Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: Resan mot låg bränsleförbrukning OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    32

    Resan mot låg bränsleförbrukning OG9-3

    Hallå.

    Då jag tröttnat på alla hatiska blickar "från miljöpartister" jag får när jag kör runt i min passat tdi så kommer jag nu börja pendla med en 150hk og 9-3 2002a.
    Har ca 14 mil tur och retur till jobbet så det blir några mil i veckan för mig.

    Just nu är bilen bone stock förutom ett insattsfilter i luftburken.
    Bilen rullar nu på 15" vinterdäck dubbade.
    Motorvärmare används både till och från jobbet. 100kmh på farthållaren är det som gäller.
    Nuvarande förbrukning enl sid 0,61l milen hur bra detta stämmer återstår att se när bilen tankas upp.

    Min tanke är att redovisa bränsleförbrukning löpande samt förändringar i form utav modifieringar för att få denna så låg som möjligt.

    Ös gärna på med idéer på ändringar som kan göra att förbrukningen går åt rätt håll.

    Mvh Rikard

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Bollman har pillat en del med snålkörning på og9-3. Han kanske dyker in här och ger sin syn på saken...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Det enklaste sättet är väl att sänka hastigheten. Du får nog en markant skillnad om du kan hålla 80 istället för 100. Något jag tyckt mig märka på min og900 är att den kan dra mer om jag har farthållaren i. Jag misstänker att det beror på att den lägger på för mycket gas i uppförsbackar. Kör du manuellt kan du segdra lite och rida av farten.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jo, att tvinga bilen att verkligen hålla en konstant hastighet kan kosta en del soppa om det är mycket backigt. Bättre isåfall att slå av lite grann uppför och ta igen den hastigheten när det senare planar ut eller blir nerför.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    32
    Min väg till jobbet består utav 85% motorväg, Vill därför inte ligga i allt för låg hastighet med tanke på mina medtrafikanter Men brukar pendla mellan 90-100kmh på motorvägen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Att låginblanda etanol kan sänka förbrukningen. Den kemiska förklaringen är att den extra syreatomen i etanol medverkar till en effektivare förbränning. Vid för hög inblandning vinner man inget avseende förbrukning då det lägre energiinnehållet i etanol ger sig till känna. Jag kommer inte ihåg hur många % etanol det skulle vara för effektivast förbränning. Du kanske kan googla eller kolla på etanol.nu.
    Är det fortfarande 5%etanol i bf95 eller är det höjt till 10%?
    (Gällande tipset om att koppla ur farthållaren så har jag förvisso en gammal 900 -96, men inte så gammal att den är en OG. Känns ju viktigt att påpeka :-). För övrigt tycker jag att det är otroligt roligt att acca ifrån nyare bilar vid rödljusen med en rostig gammal Saab men det får vi väl ta i en annan tråd.)
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #7
    Jag vet en sak som fungerar och inte kostar ett öre. Det är att ta häng på en långtradare som plöjer bort luftmotståndet.
    Du lägger dig alltså relativt nära bakom en långtradare på 90-väg och uppåt och ligger kvar där. Min lillebror gjorde det i en OG 9-3 förut. Vet att han kom ned under 0,5 på E4:an mellan Umeå och Stockholm.

    Vag jag har förstått kvarstår effekten ganska långt bakom en långtradare, längre än vad man kan tro men bäst effekt tror jag att du har ju närmre du ligger. Dessvärre är det väl inte så kul att göra den blaskiga årstiden. Risken är ju att du får tanka minst lika mycket spolarvätska som du s.a.s. "tjänar" i form av minskad bränsleförbrukning.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Högt tryck i hjulen.
    Bromsa inte utan motorbromsa.
    Ladda inte hårt med turbon.
    /Johan

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Man kan pilla lite på tändkurvan.
    Se till att ha rejält med luft i däcken.
    Planera körningen, se varje tryck på bromsen som ett personligt misslyckande.
    Lär dig exakt var bränsleavstängningen slutar (ca 1400 rpm), planera alla hastighetsminskningar så att du har trean ner till 1400rpm, sen skall du bromsa ner resten, man skall inte motorbromsa på tvåan och ettan då den fortsätter spruta in soppa på de växlarna och då förlorar man. Kom också ihåg att varvet måste vara typ 2100-2300 innan du släpper gasen annars aktiveras inte bränsleavstängningen.
    Om du har råd, skaffa kjolpaket, SE-paket sänker cw, och Aero-paket sänker cw ännu mer.
    Sänkning ger också lägre cw.
    Undvik strömförbrukare och AC.
    Accelerera bestämt men inte tokmycket. Lagom ladd på turbon ger bäst "fart för pengarna". Använd tvåan och trean, hoppa sen till femman, ettan bara för att komma på rull.
    Om du aktiverar OpenSID så brukar jag lägga in värdet som visar exakt hur många ml bränsle som förbrukats sen start. Med hjälp av det värdet kan man sen optimera sin körstil för att uppnå bästa ekonomi.

    Jag har exakt 5 mil till jobbet, blandat 50-70-80 och lite motorväg på slutet, tar 50 minuter att köra. Mitt rekord är sträckan på 2,8 liter BF95, men då var jag nog aldrig över 80 ens på motorvägen.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Chrome Visa inlägg
    Hallå.

    Då jag tröttnat på alla hatiska blickar "från miljöpartister" jag får när jag kör runt i min passat tdi så kommer jag nu börja pendla med en 150hk og 9-3 2002a.
    Har ca 14 mil tur och retur till jobbet så det blir några mil i veckan för mig.

    Just nu är bilen bone stock förutom ett insattsfilter i luftburken.
    Bilen rullar nu på 15" vinterdäck dubbade.
    Motorvärmare används både till och från jobbet. 100kmh på farthållaren är det som gäller.
    Nuvarande förbrukning enl sid 0,61l milen hur bra detta stämmer återstår att se när bilen tankas upp.

    Min tanke är att redovisa bränsleförbrukning löpande samt förändringar i form utav modifieringar för att få denna så låg som möjligt.

    Ös gärna på med idéer på ändringar som kan göra att förbrukningen går åt rätt håll.

    Mvh Rikard
    Detta blir ju ganska tramsigt helt enkelt, då 0,61 är väldigt bra.

    Testa att slänga in biopower och gå in i mode 7 (minns ej mode här...kanske var 5). Där kan man leka med att låsa bilen i closed loop mot lambda 1....dvs låsa mot öppen bränslematris-drift.
    Känns jäkligt konstigt dock

    Nu kommer bilen med dess AMUL-tolkning av AFR gå slaviskt mot lambda 1 när du inte rullar etc.

    Testa att trycka full gas

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-11-17 klockan 20:39.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    32
    Tack alla för bra tips och info. Snart dags att tanka bilen då får vi svart på vitt vad den dragit.

    - - - Uppdaterad - - -

    Haha ja visst är det lite tramsigt men också en liten personlig utmaning att få bilen att gå så snålt som möjligt. Ska kika över mjukvaran och se vad som kan göras med den.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-30 klockan 11:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Detta gör du via SID (glömde att nämna)

    /Lufto
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-30 klockan 11:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    32
    Yes det var jag med på
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-30 klockan 11:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Sköt servicen, stift (NGK), olja(Fin olja helsyntet), filter, etc, skippa "sportinsatsfiltret", däck med lågt rullmotstånd.... är väl typ det man kan påverka.
    SAAB 9-3 2,0t Polar

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    32
    Självklar underhåller jag bilen som man bör, skruvade saab i 8 år innan jag bytte till bmw så helt grön är jag inte . Filtret tror jag inte gör det hela värre då det är ett oljefritt filter mao inte farligt för lmm. Fria luftvägar kan inte vara fel.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Om man vill köra snålare går det att anordna.

    Det blir mest destruktivt för maskineri.

    Lita på högerfot och sunt förnuft.

    /Lufto

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Chrome Visa inlägg
    Min tanke är att redovisa bränsleförbrukning löpande samt förändringar i form utav modifieringar för att få denna så låg som möjligt.
    Utmaningar är alltid kul!

    Men med openSID mm bör du väl kunna testa fram vilken hastighet som ger just din bil lägst förbrukning. Det viktigaste är att ligga i rätt fart. Inte för hög men inte heller för låg. Luftmotståndet är ju hastighetsberoende.
    Men för din del skulle jag tro att frågan är hur långsamt du kan tänka dig att köra på motorvägen. För 70 km/h kommer att vara betydligt bättre än 80, som är bättre än 90, osv. Att ligga i 50-60 kanske inte känns OK på motorväg. Men du skrev att du ville få förbrukningen "så låg som möjligt"!

    Håller med Lufto. Att man bör fundera över det destruktiva både för maskineri och medtrafikanter...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nej, lägre hastighet är inte alltid bättre. Det är bättre med 80 än 70, det finns liksom en "sweet spot" där motorn är effektiv och där luftmotståndet inte är för högt. På en og9-3 och även og9-5 med manuell låda ligger det runt 80-85km/h.
    På min ng9-3 V6 med automat ligger bästa hastigheten å andra sidan runt 100-110!

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Om du ändå ska testa olika saker.....
    Varför inte göra som många biltillverkare vid förbrukningsmätning! Tejpa kaross-skarvar,tejpa så mycket du vågar i grill/front. Sätt på mindre backspeglar (eller ta bort dom).

    Sänk bilen,så smala däck som möjligt,,,,, Vissa saker är ju nästan gratis,som att tejpa tex.''

    /M
    Akta skinnet!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Eller ring VW.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Resan runt Siljan
    Av Aceman67 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 21:16
  2. [LÖST] Bränsleförbrukning OG9-5 3,0TiD
    Av Fredda i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •