Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Behöver hjälp att hitta oljeläckage NG9-3 -05 B207R

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Har varit inne o snackat lite med lokala saabverkstan och fick inget bra intryck tyvärr,
    plugg för oljehåll ovanför startmotor, vad är det finns det flera oljepluggar? rinner det olja där om man öppnar? kanske kan vara där det läcker också för det samlas ju droppar vid motorn/vxllåda..
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-06 klockan 11:20. Anledning: §7 Bilaga från WIS/EPC ej tillåtet pga. copyright

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Bytte turbon, alla kopparbrickor returrör och packningar idag verkar blivit bra nu tittar igen imorn får hålla tummarna,

    några tips är att returröret blir böjt på flexdelen oavsett hur man monterar men det är bara att trycka och jämna ut böjarna, och den nedre jobbiga pinnbultsmuttern på katt-turbo tas med liten spärrskaft och lång förlängare.

    Vill tacka alla som lagt sin tid och svarat.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    158
    Medlem#
    -
    Uppdatering:

    Har hittills bytt turbo+alla kopparbrickor, returrör med oring, packbox styrservo,packning styrservo, oring bromsvakuumpump.

    Det är mycket bättre nu,inga droppar kring turbo, luktar inte bränt i bilen mer men hänger fortfarande alltid nån droppe motorolja på växellådan.

    Vad mer finns det som kan läcka där uppe? Oljekylare? Ventilkåpspackning även fast det ser torrt ut där?

    Slut på idéer..

  4. #24
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Halloj!

    Något som liknar detta har jag också råkat ut för nu, ifrån ingenting till ganska kraftigt läckage typ "över natten"....
    Styrservons behållare är det inte, det åtgärdade jag själv förra året, och allt man kan se uppifrån är snustorrt.
    Genom att huka sig ner och kolla under kan man konstatera att det definitivt är baksidan av motorn, mot torpeden och mot förarsidan till då det hänger droppar på och runt växellådans avtappningsplugg. (Ja, det är motorolja som läcker)

    Förstår att oljereturen från turbon och/eller oljetrycksgivaren kan vara det som havererat, jag skall ta mig upp på lyften imorgon och ta en titt, men har en känsla av att det är trångt och inte så bara att kunna se något upp i mellan där...
    Om den omtalade backventilen i insuget skulle vara anledningen, skulle det börja läcka så ymnigt på "bara" det stället då, känns ju som att det skulle "smyga sig på" mer och komma runt vevaxeltätningar m.m..?

    Jag tänkte att ytterligare år har gått sedan det diskuterades i denna tråden och fler kanske har råkat ut för något liknande?
    Erfarenheter och tips mottages varmt, om inte annat som moraliskt stöd..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #25
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Kollade runt lite på youtube igår kväll. (otroligt hur mycket folk som filmar sig själva nu för tiden)
    Kan med ens utesluta de flesta ställen som är "vanliga" för oljeläckage på B207. Vevaxeltätning (remsida), oljenivågivare, oljetrycksgivare, servopump & vakuumpump.
    Tur i oturen (eller otur i turen) så gjorde jag en ganska grundlig motortvätt förra veckan, så det är ganska lätt att avgöra var det absolut INTE kommer från i alla fall..

    Håller fast vid att något melllan motor & torpedvägg lite mot vänster har gett upp, spruckit, gått hål eller liknande, för det blir en ordentlig pöl under när den står parkerad...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #26
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Happ, kollat idag, verkar tyvärr vara bakre packboxen mot växellådan...

    Jag begriper inte hur den kunde börja läcka jättemycket, direkt...?
    Och dessutom det enda läckaget, överallt annars är det snustorrt...

    Den vevhusventilerar en del, som man känner om man tar loss oljepåfyllningslocket när den går på tomgång.
    Har inte grejat något med B207 genom åren, så jag har svårt att avgöra om det är normalt, eller mer än normalt, men jag kollade över ventilationsslangen som går från ventilkåpan ner till sugsidan på turbon och där löper luft fritt samt ryckte loss spjällhuset och testade den lilla inbyggda backventilen som också verkade okej...
    Finns något mer som har med vhv att göra som man kan kolla över, finns inte så mycket mer va..?

    Överväger att slå i någon tillsats i oljan som finns för att "mjuka upp" packboxen, en quickfix på kort sikt, för att köpa sig lite tid att bestämma om, hur & när motorn åker ur för att byta packboxen.
    Någon som testat något sådant medel?
    Senast redigerat av flaset den 2020-08-21 klockan 08:58.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    På min verkar det vara packningen vid luftpumpen till bromsvakumet, om du har automat, vill säga.

  8. #28
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Ja, jag ville gärna tro att det var det på min också, men det verkar dessvärre inte så..

    Nu handlar det mer om "hur mycket jag skall passa på att göra" om motorn ändå skall ner...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det var mycket svårt att se på min. Läcker inte vid tomgång, i princip bara vid lite fart. Dessutom rinner det ner på lådan men trycks bakåt av fartvinden. Det gör att det stänker "runt hörnet" på motorblocket och hamnar på katten, luktar inte rosor det inte...

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973
    Alla B207or har vacuumpump till bromsservot. Det är mycket vanligt att det läcker motorolja därifrån. Jänkarna håller med:

    https://genuinesaab.com/catalog/prod...roducts_id=942

    - - - Uppdaterad - - -

    Man tar väl bara ner växellådan, snarare än hela drivlinan för att byta packboxen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #31
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Man tar väl bara ner växellådan, snarare än hela drivlinan för att byta packboxen?
    Måste man inte släppa ner hela subframen för att dela motor & låda på 9440?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973
    Jo, men motorn kan vara kvar i bilen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med att hitta en film..
    Av Mr_Lööf i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 23:52
  2. Behöver hjälp med att hitta högtalarkabel.
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 18:01
  3. Behöver hjälp att hitta en v6 till en 900 -94?
    Av zombie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •