av den lite snabbt nu på morgonkvisten, såg betydligt mycket mer ut som en bil nu efter att lagret med skit försvann.
    Rostfläckig och ful är den allt, men ser ut att vara en relativt enkelt bas att jobba med för en lackering.

    Nu bär det av till garaget för att riva bromsarna fram och i eftermiddag är det besiktning som gäller så det kommer en uppdatering mot kvällen någon gång.

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Angående bältesupprullningen, prova silikonspray å spraya över bältet på båda sidor. Funkade kanon för mig och du slipper ta isär allt.
    Saab 9-5 2.3t Biopower -07

  10. #50
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Silicon var ett perfekt tips, drog på en del och nu fungerar det kanonbra!
    Rekat upp bromsarna så gått jag kunde så nu verkar det fungera, får se på bilprovningen

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #51
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Jäklar vilken skillnad efter tvätten !!

  12. #52
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Bilden förskönar den en hel del men visst vart det enorm skillnad, den hade trots allt stått parkerad nästan 6år under en massa lövträd.

    Aja dagen började som sagt med tvätten, sen åkte jag ut och rev av framhjulen för att försöka få ordning på oken då jag fick bromspåligg till och från. Vänstra oken verkade lite glappt men tyvärr fanns det inte tid att byta oken före besiktningen.


    Bältesupprullningen på förarsidan fungerade inte nå vidare så jag rev ur baksätet och plockade ner dörrsidan för att smörja på rullen, sen smörjde jag bältet med silicon.


    Sen var det dags att ge sig av mot bilprovningen.




    Ja det gick ju inte precis perfekt, vänstra oket krånglade såklart och en bromsslang hade en mikroskopisk bubbla som jag hade missat och CO-halten var åt helvete, troligtvis var CO hög för att förgasaren var tom på olja.


    Jag och mitt tålamod åkte hem och gick ut i mörkret med en dålig ficklampa och stal oken från min 99.


    Dit med en ny bromsslang och det bättre begagnade oket från 99 på höger.


    Sen dit med andra oket på vänster.


    Sen rev jag förgasaren lite snabbt och fyllde ny olja i den och man märker klart skillnad på gången med choken släppt så det verkar fungera.
    Så nu bör alla tvåorna vara släckt men tyvärr så måste jag vänta till måndag med att ombesikta då dom inte hade ombesiktningar på helger.

    Jag antar att det börjar dra ihop sig att fundera på lite övriga saker med bilen, jag är ganska övertygad om att jag kommer ta några dagar någon gång om inte allt för lång tid och spackla/slipa ordning på den och blåsa på ny färg så att den ser bättre ut.
    T16 med T5 tankarna har jag också väldigt svårt att släppa så om jag känner mig själv rätt så kommer H-motorn inte få leva länge till direkt.

    3 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #53
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Imorgon gäller det alltså! Kommer nog gå kanon! När blir det 500hk och race saker då ?

  14. #54
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Tanken är att jag ska rulla in och ombesikta imorgon, borde som sagt vara ordning på tvåorna jag fick nu
    Ställer av min 9000 imorgon så den slipper äta salt hela vintern så måste vänta in en varm dag nu bara så man kan tvätta den grundligt före den ställs undan.

    500hk kommer aldrig hända i denna bil men runt 250hk är nog väldigt troligt att det kommer hända, vill inte ha så mycket effekt i denna tack vare dom lysande lådorna.
    Känns lite konstigt att inte ha skruvat på hela helgen men det var ganska skönt att ta en liten paus.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #55
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Effekt har aldrig dödat en låda.

    det är vridmoment som sköter den biten.

    du kan ha 400 hk och ha mindre vrid än en 250 hk motor..

    Trionic är fint hjälpmedel där
    Senast redigerat av M.Broberg den 2015-11-30 klockan 01:03.

  16. #56
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Ja jo förståss, jag är kanske lite klumpig i mitt uttryck.
    En av anledningarna till att jag överväger trionic 5 är just precis för att få momentbegränsningen för att försöka att spara på lådorna, jag skulle ha fått tag i en vettig primär till min 4 växlade låda också.
    Någon som vet om man kan se på växellådsnummret på en automatlåda vad det sitter för primär i dom? Jag vet hur man ser på en med manuell men har inte en aning på automat och jag vet av en tvärslut 900 T8 med just automat.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  17. #57
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    det som gäller när du tar reda på vilken primär du ska ha är ett antal punkter

    -årsmodell på lådan, finns 2 slutväxlar och skillnaden mellan dom är ca 0.8 primärsteg
    -Körstil, behov och så... vill du ha en hög toppfart och låg cruising speed eller vill du ha så snabb bil det går?
    - vilket kopplar till den vitkigaste frågan, motoreffekt och register.

    jag skulle inte rekomendera en 7a tillsammans med en 82-88 4-pet låda om du inte har bra med effekt. det är den slutväxel som ger minst varv som sitter dom årsmodellerna. tidigare och senare har en med högre siffra alltså mer varv (0,8 primärsteg som sagt)

    med ett brett register är det en rätt go kombo.. men skulle säga 6ans primär annars. bra "universal" lösning.

    jag har 88 låda och 7ans primär. här är en utväxlingstabell med 215/40-17 så du får ett humm
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #58
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Bilen är en -81 men jag har inte en aning om lådan är bytt någon gång eller inte, får ta reda på det sen när jag skickar ur motorn, just nu varvar den ordentligt mycket om man lyssnar på den i 100.
    Jag tänkte börja att använda den 5 växlade lådan som sitter på T16 motorn just nu så jag kan förhoppningsvis ta ganska gott om tid på mig att ordna fram en annan primär, skulle ha passat på att stoppa i en stum hylsa i den när man ändock kommer ha lådan löst också.

    Jag hade tyvärr inte tid att ombesikta idag då det kom diverse annat ivägen, förhoppningsvis så ska jag hinna med imorgon istället dock.
    Nästa steg ser ut att vara lack, färg är inköpt så det är bara att garaget ska bli ledigt tillräckligt länge som saknas för att jag ska kunna ge mig på det, just nu står det två bilar där inne som det ska göras ganska mycket på så det kan ta någon/några veckor i absolut värsta fall.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  19. #59
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Nu så har det blivit lite gjort igen då dagen bjöd på tid att göra något.

    Började med att jag skulle ombesikta men bilen började gå lite illa och kvamna för att sedan dö så misstankarna gick genast mot att den inte fick bränsle så jag rev av locket på bränslepumpen och mycket riktigt så satt filtret i den igen totalt med rostflagor och diverse skit så då vart jag en gnutta förvirrad, vad fan gör det rost i tanken på en bil med plasttank?
    Ja det det var ju bara att riva ur armaturen för att ta en titt på vad det var som var fel.

    Det var ju inte precis så man behövde vara raketforskare för att reda ut var all rost kom ifrån precis
    Den måste ha stått med nästan helt tom tank alla år med väldigt mycket kondens.


    Ja det var bara att sätta sig med en magnet och leka magnetfiske för att försöka få bort så mycket skit som möjligt.


    Sen var det bara att putsa ordning på armaturen igen och sätta dit ett filter på slangen från någon random snöskoter så att det aldrig mer ska behöva bli stopp.


    Sen så verkade allt fungera så då var det bara att åka mot bilprovningen igen då helt enkelt.




    Inte helt oväntat så var det inga som helst problem att få igenom den, lite bättre med 0.1 i CO istället för 6.3


    Sen firade jag att den numer rullar två år med att byta till turboratten och stoppa i en stereo så man slipper sitta och lyssna på bara vägljud.


    Nu får man se när det händer något med denna igen då garaget som sagt är fullt för tillfället och jag tror att nästa steg är lack, kommer jag på något att göra på den så kommer det självklart någon uppdatering.
    Färg är som sagt inköpt nu så det är bara spendera en dag eller något så fort garaget är tomt igen på att spackla/slipa ordning på den.

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Kul att se!

Liknande ämnen

  1. JK Racing's OG900 får nytt liv...
    Av stoffe77 i forum Projekt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:55
  2. Köpa nytt expanionskärl till og900
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 08:49
  3. Nytt ljud i hatthyllan, og900
    Av Timez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •