Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byte av drivrem 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trångsund, Sthlm
    Inlägg
    33

    Byte av drivrem 9000

    Byte av drivrem på 9000 känns som en vanlig operation men jag har inte lyckats söka mig till svaret på mina frågor.
    Bilen det handlar om är en 9000 2,3LTT -98 på 19000 mil där allt inklusive AC funkar som det ska.

    1. Med vilket intervall ska remmen bytas?
    2. Ska något mer bytas i samband med rembyte, t ex remhjul/spännare etc?
    3. Jag tycker mig höra lite missljud från drivremmen i området kring AC-kompressorn. Har ni några tips på vad jag borde kolla?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Moto-XXX Visa inlägg
    Byte av drivrem på 9000 känns som en vanlig operation men jag har inte lyckats söka mig till svaret på mina frågor.
    Bilen det handlar om är en 9000 2,3LTT -98 på 19000 mil där allt inklusive AC funkar som det ska.

    1. Med vilket intervall ska remmen bytas?
    2. Ska något mer bytas i samband med rembyte, t ex remhjul/spännare etc?
    3. Jag tycker mig höra lite missljud från drivremmen i området kring AC-kompressorn. Har ni några tips på vad jag borde kolla?
    1) 10k mil (men det är inte kritiskt, och konsekvenserna inte katastrofala, om den ser bra ut är det normalt ingen fara att fortsätta lite längre).
    2) Ja, spännhjulen bör alltid bytas samtidigt. Spännaren har hydralisk dämpning, om den är hel ligger remmen som ett salsgolv när motorn är igång, är den är slut så studsar och vibrerar remmen som de gör på de flesta andra bilar. Om spännaren är helt slut är det inte ovanligt att remmen hoppar i sidled, och därefter kantrar och hoppar av, bytes i så fall.
    3) Ett av spännhjulen sitter en bit neråt, bakåt från AC:n, det kan vara det du hör. Spännhjulen tenderar att ge upp innan det är dags för nästa byte av drivrem om man inte byter spännhjul samtidigt med drivremmen, om man inte bytt spännhjul i samband med tidigare drivremsbyte är oljudet förväntat.

    Kom ihåg att det spännhjul som sitter på remspännaren har en vänstergängad bult! Detta hjul måste alltid tas loss för att trä in remmen, så det är inget extra arbete att byta den.

    Speedparts har färdiga kit: http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...0-94-98-4-cyl/
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-11-17 klockan 00:20. Anledning: Rättelse bytesintervall drivrem, ska vara 10k och inget annat
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Visst kan man ta det säkra före det osäkra och alltid byta rulle samtidigt som rem, precis som man på bilar med kamrem ofta passar på att byta (ofta fina) vattenpumpar. Men jag tycker man kan känna lite på rullen och om den känns bra och inte låtit illa, så kränger jag bara av och på rem. En mekanisk domkraft trycker jag upp hydraulspännaren med. Skulle det visa sig att man måste byta en betydligt dyrare rulle senare, ja då får man väl jobba en gång till i 20 minuter. Har åkt 9000 i 20 år, och kan inte minnas att jag bytt rulle fler än en gång. Kan bero på tur, kan bero på att tidigare ägare nyligen bytt, men de har gått många mil inom familjen, de 6 bilar vi haft/har. Jag menar inte att mitt sätt är rätt sätt. Vill man ha driftsäkerhet ska man såklart byta många saker i god tid. Både rem och rulle är utöver miltal beroende på antal år också, men det gäller mer för rem än för rulle - en 20 år gammal lågmilare som rullat 7.000 mil, skulle jag nog byta rem på, även om den sträckan inte är ngn fara om det skett under 2 års tid (alltså remmen bara suttit 2 år).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Om man inte har något emot och meka och vill spara några kronor kan man absolut köra spännhjulen tills de ger upp. Men för min del värderar jag driftsäkerheten högre, 20k mil är i längsta laget för spännhjulen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 55
    Senaste inlägg: 2016-09-22, 06:18
  2. [LÖST] Byte av drivrem OG9-3 -98 T5
    Av Mathias9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 22:47
  3. Byte av Drivrem
    Av jimmyb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 17:05
  4. Byte drivrem 9-5
    Av Eduard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 10:36
  5. Byte av drivrem.
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •