Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 75

Ämne: Resan mot låg bränsleförbrukning OG9-3

  1. #41
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    ...
    I det fallet skulle man kunna tänka sig att bilen skulle gå som snålast på högsta växeln och så lågt varvtal som möjligt för att få ner farten och därmed luftmotståndet. ...
    Precis. Det är ju skillnad på provbänk och motorväg.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Kan detta inte utvecklas till en tävling? I samband med en banträff så drar ett gäng iväg med samma mängd bensin i bilarna och se vem som kommer längst?

    /M
    Akta skinnet!

  3. #43
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Kul idé! Kanske skulle man ha en "alternativ träff", där inte hastighet är målet utan bränslesnålhet. Det svåra är ju att man måste ha ett sätt att mäta. Om man skall testa hur långt man kommer på en viss mängd så riskerar man ju några bränslepumpar som går torrt och så måste man tömma tankarna innan man häller i uppmätt mängd bränsle.

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Vi behöver inte tävla om det, ifall jag sparkar fart på min 9000T-86. Medan andra testar fram sin "sweet spot", så rullar jag iväg och kör på 5:an i 45-50 km/h och kommer in på ca 0,45 l/mil. Och ska vi hålla en viss snitthastighet, så kan jag lätt komma under konstantfartsförbrukningen med 10% genom att accelerera med ca grundladdtryck till +20 km/h, stänga av motorn och frihjula ned i till ca -15 km/, släppa upp kopplingen så den startar på 5:an igen och accelerera likadant och så vidare. Säg att vi ska snitta 80 km/h, så hamnar jag sannolikt runt ca 0,45-0,50. (fast inga av dessa metoder skulle jag vilja köra mer än i enstaka demonstrationssyfte - jobbigt både som förare och drivpaket)

    För övrigt är det sant att motorns verkningsgrad ökar om man håller lite högre varv, men kan inte kompensera för luftmotståndet som simpelt uttryckt ökar kvadratiskt i teorin. I praktiken ökar det lite mer än kvadraten. Ett exempel. En NG900 2,0i på 130 hk går i 200 km/h. Enligt den förenklade kvadratteorin, skulle 4 ggr effekten krävans för dubbling av toppfarten. 520 hk räcker inte till 400 km/h. Sportbilar med den effekten och minst lika bra aerodynamik klarar väl kanske 350 km/h i bästa fall. För att nå 400 km/h krävs uppskattningsvis minst 700 hk. Går vi åt andra hållet och delar NG900-effekten på 4, så räcker det inte bara till 100 km/h, utan runt 120 km/h kommer man nå i samma kaross.

    Kan dock tillägga att min gamla 900T8 med 3-stegad automat och en momentomvandlare med stall-varv på runt 3.500 rpm, den hade en sweet spot vid 85 km/h. Snabbare så kostade luftmotståndet mer, och långsammare så omvandlades för mkt kraft från vevaxeln till värme när den passerade momentomvandlaren.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    För övrigt är det sant att motorns verkningsgrad ökar om man håller lite högre varv, men kan inte kompensera för luftmotståndet som simpelt uttryckt ökar kvadratiskt i teorin. I praktiken ökar det lite mer än kvadraten. Ett exempel. En NG900 2,0i på 130 hk går i 200 km/h. Enligt den förenklade kvadratteorin, skulle 4 ggr effekten krävans för dubbling av toppfarten. 520 hk räcker inte till 400 km/h. Sportbilar med den effekten och minst lika bra aerodynamik klarar väl kanske 350 km/h i bästa fall. För att nå 400 km/h krävs uppskattningsvis minst 700 hk. Går vi åt andra hållet och delar NG900-effekten på 4, så räcker det inte bara till 100 km/h, utan runt 120 km/h kommer man nå i samma kaross.
    Det är rullmotstånd med i ekvationen, så alla 130 hästar gå inte åt till att övervinna luftmotståndet. I riktigt höga hastigheter kan rullmotståndet dessutom öka exponentiellt.

    För att öka motorns verkningsgrad måste vi enligt figuren tidigare i tråden öka motorlasten och sänka varvtalet; ett "enkelt" sätt är att ändra utväxlingen i lådan. På med en diesel-låda!

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Ergo Visa inlägg
    För att öka motorns verkningsgrad måste vi enligt figuren tidigare i tråden öka motorlasten och sänka varvtalet; ett "enkelt" sätt är att ändra utväxlingen i lådan. På med en diesel-låda!
    Precis så. Det jag många ggr försökt framföra är skillnaden på kompressionsförhållande och "verklig kompression", där den senare är i förhållande till det konstanta atmosfärstrycket. Så, om man har 10:1 i komp och en fyllnadsgrad på 1. Då komprimeras gasblandningen också 10:1 (om vi för enkelhetens skull bortser från att gasens temp hinner förändras lite utöver ihoptryckningen). När man kör på lättlast så stryps ju en vanlig benisinmotor med ett spjäll så man kanske har en fyllnadsgrad på 0,2. Då blir kompressionen 0,2x10=2,0:1 (komptryck:atmosfärstryck). Vi vet att en höjning av kompförhållandet ger en effektivare motor över hela registret (förutsatt att den inte spikar eller måste påtagligt motverka spikning via tändning eller bränsle). Då är det lätt att se att en motor som belastas blir effektivare. Dock till en gräns. Därför som jag skrev att genom lagom gaspådrag, så den inte börjar överrika, kan man accelerera - stänga av motorn och frihjula - accelerera - frihjula - osv, och på detta sätt höja verkningsgraden för en given genomsnittshastighet. Ett annat sätt att uppnå högre belastning (högre kompression) är att höja utväxlingen, så slipper man också de nackdelar som pendlande hastighet medför.

    Sedan finns det ett annat sätt att mäta verkningsgraden på, och det är flest hk per liter luft, och då hamnar man både på ett betydligt högre vridmoment och högre varv och därmed också högre effekt (omkring grundmotorns maximala vridmoment, eftersom fyllnadsgraden då är som högst i en sugmotor). Men det skulle indikera en verkningsgrad som inte tar hänsyn till sträckan bilen förflyttas, och blir således ointressant i detta sammanhang.

    1 användare gillar detta inlägg


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #47
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Kör max med 2000 varv.
    Det kräver en trimmad bil då det ökar vridmomentet.
    80-90 km/h är ekonomiskt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  8. #48
    Jag skulle gärna se denna tråd komma tillbaka i liv igen Hur har det gått för dig?

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag har faktiskt köpt en og9-3 igen för jobbpendling då sambon skall köra dieseln. Jag har lite mekaniska problem som måste lösas på den, men sen är det till att "optimera" igen.
    Jag har en 2000 igen och den har ju "bästa" motorn då den har lite högre kompression än andra årsmodeller. Jag kan mycket väl dela med mig av programmet också, men då får man tänka sig att det nog inte passar helt till någon annan årsmodell.

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Var de tidiga 9000 turbo från kanske 1986 snålare? En kompis hade en och han nådde rätt låga siffror men minns ej exakt.

    Jag tycker min 97:a är bensinsnål i förhållande till den snittfart man kan få ut. Strax under 0,7 inga problem om man kör som folk gör mest på långfärd. Däremot finns en undre gräns på ca 0.62 som är omöjlig att gå under. Även om jag skulle köra i 50 skulle jag komma upp i det ( iofs inte testat att köra på fyran i 50. Kanske den växeln skulle passa bättre)

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #51
    CayenneRöd eller? ;-)

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har faktiskt köpt en og9-3 igen för jobbpendling då sambon skall köra dieseln. Jag har lite mekaniska problem som måste lösas på den, men sen är det till att "optimera" igen.
    Jag har en 2000 igen och den har ju "bästa" motorn då den har lite högre kompression än andra årsmodeller. Jag kan mycket väl dela med mig av programmet också, men då får man tänka sig att det nog inte passar helt till någon annan årsmodell.

  12. #52
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Var inte rädda för att köra på lite lägre växel. Till exempel en B205E har sin bästa verkningsgrad runt 2700-3100rpm när man accelererar. Vid konstant fart är det lite lägre, men jag skulle vilja påstå att det inte finns någon vinst i att gå under 1600rpm. Själv kör jag nästan alltid fyrans växel i 50km/t med Saabarna. Inte för att det drar så mycket mindre bränsle egentligen, men man förlorar inte på det, samtidigt som motorn får mycket trevligare karaktär om den slipper tugga sig fram i 1000rpm.

    Man kan få en hint om var den bästa verkningsgraden ligger om man tittar i "TorqueCal.M_NominalMap" och markerar det högsta vridmomentet man hittar i varje kolumn. Här är B205E som ett exempel:

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-11-06 klockan 12:02.

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Ni experter får rätta mig men är det inte så att om insugsluften är varmare så behövs mer luft och eftersom T7:ans LMM är "referens" när man begär en viss luftmassa så innebär det att det kompenseras genom att öppna gasspjället mer och pumpförlusterna minskas.(elller inte)

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Bra tips där Brisse. Nästan misstänkt att fyran är växeln i 50. Går bättre och verkar inte dra mer bensin
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Mycket bra, det hade jag inte tänkt på!

  16. #56
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    CayenneRöd eller? ;-)
    Ja,vad heter färgen nudå?
    FusionBlue, tror jag, typ den vanligaste färgen på en og9-3.

    Kollade på en "färgsnurra" för att beställa SAAB 1999, och denna färgen låg först i snurran, kanske därför så många har den, hahaha.

  17. #57
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Var inte det Cosmic Blue?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 13:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #58
    CosmicBlue är inte dum den heller.. Hade den på cabben!



    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja,vad heter färgen nudå?
    FusionBlue, tror jag, typ den vanligaste färgen på en og9-3.

    Kollade på en "färgsnurra" för att beställa SAAB 1999, och denna färgen låg först i snurran, kanske därför så många har den, hahaha.

  19. #59
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Borde vara Cosmic Blue. Fusion Blue var väl lanseringsfärgen på 9-3SC -06 om jag inte tar miste. Har ju en sådan, så jag hoppas jag har rätt. Den bilen har annars inte mycket att tillföra till tråden då den har V6:a och automat.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Korrekt, Cosmic heter den, börjar ju på C, därför var den först i färgsnurran 99-00 så jag gissar det är anledningen till att den är så vanlig

Liknande ämnen

  1. Resan runt Siljan
    Av Aceman67 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 21:16
  2. [LÖST] Bränsleförbrukning OG9-5 3,0TiD
    Av Fredda i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •