Visa resultat för omröstning: hur mycket ska jag ha av saab

Antal röster
36. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 0-500kr

    2 5,56%
  • 501-1000

    0 0%
  • 1001-1500

    10 27,78%
  • 1501-2000

    4 11,11%
  • 2001-valfri summa

    20 55,56%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vad ska jag ha i ersättning från saab ??

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016

    Vad ska jag ha i ersättning från saab ??

    för att göra historien kort så blev jag orättvis behandlad av saab(bilpartner i malmö) och ska få kompensation

    men nu är frågan vad ska jag ha??

    verkstadschefen sa att jag kunde få ett tillbehör eller en full tank men det tycker jag är för lite

    hur mycket ska kompensationen vara på

    ej i rena pengar
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Kanske kunde berätta vad dom gjort....
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    Bemötande hos Saab verkstad 2003-01-17


    Lämnade in min 9-3 på Saab verkstad (bilpartner) i Malmö för växel låds problem (hade svårt att lägga i 1,2,3,5 och backen)

    Berättade för verkstad att förra ägaren hade hällt i den nya "mirakel oljan" och dom sa att allt skulle fixas på 3 dagar( en dag att plocka ner lådan ,en dag att beställa grejor ,en dag att sätta ihop lådan) ,efter 4 timmar så ringer dom och säger att bilen är klar....

    Kommer till verkstad och får nyklarna och går ut till bilen ,sätter mig och testar med att köra igenom alla växlar utan att starta bilen till min förvåning så är samma problem kvar och förbannad som jag är går jag in och säger till dom i verkstads kundtjänsten att det är samma problem och så klart hade han som tog emot min bil gått hem och ingen annan visste vad som hade gjorts , att inte verkstadschefen håller koll på att vad som görs på dom inlämnade bilarna är dålig stil.

    Dagen efter kommer jag tillbaka för att prata med han jag lämnade min 9-3:a till , han sa då att dom justerat ett växel stag och bytt olja... då frågade jag om dom hade testat köra bilen och det hade dom och den gick hur bra som helst (grrrr tänkte jag)så jag tog med honom ut till bilen och vi körde en sväng.

    Under en färd på ca 1 mil så satt jag och på pekade hur man hörde när han växlade igenom växlarna det skrapade i varje växel, plus att man inte kunde växla ner ifrån 5:an till någon annan utan att ta i som f*n...

    hans svar på detta var att ”var det bara det felet!! ”

    Tillbaka på verkstad fick jag en ny tid en månad senare..

    Lämnade bilen igen i torsdagen den 12/12 och då sa dom igen att det skulle ta 3 dagar att fixa den .

    Hela måndagen går utan att jag hör något från saab ,halva tisdagen går utan något hörs ifrån dom så då ringer jag dom istället och då säger dom att bilen blir klar onsdag förmiddag...

    På onsdag eftermiddag hade jag fortfarande inte hört något så jag ringde saab igen och frågade vad som hänt och varför det tar så lång tid ,deras svar är att dom har så många bilar inne just nu och att dom kanske hinner få den klar innan helgen !

    Tycker det är dålig service att inte i alla fall ringa och berätta att dom inte hinner få den klar till den tidpunkt dom lovat och sen vet dom att den varit inne för samma grej innan och då borde dom priotera (stavning??)mig ...

    Sen så verkar det som att dom tror att man inte ska säga till dom när det är något fel

    Körde förbi saab den 19/12 och såg min bil på parkeringen så jag gick in och då var ju inte han jag lämnade bilen till inne utan fick först vänta ca 10 min först pga. att ingen annan visste vad som gjorts med bilen (samma problem nu som innan att Verkstadschefen inte har koll på vad som händer i verkstan) och sen när han kom fick jag reda på att dom bytat flera delar (synkningar och drev)
    rivit lådan 2 gånger mm. Får nyklarna går ut till bilen och sätter in nyklarna ,trycker ner kopplingen som nästan tar nere i golvet och det gjorde det inte innan ,in igen till han och drar med honom ut så han får testa och då frågar han ”var den inte så innan??” Själv klart att den inte var så ....

    Han sa att dom skulle ta in den igen och han hoppades att jag skulle få den på fredag 20/12 annars så får jag kanske den på måndag .....

    Nu när här är ingen snö så ser jag i mitt garage att den läcker växel låds olja!!!

    Trodde det först var vatten efter all snö som man drar med sig in i garage men nu så jag att oljan var rödaktig

    Ringer saab och berättar vad som hänt och får då frågan ”hur vet du att det är växel låds olja?”

    Jag svarar att den är rödaktig.
    Han säger då till mig att jag ska komma in på fredag den 17/1 2003.

    Efter ca 3 timmar ringer dom och säger att den är klar.
    Får reda på att en O-ring fattades (jag tror att det var den till olje pluggen)

    10 gånger har jag fått fixa en annan bil så jag kommer till verkstaden och tillbaka och det får jag själv så för bensin mm.

    Hade dom lyssnat på mig från början så hade min varit klar i november istället för januari och jag hade inte behövt att ha bilen på verkstad flera gånger och att jag inte behöva lägga ner mer pengar på bensin till andra som jag lånat bilar av.
    När jag berättat allt detta för verkstaden så kunde dom visat lite ”goodwill” och ersätt mig på något sätt och då menar jag inte med flera tusen utan kanske 10% på service/tillbehör eller något liknade.


    jag skickade detta mail till saabs vd och saabs informationschef därefter ringde verkstadschefen och sa att jag skulle få en kompensation
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    svårt anser jag att kräva service i rena pengar, snarare kopensation kraftig rabbat på servicen/ nästa service gratis + gratis fulltank

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 975
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    svårt anser jag att kräva service i rena pengar, snarare kopensation kraftig rabbat på servicen/ nästa service gratis + gratis fulltank
    Håller med pumpe3 !
    [ Porsche 996 Turbo X50 -03 ] [ SAAB 9-5 2.3t vector combi -08 Hirsch ]
    [ SAAB 9-3 SS TTID aero -10 ]

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    36

    ersättning...

    Håller med på att nå en lösning på allt de lidandet som en återförsäljare orsakat mig iform av strul osv. osv.

    Gick så långt så att de mer eller mindre bad mig dra åt.....


    Har flera gånger tagit upp deta med Saab Sverige men tyvärr så kommer man ju alltid till kundtjänst där det vanliga svaret är: "Det får du ta med dem som sålt bilen!" men om jag inte vill det då? Saab Sverige har väl ändå tillverkat den och måste väl rent principellt ta hand om felen på produkten.

    Fråga man om man får prata med en ansvarig person så går detta inte heller för ansvariga personer på Saab Sverige har inte telefoner (verkar det som) för det är stört ommöjligt att får tala med dem.



  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    jag kanske utrycktre mig lite klumpigt

    hur mycket ska kompensationen vara på

    ej i rena pengar
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    20
    Synd att det har strulat så mycket för dig
    Man tycker att dom åtminstone kunde ta och bjuda på nästa service.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    140
    Om någon verkstad skulle strula så mycket som dem har gjort skulle jag över huvud taget inte sätt min fot där igen. Jag är inte rätt person på att svara på vad du ska begära, men om du kräver någon kompensation som innebär att du "måste" komma in till deras verkstad igen, så har de inte tappat en kund. Det sämsta för en verkstad måste ju vara att tappa en kund som sedan klagar i ett sådant här forum, som tusentals personer läser. Ge dig inte. Du kommer säker på en lösning, och det finns trots allt andra verkstäder.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    jag kan ju alltid köpa något tillbehör
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av Bullen
    jag kanske utrycktre mig lite klumpigt

    hur mycket ska kompensationen vara på

    ej i rena pengar
    Låt se. Det låter väl inte riktigt som att de.. vad ska jag säga, har gett dig den prioritet du förväntat dig?

    Ny tid en månad efter att de redan misslyckats med din bil tycker i alla fall jag är nonchalant.

    Sen misslyckas de med att tidsestimera hur lång tid det tar att fixa bilarna före din. Det är till och med så att det hinner gå dubbelt så lång tid som den utlovade, och då är det ändå du som hör av dig till dem och undrar!

    Någon har misslyckats med kopplingen på din bil, samt att lådan plötsligt läcker olja. Känns ju tryggt (inte).

    Sen blir det ytterligare en månads väntetid, 20/12 -> 17/1..

    Många resor till och från verkstaden, onödig tid spenderad.

    Summering..

    Nonchalans. Har de dessutom saltat räkningen utmed resan? Det antar jag att vi hade fått höra om, förvisso.
    Jag vet ju inte vad reparationskostnaden gick på..
    .. men börja med din timpeng gånger tiden du spenderat extra, plus bensin. Det är ju där du börjar med ersättningen.
    Sen skulle i alla fall jag kräva ytterligare mer för öht återvända dit igen.

    Sen ber du mig att inte ange det i reda pengar, trots att det är det avgjort lättaste sättet att komma någonstans när jag inte vet vad för slags grejor du samlar på till just din bil. En fulltank måste väl vara reda pengar om något?
    Jaja...

    10% på nått j--la tillbehör hade jag ju i alla fall inte tagit..
    ... 10% får tom jag hos bekö för att jag köper små reservdelar där och drar roliga skämt för dem. Och då är jag ändå inte där så ofta att mer än en av dem kommer ihåg min modell.
    Ska rabatten funka som skälig ersättning och inte bara som kundknytare börjar den på kanske 40-50%... deras marginaler är ju ändå bra mycket större än så, särskilt ju mindre delarna blir...

    Det viktigaste är ju att du själv känner att du kan återvända, trots att de gjort bort sig. 'Förnedringskänslan' ska bort, liksom. Ge dig när du känner dig nöjd (sätt upp ett minimimål innan), och funkar inte det, ta det de erbjuder dig och åk inte dit igen. Alternativt tar du det inte utan vänder dig till konsumentvägledare & ARN.

    Konsumentvägledare kan ju vara bra att slå en pling till oavsett för att pejla av läget... de kanske har fått fler samtal från andra Bilpartner-kunder?

    Mina femtio öre.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    Konsumetköplagen säger att man kan få ersättning för resor till å från.
    Men tror inte dom har 40/50% marginal på det dom säljer iaf inte på det mesta. Snarare 20/30% men dom måste ju va smidiga inköp +moms + otroligt smörande.
    Att verkstadschefen inte vet om allt som händer e i mina ögon ganska självklart, men efter att det strulat 1 gång borde minst 2 till veta om problemet ifall kunden kommer å har frågor!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Men tror inte dom har 40/50% marginal på det dom säljer iaf inte på det mesta. Snarare 20/30% men dom måste ju va smidiga inköp +moms + otroligt smörande.
    Hej!
    Delar som kostar några hundralappar kostar oftast någon eller några tior i inköpspris, enligt min erfarenhet från Det andra svenska märket. Och då har jag dessutom privilegiet att slippa tro....

    Hade det varit mig de hade prutat med så hade vi börjat på den nivån.
    Men, återigen, det är ju han som ska bli nöjd, inte jag.
    Låste på forumet att vissa handlare bjussar på >10% om bilen är äldre än 7-8 år... Det anger ju en VISS marginal i mina ögon.

    "Idag tjänar man inga pengar på att göra bilar. Det är plus minus noll om man har tur. Vinsten drar man in på reservdelarna."
    Citatet ovan kommer också från Det andra svenska märket, men vad gör Saab så annorlunda.. ?
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 630
    Nästa service gratis eller betala en symbolisk summa för den, typ en hundring.

    Man ska vara hård mot dom hårda

    /Niklas
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    ändå rätt roligt att se hur ni röstat

    1 har röstat på 0-500
    0 har röstat på 501-1000
    4 har röstat på 1001-1500
    1 har röstat på 1501- 2000
    4 har röstat på 2001-val fri summa

    tror ni dom går med på att lacka om min framspoiler och bakspoiler och vinge ??
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av Bullen
    ändå rätt roligt att se hur ni röstat

    1 har röstat på 0-500
    0 har röstat på 501-1000
    4 har röstat på 1001-1500
    1 har röstat på 1501- 2000
    4 har röstat på 2001-val fri summa

    tror ni dom går med på att lacka om min framspoiler och bakspoiler och vinge ??
    Förresten, lite nyfiken på varför du satte pengar i pollen när du i frågan sedan poängterade 'Ej i reda pengar'?

    Nåja, de flesta verkar ju i alla fall tycka att han ligger lite snålt på ersättningen. Kör med dem tills du blir nöjd, helt enkelt.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    alltså en tjänt/vara motsvarande det pris som jag satt
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    241
    Öhh, ta inte illa upp men är du mesig eller ? Tar du att bli behandlad så ? Jag har haft helvetiskt strul med en 9-5:a men tack vare att jag har talat om vart skåpet skall stå till rätt personer så har jag inga problem med att få problemen lösta på ett snyggt sätt. Dom vet att jag vänder upp och ner på himmel och jord för att få rätt. Alltså klantar dom sig inte. Det handlar om ömsesidig respekt.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    det var första gången jag använde den verkstan och sen efter dom börja klanta sig så skällde jag ut dom och sen när jag hämta bilen så skällde jag ut dom igen men sen att dom inte ville kompensera mig så skickade jag ett mail till bla vdn


    tro mig jag har skällt som f*n
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Ett par exempel från dylika situationer för mig de senaste par åren:

    - Bänkskiva från IKEA 10 veckor försenad leverans. Fick IKEA att betala hantverkarkostnader à 5600 kr

    - Ford underlät kolla bromsar vid service på flickvännens bil trots påpekande innan service. 200 mil senare är ena bromsklossen nersliten till metallen eftersom ena oket kärvade och bara bromsade med en av två klossar. Ford lagade rost nere vid dörrarna och lackade samt lackade bakvinge gratis.

    Det lönar sig alltid att vara en lugn, saklig och bestämd "asshole"...

    / KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Ersättning från A-kassa?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 01:29
  2. Påkörd - ersättning
    Av Schnabeln i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 16:29
  3. Ersättning av fläktpaket NG900
    Av j0key i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 23:17
  4. Blåst på ersättning av TryggHansa
    Av roverv8 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •