Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljerök och småryckig gång 2006 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Oljerök och småryckig gång 2006 9-5 Aero

    Hej,

    Jag har en 06 Aero som rullat drygt 20000 mil. Jag har inte haft den så länge, men har haft en del fel på den. Jag köpte den som objekt, då den rök och gick ryckigt. Jag bytte turbo till en td-04, då jag tyckte originalturbon kändes glapp. Men, den ryker fortfarande när jag kallstartar den. Ibland lite, ibland jättemycket! Sedan tycker jag den smårycker lite vid max laddtryck.

    Jag har bytt tändstift och olja, och efter stiftbytet gick den rejält mycket bättre. Bilen går generellt bra, den laddar som den ska och det är bra tryck i maskinen. Komptestet visade runt 14 på alla cylindrar. Den har högst normal bränsleförbrukning. Men det är rätt pinsamt att släppa blårök varje morgon....

    Någon som Har en idé? Ventiltätningar? Jag har inte läst om så många som har haft problem med dem.

    Mvh, Johan

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    32
    Var den en ny turbo som monterades?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25
    Hej,

    Sorry, jag hade missat att jag fått ert svar!😃 Japp det var en nu turbo som monterades. Inte märkesturbo men en ny.

    Jag har funderat på om det kan vara ventiltätningarna? Symptomen stämmer för det, dvs en rejäl blåpoff vid kallstart. Den drar rätt mycket olja, dessutom.

    Mvh, Johan

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Byt alla vakuumslangar om du inte redan gjort det , kan få bort dom sista rycken.

    Kan ju vara kolvringarna som är dåliga/igenkoksade också, inte ovanligt på dessa bilar.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Vad är det för motor i bilen? Aero har TD04 som standard, men det låter som det satt något annat där innan du bytte?
    Vad gäller ryckningarna så förutom vakuumslangar så kolla i vilket skick spjällhuset är.
    Om toppen inte är efterdragen så skulle jag låta göra det. Tar den något vatten, eller finns det någon olja i vattnet? Vatten i motoroljan?
    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25
    Hej, det är den vanliga Aero-motorn (260 hk?). Jag satte i den vanliga trimturbon, heter den -019 istället för -017 som är standard? Ångrade mig bittert, dels för att turbon troligen inte var anledningen, men även för att det var mer jobb än jag trodde för att anpassa "cobran".

    Stiften var jämnslitna, möjligen två som var något vitare än resten. De var lite väl ljusa, inte sådär fint ljusbruna som de ska vara. Det fanns ingen antydan till sot alls! Bilen går fint nu, lite lite ryckningar men på det stora hela ok. Det är bara en enorm aptit på olja som sänker nöjet att använda den....

    Vevhusventilationen är bytt av tidigare ägare, då den ser helt ny ut. Tyvärr kan det nog vara koksade oljeringar som är boven i dramat. Jag satt och sökte och alla verkar överens om att ventiltätningarna sällan är trasiga på dessa.

    Visst kommer man åt att plocka ner oljetråget och därmed få ur kolvarna med motorn i bilen? Är det mycket jobb?

    Det finns en lite doft av glykol, men jag tror det är motorvärmaren som fuktar. Det är absolut inte olja i vattnet eller tvärt om.

    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. Oljerök vid uppstart, 9-5 2,3t -99
    Av Danne54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 11:30
  2. Lösning på oljerök??
    Av rallyjohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 23:42
  3. Småryckig 9-5
    Av Per J 1051 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •