Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljekylare servo- & motorolja 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Oljekylare servo- & motorolja 9-5

    Hej!
    Oljekylaren till servostyrningen på min 9-5 Aero kombi -02 har börjat läcka och behöver bytas. Jag har fått tag på en från en -00 Aero sedan, anslutningarna ser ut att passa när jag håller upp och måttar men själva kylslingan är kortare och saknar de flänsar som sitter på den gamla (se bilder, bilden på den nya visar även en slang som jag bytt sedan tidigare).

    Bilen används bara till normal lugn vardagskörning och jag tänker att det borde duga med den kortare kylslingan?

    Konan på en av anslutningarna har förstås fastnat mot röret och planen är att bearbeta den några dagar med rostlösarolja först. Det fungerade när jag bytte nämnda slang tidigare. Någon som har bättre tips på hur lossa konan från röret?

    Har också nyss bytt båda slangarna som ansluter till motoroljekylaren, men trots nya o-ringar hänger en droppe under undre anslutningen mot kylaren efter att ha kört en bit. Torkar man torrt och kollar på anslutningen med motorn igång droppar inget så läckan måste vara liten. Några tips på hur man kan få det tätt?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av per740 den 2024-02-24 klockan 18:24.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 490
    Medlem#
    6973
    Det funkar med den kortare slingan också.

    Värme kan hjälpa till att lossa konan.

    Är det original o-ringar till oljekylaren du använt? Är det original slangar/rör?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Tack för svaret!
    Nu har jag fått servokylslingan bytt och den verkar hålla tätt...
    Samtidigt lossade han anslutningen till motoroljekylaren och la på ny packning + svart silikon innan hopsättning och efter runt röret/anslutningen. Det sistnämnda satt inte direkt bra... Enligt uppgift ska o-ringarna varit original båda gångerna. Tyvärr läcker det fortfarande, några ml efter en kortare tur. Meken menar att det måste vara porer i aluminiumet på kylaren och att det inte går att göra mer.
    Är inte sugen på att såga bort de rostiga skruvarna som håller kylaren och byta. Tänkte därför försöka igen själv med rengöring + nya o-ringar + packningssilikon som ska fästa även mot oljiga ytor (det gick troligen rätt snabbt på verkstan):
    http://www.seab.se/produkter/permate...ex-supra-blue/
    Vad tror ni om det? Eller kan någon rekommendera en bättre packningsprodukt? Minns att jag tidigare använt en brun produkt på tub som är lite mer klistrig och blir lite stelare än silikon. Den tätade stora porer i motorgodset vid termostaten på en Volvo740.
    Slangarna är original i mycket fint skick (ej rost) från skroten.
    Tacksam för tips, börjar bli trist att aldrig får till detta :-(
    Senast redigerat av per740 den 2015-11-20 klockan 00:13.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Som jag misstänkte var problemet dålig rengöring, lossade en massa aluminiumärj från kylaranslutningen när jag tog bort slangarna. Blankpolerade snabbt med stålborste på Dremmel och torkade med sprit. Sedan på med ovanstående silikon på båda sidor om o-ringen och åtdragning enligt instruktion på förpackningen. Fick torka 36 timmar utan kontakt med olja för säkerhetsskull. Klart - inget mer oljedropp.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

Liknande ämnen

  1. Oljekylare 9-5
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 22:32
  2. oljekylare 9/3
    Av bera26 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 23:39
  3. Oljekylare
    Av Turbomaverik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 19:37
  4. oljekylare
    Av toker i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •