Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 9-5 aero -03 trycker ut vatten

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -

    9-5 aero -03 trycker ut vatten

    Tjena!

    Har lite problem med min 9-5.. Idag sitter det t5 kolvar i den (ej svarvade) med 9000 packning. Lite Chippad o skulle tippa på 270-280 hk.

    Problemet då. När den blivit varm, och man öppnar locket till kärlet så trycker den ut vatten. Och det är inga små mängder. Min tjej körde den själv när tempen gick upp och hon stannade och stängde av den.

    Varför den gjorde det då vet jag inte, jag har själv kört den nu ca 35 mil och allt vatten är kvar. Problemet blir när man öppnar kärlet. Man känner hur övre kylarslangen är svullen och känns som det är luft i den och inte vatten.

    Har kollat lite grejer.
    Spolat rent systemet
    Bytt termostat
    Pluggat slangar till och från spjällhuset.
    Försökt att lufta ur systemet.
    Bytt lock till expansionskärlet
    Kompprov

    Utan någon förbättring.
    Tänkte prova o plugga anslutningarna till och från turbon för att bygga bort den eventuella felkällan.

    Många gillar att skrika ut TOPPACKNING!!!! Men har gjort den missen själv två gånger att byta den när det varit ett annat fel (inte denna bilen).. Så tänkte att man kan kolla lite annat innan man ställer sig med det. Dessutom är packningen bytt för ca1,5 år sedan, när motorn sattes ihop. Ska ju hålla längre liksom...

    När man varvar upp motorn så sjunker vattnet, lite, sedan när man släpper gasen stiger det, för att sedan svämma över.

    Den ryker INTE vitt, tar inget vatten direkt, bubblar inte i kärlet.

    Någon som har något bra tips som man kan tänka på?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Markus226 Visa inlägg
    Problemet då. När den blivit varm, och man öppnar locket till kärlet så trycker den ut vatten. Och det är inga små mängder. Min tjej körde den själv när tempen gick upp och hon stannade och stängde av den.
    Detta är inget fel. Temperaturen på kylarvattnet ligger ofta över 100C lokalt på vissa ställen i systemet.

    Har du olja i vattnet eller vatten ioljan är det en annan sak.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Har inte varit med om detta innan och det känns fel. Men visst, kan vara okunskap. I min Open sid står tempen på ca 87 grader.

    Inga vätskor är blandade.

    Man hör hur det typ som bubblar eller trycker in vatten i övre kylarslangen.
    Senast redigerat av Markus226 den 2015-11-10 klockan 09:01.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Vad luktar kylvätskan? Är den relativt doftlös med glykollukt eller har den skarpare doft, kanske åt bensin eller avgashållet?

    Det behöver som Långmilare skriver inte vara onormalt, punktkokning är inte ovanligt eller farligt. Har du däremot extremt mycket tryck i kylsystemet så hade jag funderat på varför det blir så. Att lukta på kylarvätskan kan ge en hint om det är packning även om vatten ej försvinner.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ska kolla lite mer i eftermiddag. Men ja det klart det är tryck i kylsystemet, och jag tycker att det är onormalt högt.. Den skjuter ut typ 4 liter kanske när man öppnar.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Man ska som du skriver vara lite försiktig innan man börjar skrika topplockspackning, men det är ju klart ett symptom åt det hållet. Återkoppla med hur kylarvätskan luktar.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ja va fan, en 9000 ja bytte packning på, felet försvann inte! Bytte locket o det blev bra -.-

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Markus226 Visa inlägg
    Ska kolla lite mer i eftermiddag. Men ja det klart det är tryck i kylsystemet, och jag tycker att det är onormalt högt.. Den skjuter ut typ 4 liter kanske när man öppnar.
    Fast det intressanta är vad som händer när man inte öppnar. Om den inte trycker ut vatten och det bara är problemet att temperaturen stiger (typiskt om du står i kö), fungerar din kylfläkt som den ska?

    Är det topplockspackningen så kommer den att öppna övertrycksventilerna i expansionskärlets lock.

    Om man öppnar locket när det är över 100C vid cylindrarna så kommer det mycket vatten på en gång, det blir snabbt mycket ånga inne i blocket om man släpper trycket på en genomvarm motor när motorn är avstängd, du har ofta över 100C vit cylinderväggarna när vattenflödet avstannar, så detta är inte ett relevant fall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Kylfläkten fungerar som den ska.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Skulle ett läckage från motorvärmaren göra att det blir fel tryck och den börjar punktkoka på något vis?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Markus226 Visa inlägg
    Skulle ett läckage från motorvärmaren göra att det blir fel tryck och den börjar punktkoka på något vis?
    Om du har en så stor läcka vid insticksvärmaren att den ligger över vattennivån så går det inte att bygga upp tryck, men i så fall kör du utan vatten i halva motorn ungefär.

    Jag är faktiskt inte riktigt klar med vad ditt problem är.

    Om kylarslangen är svullen så betyder det att armeringen är trasig och slangen bör omedelbart bytas, men troligen förstår jag inte vad du menar.

    Trycker den ut vatten vid normal körning?

    Förlorar bilen vatten?

    Överhettar den (dvs. går man in på det röda, släpper kylsystemet ånga)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Min tjej körde bilen förra veckan. På väg till jobbet så gick den upp i Temp, mella halv och Max ungefär, hon stannade och precis då så började varningslampor och allt sånt blinka. Det var tomt i kärlet. Hon fyllde ca 6 liter vatten. Sedan har hon inte kört bilen och jag hämtade den i fredags. Då körde jag ca 12 mil utan problem. Öppnade kärlet kom inget vatten.

    Sedan körde jag två mil från garaget och hem. När jag kom hem öppnade jag huven och locket för o se om det kom något vatten. Det gjorde det! Bara vällde ut...

    Sedan dess har den gjort såhär. Något är fel. Det är inte lite tryck i systemet... Aldrig varit med om detta innan på den och inte på någon av mina andra bilar heller. Där kan man öppna locket och du hör ett pssshh ljud när trycket släpper.

    Men jag vet inte..

    Förstår du mitt problem?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Markus226 Visa inlägg
    Min tjej körde bilen förra veckan. På väg till jobbet så gick den upp i Temp, mella halv och Max ungefär, hon stannade och precis då så började varningslampor och allt sånt blinka. Det var tomt i kärlet. Hon fyllde ca 6 liter vatten. Sedan har hon inte kört bilen och jag hämtade den i fredags. Då körde jag ca 12 mil utan problem. Öppnade kärlet kom inget vatten.

    Sedan körde jag två mil från garaget och hem. När jag kom hem öppnade jag huven och locket för o se om det kom något vatten. Det gjorde det! Bara vällde ut...
    Vad för lampor blinkade? Borde bara finnas en relevant lampa som kan blinka, CE.

    Att vattnet väller ut när man öppnar locket är inget konstigt alls. Saab kör med lite högre temperatur på kylarvattnet än många andra för att minska bensinförbrukningen. Det är inte normalt att man på en genomvarm motor på en modern Saab kan öppna kylarlocket efter stopp och det bara pyser.

    Av beskrivningen och döma kan det inte uteslutas att de ursprungliga problem var pga. att vatten läckt ur via någon läcka och man inte uppmärksammat varningen på SID:en att fylla på kylarvätska (eller är den oläsbar?), och därför kört torrt och sedan kom problem pga. bristande kylning. Notera att tempmätaren är opålitlig om man ligger med väldigt låg vattennivå. Men visst kan det vara topplockspackningen också, speciellt om man kört så att man kan fylla 6L, för då saknar toppen kylning och kan slå sig, så jag skulle undvika att lossa toppen i det längsta i det här fallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Är termostaten OK?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Hon säger att varningstriangeln kom upp, sedan minns hon inte. Hon minns att det kom inte upp i siden att det va låg kylarvätska när hon startade bilen, och den är utan pixelfel

    Den tar inget vatten när man kör den, vad jg har märkt och har ju kollat ganska noga nu sedan detta hände.

    Den trycker inte ut vatten vid normal körning, bara man öppnar locket, även om man låter motorn vara igång. Den går inte in på det röda fältet förutom när hon körde den då.

    Har plockat lossmotorvärmaren som är kass och ska försöka få i en ny frostplugg där. Sedan har jag gjort pluggar för turbon så jag kan stänga ute den felkällan, om det nu är ett fel.


    Turbo4ever

    Ja den är helt ny sedan igår, Saab original.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Fortfarande inte sniffat på kylarvätskan?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Markus226 Visa inlägg
    Hon säger att varningstriangeln kom upp, sedan minns hon inte. Hon minns att det kom inte upp i siden att det va låg kylarvätska när hon startade bilen, och den är utan pixelfel

    Den tar inget vatten när man kör den, vad jg har märkt och har ju kollat ganska noga nu sedan detta hände.

    Den trycker inte ut vatten vid normal körning, bara man öppnar locket, även om man låter motorn vara igång. Den går inte in på det röda fältet förutom när hon körde den då.

    Har plockat lossmotorvärmaren som är kass och ska försöka få i en ny frostplugg där. Sedan har jag gjort pluggar för turbon så jag kan stänga ute den felkällan, om det nu är ett fel.


    Turbo4ever

    Ja den är helt ny sedan igår, Saab original.
    Om jag tolkar det du säger riktigt är de enda felsymptomet alltså att den vid ett tillfälle gått varm och saknat 6 liter vatten, samt att insticksvärmaren är otät?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ja helt rätt tolkat. Sedan då så om det nu är som du säger att den ska trycka ut vattnet på det viset vid såpass hög temperatur.

    Nej den är inte luktbar just nu.. Får kolla detta sedan när ja satt ihop grejerna igen, kan åka till verkstad och mäta i kärlet också.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Markus226 Visa inlägg
    Ja helt rätt tolkat. Sedan då så om det nu är som du säger att den ska trycka ut vattnet på det viset vid såpass hög temperatur.

    Nej den är inte luktbar just nu.. Får kolla detta sedan när ja satt ihop grejerna igen, kan åka till verkstad och mäta i kärlet också.
    Har kylsystemet provtryckts på länge? Det är inte helt ovanligt att kylarslangar som håller på att ge upp, öppnar först vid ett visst tryck. (Ibland behövs dessutom värme för att de ska börja läcka.) På 9000 (men inte 9-5) finns en servicepunkt som heter "provtryckning av kylsystem", ska ske med 1,2 bar övertryck. Jag låter göra samma test på min 9-5 vid normal service.

    Vad var omständigheterna runt förlusten av de 6L? Kökörning? Öppnades kylarlocket för tidigt så det även tryckte ut lite? För 6L är väldigt mycket, hela systemet är vill jag minnas 8L och 6L är ett komplett byte om man bara använder pluggen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Aldrig provtryckts under mina 1,5 år av ägande iaf. Hon körde på helt vanlig 100 väg till jobbet när den gick upp i Temp plötsligt och då var vattnet borta :/

    Nu har jag iaf pluggat vatten till turbon och slagit i en frostplugg i blocket där det läckte. Den står här och går, öppnar jag locket nu med 99 grader kylartemp så är det normalt att den skjuter ut det då?

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero Trycker ur vatten ur kylarlocket vid belastning
    Av mickius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 22:08
  2. Trycker vatten 9-5 aero!
    Av johansson90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 13:33
  3. [LÖST] Trycker ur sig vatten? NG900 2.0t -95
    Av ArrW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •