Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 117

Ämne: 9-5 ARC -06 Sedan

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    AQS sensorn känner av om det är dålig luft och aktiverar recirkulations spjället. Sen vill jag lögga in en funktion som avaktiverar den efter 5 min. (man är glömsk)
    Vet att det finns finesser som att den aktiverar recirkulationen om man står still i bilkö (för vissa marknader) men ingen aktiv AQS sensor.

    Har monterat rattknapparna med belysning får återkomma i höst med bilder. Något som är lite irriterande är att
    knappstyrningen är aktiv efter att man slagit av strömmen och gör att dioderna lyser i onödan men det verkar som att dom slocknar ibland.
    Har tyvärr inte hitta info. om när rattknapparna är aktiva eller när det blir inaktiva....men jag hoppas dom inte tömmer batteriet ivilketfall.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    AQS sensorn känner av om det är dålig luft och aktiverar recirkulations spjället. Sen vill jag lögga in en funktion som avaktiverar den efter 5 min. (man är glömsk)
    Vet att det finns finesser som att den aktiverar recirkulationen om man står still i bilkö (för vissa marknader) men ingen aktiv AQS sensor.

    Har monterat rattknapparna med belysning får återkomma i höst med bilder. Något som är lite irriterande är att
    knappstyrningen är aktiv efter att man slagit av strömmen och gör att dioderna lyser i onödan men det verkar som att dom slocknar ibland.
    Har tyvärr inte hitta info. om när rattknapparna är aktiva eller när det blir inaktiva....men jag hoppas dom inte tömmer batteriet ivilketfall.
    Oj trodde de redan va inbyggt och automatiskt :o

  3. #23
    Hur går de med AQS projektet timpa?

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Plan B verkar inte fungera , att prata med ACCen med CANbus-I eller GMLAN.
    Den är inte så snacksalig som jag hade hoppats på. Så tillbaks till Plan A.
    Så jag letar efter en billig, trasig, beg. ACC panel att plocka isär med våld.
    AQS sensor sitter i och fungerar. Har justerat lite I Arduino mjukvaran för den men inget mer.

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    AQS (luftkvalite sensor) till 9-5an + ventilationknapparna.

    Tillslut så har jag fått till AQS sensorn till ACC enheten. Köpte en beg. och plockade isär
    den i molekyler. Sedan när jag skulle prova funktionen på orginal burken lyckades jag
    paja lysdioden för recirkulationen :-( men nu vet jag hur man plockar isär burken.
    Här är inkopplingen av CanBus p5+6 kabeln och utgångarna till recirk.motorn p27+28.


    Samt parallell kopplingen för recirk.knappen med ett relä.



    Placering av AQS sensorn vid friskluft intaget. https://www.seeedstudio.com/Grove-Ai....3-p-2439.html


    Sedan blev det lite bling bling (mera Vector) plockade ifrån NG9-3 och med lite modifikation och
    med en liten klutt silikonlim så sitter dom på plats.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Senast redigerat av Timpa den 2017-10-01 klockan 09:55.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    SID text Canbus Del 2

    Nu har Canbus kortet fått 3 kopplingar till mitt andra kort som gör att om något förändras
    på den så som Halvljus automatiken , AQS sensorn + SID pling när den aktiveras eller Baksätesvärmen så visas det i SIDen.
    Tyvärr så har jag inte hittat å,ä,ö har provat en massa Hex värden men Saab verkar inte använt
    den utökade ASCII standarden. Hittade en massa pilar och klocksymboler bara.

    Sedan så tar Canbus kortet och läser av Inne temperaturen och Kylvätske temp.
    Man skulle kunna visa något annat , försökt leta efter batterspänningen som jag saknar ifrån 9000.
    Presenterar det ihop med tid och datum. (Som jag ställde in med orginal stereon.
    behövde bara koppla 12 volt, jord och GMLAN1 för att sedan ställa in tid och datum.
    Nästa gång får jag försöka sniffa trafiken.)
    Den informationen visas när man trycker på CLR knappen på rattknapparna.

    4 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Nu har Canbus kortet fått 3 kopplingar till mitt andra kort som gör att om något förändras
    på den så som Halvljus automatiken , AQS sensorn + SID pling när den aktiveras eller Baksätesvärmen så visas det i SIDen.
    Tyvärr så har jag inte hittat å,ä,ö har provat en massa Hex värden men Saab verkar inte använt
    den utökade ASCII standarden. Hittade en massa pilar och klocksymboler bara.

    Sedan så tar Canbus kortet och läser av Inne temperaturen och Kylvätske temp.
    Man skulle kunna visa något annat , försökt leta efter batterspänningen som jag saknar ifrån 9000.
    Presenterar det ihop med tid och datum. (Som jag ställde in med orginal stereon.
    behövde bara koppla 12 volt, jord och GMLAN1 för att sedan ställa in tid och datum.
    Nästa gång får jag försöka sniffa trafiken.)
    Den informationen visas när man trycker på CLR knappen på rattknapparna.
    Snyggt jobbat som vanligt! Något jag bollar med just nu är att installera front monterad PDC sensorer. problemet som jag ser är hur man ska koppla in sig i bussen tips och bilder på hur du gör ?

  8. #28
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Spännade tråd, kul med lite elektronikmoddning! Håller själv på med en prototyp till kul mojäng för 9-3 SS/SC, vi får se om det funkar som jag tänkt när Arduino-kopiorna dyker upp.
    Har du någon bra länk där man kan läsa hur bussens data ska tolkas? Eller är allt självlärt?
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-10-18 klockan 19:37.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Här finns Bibeln:
    https://pikkupossu.1g.fi/tomi/projec...us/i-bus.html#
    Även BlueSaab (https://github.com/kveilands/SAAB-CDC) mjukvara hjälper + Google.
    Jag kör med UNO kort och ett sånt här Canbus kort.
    https://www.sparkfun.com/products/13262
    Var lite feg och köpte ett "känt" kort så att mjukvara finns.
    https://github.com/sparkfun/SparkFun...rduino_Library
    Men dom flesta kort är nog kopior på kopior så dom ska också funka.
    Inkoppling till enklast möjliga I-bus kablage och en 12 volts regulator + jord.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Timpa den 2017-10-19 klockan 07:40.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Här finns Bibeln:
    https://pikkupossu.1g.fi/tomi/projec...us/i-bus.html#
    Även BlueSaab (https://github.com/kveilands/SAAB-CDC) mjukvara hjälper + Google.
    Jag kör med UNO kort och ett sånt här Canbus kort.
    https://www.sparkfun.com/products/13262
    Var lite feg och köpte ett "känt" kort så att mjukvara finns.
    https://github.com/sparkfun/SparkFun...rduino_Library
    Men dom flesta kort är nog kopior på kopior så dom ska också funka.
    Inkoppling till enklast möjliga I-bus kablage och en 12 volts regulator + jord.
    Jo funderat på koppla in sig i CDC , men vill helst slippa man långa kablar

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag kopplade mig inne I ACC enheten (se tidigare bilder)när jag ändå var där och grottade
    så kablaget finns där om man vill.

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    Rattknappsbelysning

    Har ju tryckt in 2 gröna lysdioder på 2,5 volt som strömmatas ifrån pullup motståndet i SID enheten.
    Man får dra en extra kabel emellan knappsatserna.
    Placeringen på dioden försökte jag få så centralt placerad som möjligt.

    Nackdelen är att den lyser igenom lite mellan knapp och ram.
    Försökte få lite bilder på resultatet.

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bättre att det lyser lite mellan än att man inte hittar knapparna alls, synd att Saab fixade det från första början.
    Clearknappen vill man t.ex. hitta snabbt när man backar med kärra!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Intressanta modifieringar. Vilket art är det på Biltema-värmesitsen (länken fungerar inte)? Kan det vara 39763?

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Den verkar försvunnit ur sortimentet.
    Den var till för montering under klädseln.
    Finns säkert på ebay.
    Senast redigerat av Timpa den 2018-08-05 klockan 08:35.

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Den verkar försvunnit ur sortimentet.
    Den var till för montering under klädseln.
    Finns säker på ebay.
    var utförsäljning på dem för 20kr st hos biltema har ett par hemma sparade för projekt haha

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Så Biltema har rea det var första gången jag hört det.
    Då kanske vi kan lägga order hos dig när det behövs :-)
    Men än så länge värmer den bra.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Så Biltema har rea det var första gången jag hört det.
    Då kanske vi kan lägga order hos dig när det behövs :-)
    Men än så länge värmer den bra.
    http://www.biltema.se/sv/Kampanj/

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246

    SID text Canbus Del 2 +

    Det har ju blivit vintertid så då måste man fixa SID tiden (med en snabb fix).

    case 0x730 : // ID Byte 0 Byte 1 Byte 2 Byte 3 Byte 4 Byte 5 Byte 6 Byte 7
    // 730h - SEC MIN HOUR DAY MONTH ENGCOLD -
    value=3 ; CanbusRead(); Rx = Rx-1; // byte 3 Hour (Rx = Rx-1 ger vintertid
    Convert(); HourA=RxA; HourB=RxB; // Serial.println("Time Recived! ");

    Sedan passade jag på att lägga in en HalkVarning som ploppar upp vid nollgrader eller kallare.
    Fungerar i Night Panel läget (man har ju ingen Temp. kontroll då).

    Läser av Canbus och konv. värdet:

    case 0x7A0: // Outside temp
    value=2 ;CanbusRead(); OTemp0 = Rx;
    value=1 ;CanbusRead(); OTemp1 = Rx;
    OTemp = (OTemp1 * 256)+OTemp0 ; // konv. 2 8bit till 16 bit och Decimal
    OTemp = OTemp/10-40; Serial.print("Outside Temp ");Serial.println(OTemp);
    Rx=OTemp; Convert(); OTempA=RxA; OTempB=RxB;
    break;

    Kontrollerar om ute temp är noll eller lägre:

    if (OTemp <= 0 && currentSekund >= 60 && Cold == 0) {request = 1; Status=4; Cold=1; // Outside temp =< 0
    byte sndStat = CAN0.sendMsgBuf(0x430, 0, 8, dataB);delay(30);} // send Beep 430 when Outside temp =< 0
    if (OTemp > 1) Cold = 0; // liten hystres: +2 innan halk varning kan återkomma

    SID texten:

    byte dataD1[8]= {0x02, 0x96, 0x02, 0x48, 0x61, 0x6C, 0x6B, 0x2E}; // Halk.
    byte dataD2[8]= {0x01, 0x96, 0x02, 0x61, 0x72, 0x6E, 0x56, 0x2D,}; // Varn-
    byte dataD3[8]= {0x00, 0x96, 0x02, OTempB, OTempA,0x20, 0x20, 0x20}; // Outside temp. values

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Lite modifieringar så att man kan trycka på CLR knappen när Parkeringshjälpen varnar
    och om man tryckt på SET-knappen och vill nolla något. Satt tiden till 10 sek,

    case 0x439: //-------------------- SPA är aktiv
    CLRtime = currentSek ; // nollar CLR timer = inaktiverar request i 10 sek.
    Serial.println("SPA aktiv ");
    break;

    case 0x290: //-------------------set eller clr button pressed
    value=3 ; //// 80 = vol- && (rxBuf[5] == 0x80)
    CanbusRead();
    if (Rx == 0x40) CLRtime = currentSek ; // vid SET nollar CLR timer = inaktiverar CLR request i 10 sek.
    if (Rx == 0x80 && currentSek-CLRtime >= 10 && currentSek >= 40) {request = 1; Status=0;} // inakriverar clr funktionen under 30 sek.
    break;

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •