Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trög servoverkan på tomgång OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    243

    Trög servoverkan på tomgång OG9-5

    Hej, Var och köppte en 9-5a i fredags men när jag körde i stadstrafik så märkte jag att servostyrning var väldigt trög när jag stårstila och rattar men varvar jag upp bilen så går det jätte lätt. Det skumma är att det inte är några missljud från varken servo pump eller multiribbrem.

    // Tobias
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sek_Si Visa inlägg
    Hej, Var och köppte en 9-5a i fredags men när jag körde i stadstrafik så märkte jag att servostyrning var väldigt trög när jag stårstila och rattar men varvar jag upp bilen så går det jätte lätt. Det skumma är att det inte är några missljud från varken servo pump eller multiribbrem.
    Har du kollat nivån i styrservot? Annars skulle det kunna vara någon som hällt i ATF-olja som käkat upp packningarna, servot ska alltså ha CHF-olja: http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol..._93160548.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    243
    Ja jag kollade nivån och den var lite under mini så jag fyllde på med CHF-olja och nu så kan man ratta ett fullt en gång när man har startat motorn. men tycker att oljan såg ganska grå ut när jag skulle fylla på.
    Om packningenarna är trasiga är det då i pumpen eller kan det vara i styrväxlen med?
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sek_Si Visa inlägg
    Ja jag kollade nivån och den var lite under mini så jag fyllde på med CHF-olja och nu så kan man ratta ett fullt en gång när man har startat motorn. men tycker att oljan såg ganska grå ut när jag skulle fylla på.
    Om packningenarna är trasiga är det då i pumpen eller kan det vara i styrväxlen med?
    Packningsproblemen som ger de här problemen finns bara i styrväxeln, jag kan inte se några packningar i pumpen (i WIS) som kan påverka trycket utan bara sådan som hindrar läckage till utsidan. Trycket ut regleras av en fjäderbelastad bricka där det strömmar olja vid normal körning (ventilen är stängd vid tomgång).

    Designen är sådan att pumpen med ventil är tänkt att ge ett ungefär konstant flöde på 7.2 l/min (mha en strypning), men har en tryckbegränsning på 120 bar (som uppnås när man går i ändstoppen och varvar). Bra att ha i bakhuvudet att det är rejält höga tryck.

    ... och det är alltid bra att förklara saker. Det kan naturligtvis vara något som hänt med denna fjäderbelastade bricka så den inte fungerar som den ska. Och om den går (betydligt) lättare än en normal 9-5:a när du varvar upp så borde det inte kunna vara något annat än denna ventil (som sitter inne i servopumpen). I så fall bör en "ny" pump från skroten lösa problemet, har aldrig hört om någon pump som gett för högt tryck tidigare.

    Om det däremot bara rör sig om normal servoverkan när du varvar upp skulle jag nog säga att packningar i styrväxeln är huvudkandidat, detta är ett betydligt vanligare problem, speciellt om det vid något tillfälle hällts i ATF-olja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Hade samma beteende på min förra 9-5 Aero -02.

    Trög servo, näst intill obefintlig, på tomgång. Vid körning kändes det fullt normalt.

    Bytte pump och servoolja så blev det bra. Oljan såg ut som de brukar göra efter 20.000+ mil, dvs något brunaktig. Tror inte det varit påfyllt med ATF.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trög servo på tomgång men ej när jag varvar OG9-5
    Av BasRutten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-01-06, 17:08
  2. Trög 9-5 aero vid tomgång?
    Av Lumberjack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 14:49
  3. Svajande servoverkan
    Av Dadid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •