Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-3 2,0 ss -08 dubbelmasse

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 2,0 ss -08 dubbelmasse

    Hej
    Så vitt jag vet så har alla 6 växlade dubbelmasse svänghjul. Men ifall det är bytt till en starkare koppling som ska tåla 450Nm. Kan jag då förutsätta att dubbelmasse svänghjulet är utbytt till ett vanligt svänghjul?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Nä det kan vara dubbel också

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ajdå

    Hört att de inte är lämpligt att köra eco drive med dubbelmasse svänghjul. Hoppa över växlar och låta den stånka igång på en lite för hög växel från låga varv

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Det är automat asså? Då ska jag låta de vara osagt. Men varför skulle de vara sämre med dubbelmasse då menar du?☺

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag kör med en 4 puckad Sachs lamell med dubbelmasse hjul i en Manuel ss dock men jag lägger kan gasa upp på trean för att sedan lägga i 5:ans växel och jag har inte haft några problem. Men de kan ju vara annat med automatiska lådor

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Har inte haft några problem men läst mig till att segragning från låga varv sliter på ett dubbelmasse svänghjul. Att alltså de ryck som normalt visar sig ifall du lägger i en för hög växel maskeras av ett dubbelmasse svänghjul. Du får en falsk känsla av att bilen mäktar med segdragningen men i själva verket så sliter svänghjulet ont.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej inget jag har hört eller läst dock men de känns nästan som om att så fort tryckplattan trycker lamellen mot svänghjulet och de skulle logga och "slira" typ så känns de nästan som tryckplattan inte är så bra eller att den inte ligger intakt med hjulet. Om de var så du menade? ☺

    Men en annan sak som jag tror mig minnas med dubbelmasse hjul är ju att de tar bort mycket vibrationer som går ut till drivknutar m.m och har man då ett solidt hjul så blir ju genast vibrationerna hårdare och sliter väl desto mera på sakerna.

    Men jag har ingen aning de är mycket möjligt att de är som du säger. ☺

    Sen finns de ju säkert massa som har många teorier om enkel och dubbel om vilket som är bäst m.m. Men jag tror personligen att om man inte trimmar så man har sjukt höga effekt kurvor så håller de nog ☺
    Senast redigerat av gnodan den 2015-11-07 klockan 19:22.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ja förhoppningsvis så håller de? Är synd ifall man vid vanlig körning inklusive eco driving måste anpassa körsättet med hänsyn till ett dubbelmasse svänghjuls hållbarhet.

    Kan vara lite för extrem eco driving jag tillämpat vid en del tillfällen då jag vid uppväxling och inför en överhoppning av närmast högre växel endast dragit upp varvet på motorn till ca 1800v/m och ifall jag däremot växlat växel för växel dragit upp varvet till 1500 v/m?

    Men sitter ju ett trim i denna så eco drivingen frångås i de flesta fall till förmån för körglädje

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Följande kopplings komponenter tycks vara monterade vid bytet:
    41120-02 LAMELLCENTRUM KPL
    KOP93SS KOPPLING MAPTUN 32391

    Då jag gärna vill veta vad som döljer sig under pedalen så ställer jag följande frågor:
    Är det ett dubbelmasse svänghjul även på denna likt originalet?
    Är det en sinter lamell?
    Hur många puckar i så fall?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Ring maptun och kolla ☺

Liknande ämnen

  1. Dubbelmasse svänghjul eller enbart dubbelmassa på 9-5?
    Av PeterNacka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •