Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-5 2,3t årsmodell 00 ska få gå i broms fjädring och dämparskola

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2,3t årsmodell 00 ska få gå i broms fjädring och dämparskola

    Hej . Min gamla saa9 95 2,3t årsmodell ska in för fjädrings och dämparbyte, krängningsstag fram, bussningsbyte i bakvagn och bromsklossar/bromsbackar runt om som ett elevarbete på en lokal gymnasieskola.

    Eftersom jag i stort sett inte kan mer själv än mycket enkla reparationer så är min fråga. När allt nu är loss fram och bak borde man då också göra något mer? Har någon, något förslag och motivering, tas detta tacksamt emot.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Jag gissar du får stå för materialet och skolan för timmarna?
    Vilka bussningar i bakvagnen skall de byta? A-bussningarna eller alla?
    Jag skulle byta alla bussningar i både fram och bakvagn, jag skulle låta sätta dit PowerFlex när de ändå byts.
    Ev skulle jag passa på att byta hjullager fram som förebyggande åtgärd då dessa inte är evighetsgrejer, men det beror på hur mycket lagren kostar + hur långt bilen gått + om de är bytta någon gång tidigare.
    Såvida du inte tänker trimma rätt så ordentligt så skulle jag inte byta till värre bromsar eller sätta dit hårdare fjädrar eller dämpare, där räcker original bra.
    /Johan

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    De som gör jobbet bör ju kritiskt granska närliggande komponenter som bromsskivor som kan vara bra att byta när allt är isär. Handbromswire kan vara bra att byta förebyggande. Jag ryckte av den på min på 9-3 00. Wiren är utsatt för saltvatten och all skit som virvlar runt i hjulhusen och rostar av i den öppna delen i närheten av handbromsens hävarm bakom hjulen. Jag betalade 229 kr på Biltema för ny wire till og9-3.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    Jag gissar du får stå för materialet och skolan för timmarna?
    Vilka bussningar i bakvagnen skall de byta? A-bussningarna eller alla?
    Jag skulle byta alla bussningar i både fram och bakvagn, jag skulle låta sätta dit PowerFlex när de ändå byts.
    Ev skulle jag passa på att byta hjullager fram som förebyggande åtgärd då dessa inte är evighetsgrejer, men det beror på hur mycket lagren kostar + hur långt bilen gått + om de är bytta någon gång tidigare.
    Såvida du inte tänker trimma rätt så ordentligt så skulle jag inte byta till värre bromsar eller sätta dit hårdare fjädrar eller dämpare, där räcker original bra.
    /Johan
    Tack för svaret. Det var snabbt och jag känner mig välkommen till forumet.

    Bilen har gått lite drygt 21 000 mil. Köper jag en färdig skiva med lager kostar den mellan 2-3000 kr per styck. Bara lagersatsen cirka 300 kr per sida. Jag har inte hört att det låter om lagren nu. Det jag köpt och ska byta är bakre länkarmsbussningarna och bärarmsbussningarna de är av märke powerflex. byte av bussningar i framvagnen ska jag ta under övervägande. jag ska prata med yrkeslärarfen, faktiskt en gammal SAAB-mekare vilket ju är en fördel, hur han ställer sig till det. I övrigt så ska den bara standardköras så normalgrejor ska nog funka

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    De som gör jobbet bör ju kritiskt granska närliggande komponenter som bromsskivor som kan vara bra att byta när allt är isär. Handbromswire kan vara bra att byta förebyggande. Jag ryckte av den på min på 9-3 00. Wiren är utsatt för saltvatten och all skit som virvlar runt i hjulhusen och rostar av i den öppna delen i närheten av handbromsens hävarm bakom hjulen. Jag betalade 229 kr på Biltema för ny wire till og9-3.
    Tack för ditt svar. självklart ska jag be dem om detta. Är ju en bra träningsuppgift för en bilmek att värdera bytesförslag på delar åt kund i samband med andra jobb och föra en dialog med kund. Handbromsvajern är bytt sprucket hölje där vatten rann in vid gån och så fryste det över natten.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kulbussningar bak bör bytas 2 st per sida och en hjulinställning när allting är bytt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"
    Av jacoblindmark i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 14:10
  2. Fjädring / stötdämpare Saab 9-3 -00
    Av Pinamar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 09:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •