Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ABS antispinn ur funktion NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    ABS antispinn ur funktion NG9-3

    Hejsan,

    har en 9-3 SC 2006, som med många andra verkar det som, har problem med att ABS/antisladd/antispinn/rattlås/trippmärare (osv) är ur funktion.
    Min lokala märkesobundna verkstad tyckte att man byter hela navet eftersom det är där givaren sitter (ca 4000 kr). Min Saab-handlare menade dock efter lite påtryckningar från mitt eget googlande att det är väldigt vanligt att det går av någon kabel/kontakt på just bakhjulen och att det därför är onödigt att byta givare. Har fått ut felkoder CC0045 (ev någon mer siffra) att det är fel vid vänster bak. So far so good.

    Biva (som säljer Saab här i Falun) ville ha 2300 för att byta ut hela kontaktstycket, men vad jag förstått ska det vara ganska enkelt att lappa ihop det hela själv för en betydligt billigare slant. Bara man hittar på var det är knas. Så var ska jag börja leta?

    I den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...ch-Tcs-problem - snackas det om en kabelstam under baksätet?

    Är helt grön på det här och vet att ämnet varit uppe flera gånger, men vill gärna lära mig så superpedagogiska beskrivningar önskas!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det vanligaste är väl ute vid själva hjulhuset, mellan karossen och hjulupphängningen. Det är där kabeln sitter mest öppet och utsatt för både rörelser och väder/vind. Eller t.o.m själva anslutningen (kontakten). Så där skulle jag börja och sedan leta mig vidare inåt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Som föregående säger. Hade felet på min 9-3 ss. Det var en av kablarna som ärgat av helt i mitt fall, ca 40cm från kontakten" vid hjulet. Sockerbit+eltejp=klart

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Hade också detta problem på min 9-3 SC 2011, det jag gjorde var o motståndsmäta båda sidor bak,
    sitter kopplingsdosa innanför HB, samt en separat f VB, följ kabel från nav, så hittar du, jag hade
    avbrott VB, för säkerhets skull så kollade verkstaden också, o fick samma resultat, bytte hela navet,
    gick på 3500+, har XWD för info. Man kan även motståndsmäta kablaget från vänster sida t dosan
    på höger.
    9-3 SC 2011 XWD

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Oj, här var det snabba svar! Tackar för det! Ska kolla på det hela imorgon så återkommer jag hur det går.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du kan ju alltid jämföra hur det ser ut/mätvärden mm på vänster sida med höger för att kolla. Brukar ofta vara smart
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Då har jag lite snabbt undersökt det hela. Kontaktstycket verkar vara knäckt, precis där kanalen går över i kontakt. Fick dock inte undan kontakten för att undersöka det hela närmare (sen blev det för mörkt ute). Felet verkar dock vara lokaliserat eftersom när jag drog på hjulet igen för att åka en sväng så fick jag inga felmeddelanden alls förrens efter en kilometer typ. Antar att det är något väldigt glappt/halvt av eller så just där då.
    DSC_0195 copy.jpg

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tänkte bara meddela att det hela är löst. Ena kabeln var i stort sett av någon dm från navet (helt grön rakt igenom). Kapade och kopplade ihop, men sid varnade ändå att det var fel. Bytte kontakten till navet. Lika mycket fel ändå. Testade med en helt ny kabelhärva från Saab, men lampjävlarna lös ändå! Blev förbannad, satte tillbaka allt gammalt kablage och skulle åka en sväng med bilen. Då slocknade alla varningar efter några meter. Vad jag vill säga är alltså att sensorn verkade behöva rullning för att känna av huruvida det var helt igen eller inte. Med andra ord var säkert allt helt redan efter att jag skarvat ihop kabeln i första steget. Värt att tänka på för näste som får problem!

Liknande ämnen

  1. Lysande ABS lampa, Antispinn ur funktion NG9-3
    Av turbo2,0t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-03-19, 15:26
  2. Antispinn ur funktion ng9-3 -03 2.0t felkod U2103 U2105
    Av Hstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 22:33
  3. [LÖST] ABS och antispinn ur funktion på NG9-3 -04
    Av bananmannen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 20:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •