Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad kan svajigt lambda och högt Amul bero på?

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Vad kan svajigt lambda och högt Amul bero på?

    Hej !

    Har ett litet problem som jag tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig med...

    Upptäckte strax efter senaste E85-tankningen att lambda beter sig konstigt.
    Har en bredbandslambda med display i bilen så feedbacken är hyffsat god.
    Ligger jag och kör ladsvägsfart så pendlar lamda runt 1, men det minsta jag
    ändrar gasen(spjället) så fladdrar lambda rejält. Å nu menar jag att jag rör pedalen
    lite, så jag är fortfarande i lambdareglerat område! Ett litet tryck på gasen gör
    att lambda dyker till under 0,9. Släpper jag sen gasen lite, så går lambda upp till 1,08.
    Har sett värden mellan 0,74 - 1,18!

    Såg för ett par dar sen att lambdaregleringen i Open SID bottnade(2500) på
    tomgång, men igår så verkade det funka bättre och svänger lite närmare 0.
    Den multiplikativa adaptionen ligger runt 950.

    # Har provtryckt inloppsystemet vilket inte visade på några läckor.
    # Kollat bränsletrycket som ligger - 3bar. Följer spjällhustrycket bra.
    # Provat en annan LMM vilket inte gjorde nån skillnad.

    Kan det vara etanolen som det är nåt skit med?

    Tar gärna emot tips får någon som är insatt i detta.

    Bilen i fråga är en BioPowerkonverterad 9-5:a.


    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Luftläcka någonstans vanligt o ringar insprutning, sedan kan avgasläcka orsaka felvärden. Jag har fått byta lambdasond en gång pga att den reagerar för långsamt men rätt.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Luftläcka någonstans vanligt o ringar insprutning, sedan kan avgasläcka orsaka felvärden. Jag har fått byta lambdasond en gång pga att den reagerar för långsamt men rätt.
    Har också funderat runt lambdasonden, men trodde det var en grej som "aldrig" går sönder. Kanske ska testa med en annan sond. Den är ju enkel att byta Läckage insug- och avgassidan är i stort sett uteslutet då provtryckningen inte visade på nåt läckage samt att avgassystemet är tätt.

    Har även funderat på om det skulle kunna vara nån ventil eller backventil för vevhusventilationen eller tankurluftningen som kan orsaka dessa fenomen....??

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    blev du klok på detta tillslut?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Har du kollat om du har några avgasläckage? Ett positivt amul betyder att bilen gått magert och justerar upp bränsleinsprutningen mot fetare blandning. 950 betyder 9,5% extra bränsle, vilket är ganska mycket, och inte normalt! Avgasläckage kan göra att luft tar sig in och blandar sig med avgaserna och lurar syresensorn till att tro att motorn går magrare än den egentligen gör.
    Annars, om bilen är frisk samtidigt som lambda svajar och amul ligger så högt så har du en dåligt kalibrerad mjukvara.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    Har också funderat runt lambdasonden, men trodde det var en grej som "aldrig" går sönder.
    Det är inga evighetsgrejer. De som tillverkar syresensorer rekommenderar att man byter efter 16 000 mil som ren serviceåtgärd.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-05-02 klockan 10:47.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Var inne ett tag på att det var spjällhuset som är orsaken. Har dock inte provat att byta det än.
    Skulle kunna vara läckage under spjällhuset. Det ligger en o-ring där mellan spjällhus och inssug. Kan också vara läckage runt spridarna. Eftersom dessa grejer sitter efter spjället så är det ett stort undertryck där när motorn går på låglast, och det är just på låglast som den kör bränsleadaption.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-05-02 klockan 13:28.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Annars, om bilen är frisk samtidigt som lambda svajar och amul ligger så högt så har du en dåligt kalibrerad mjukvara.
    Har amul värde endast att göra med kalibrering av mjukvara ,bränslemappen eller kan annan hårdvara som mjukvara är inte anpassad för göra amul lägre/högre ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Att amul drar iväg betyder att motorn inte får den mängd bränsle som motorstyrsystemet förväntar sig, så självklart kommer det påverkas om du t.ex. ändrar bränsletrycket eller spridarna utan att justera mjukvaran.

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Att amul drar iväg betyder att motorn inte får den mängd bränsle som motorstyrsystemet förväntar sig, så självklart kommer det påverkas om du t.ex. ändrar bränsletrycket eller spridarna utan att justera mjukvaran.
    Menade hårdvara som avser ic ,avgas ,katalysator mm om den har något inverkan på amul om mjukvaran är inte exakt anpassad efter dom grejer.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, dessa grejer ska inte ha den minsta påverkan på amul förutsatt att inget läcker.

Liknande ämnen

  1. Högt amul c:a 1200, ca85 konstant 331, misständningar.
    Av Fr3dd3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 12:04
  2. Svajigt och högt laddtryck
    Av jonnemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 15:08
  3. Högt laddtryck och i bland svajigt 9000 Aero
    Av 9000 Aero -95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •