Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Renovera Bosal demonterbar dragkrok

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    Renovera Bosal demonterbar dragkrok

    Tidigare i höstas fick jag nedslag på besiktningen. Den demonterbara dragkroken på 9-5:an kärvade. Besiktningsmannen sa att en låssprint kärvade. Kroken gick att montera och demontera och den låste mot bilen som den skulle, så jag förstod inte vad han menade.

    Efter att ha sökt lite info på nätet insåg jag vilken låssprint som besiktningsmannen hade pratat om. Det var inte själva låstungan som låser kroken i bilen som kärvade, utan en låssprint, eller snarare dess indikatorpinne, som håller låstungan inne när man har vridit på vredet och ska demontera/montera kroken på bilen.

    Eftersom kroken låste säkert mot bilen kan man undra varför jag fick anmärkning och behövde ombersiktiga. ?

    Jag demonterade låsmekanismen och rengjorde och smorde upp alla delar. Den felande indikatorpinnen var rejält rostskadad, men jag monterade tillbaka den i brist på en ny.

    Ironin i detta var att när jag ombesiktigade (annan station, annat bolag) tittade de inte ens på denna funktion, vilket de inte gjort vid tidigare besiktningar heller...

    Denna video fann jag användbar: https://www.youtube.com/watch?v=bbfS3VYKE5Y

    Se mina bilder och skiss nedan, kanske någon har nytta av dessa?

    Se också http://hoftware.com/erally/index.php...=article&id=60 där jag har sammanfattat demonteringen i en kort instruktion.



    Mekanismen i sina beståndsdelar


    Indikatorpinne monterad


    Låstunga med fjäder och kuggpinne monterade


    "Lagerhus" för kuggpinnen och färgindikatorer monterade


    Vred monterat


    Låscylinder monterad, vred och låstunga i läge som monterad på bilen (notera indikatorpinnens läge)


    Vred och låstunga i läge för montering/demontering från bilen (notera indikatorpinnens läge)


    Det är på kiggpinnen som vredet sitter

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av rallyelwood den 2016-03-05 klockan 23:52.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    det är nog bara bra det anmärks så fort det finns minsta misstanke om brister i funktionen. De flesta servar och lagar ju bara när de får en anmärkning och det är ju inte så det ska fungera. Dragkrokar och dess mekanismer ska ju helst plockas isär varje år och fettas in. Då skulle man nog slippa mycket krångel.

  3. #3
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det är nog bara bra det anmärks så fort det finns minsta misstanke om brister i funktionen. De flesta servar och lagar ju bara när de får en anmärkning och det är ju inte så det ska fungera. Dragkrokar och dess mekanismer ska ju helst plockas isär varje år och fettas in. Då skulle man nog slippa mycket krångel.
    Jo, visst är det så. Jag misstänker att policyn är "kärvar något är det risk att hela mekanismen kärvar". Hade jag vetat det jag vet nu hade jag tagit diskussionen där och då i hopp om att få "en etta" istället för "en tvåa".

    Det fel som var, gjorde inte kroken osäker på något vis, bara lite svårare att montera/demontera. Indikation på att den sitter rätt blev det ju ändå, eftersom nyckeln inte går att ta ut annars.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Suveränt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Citat Ursprungligen postat av rallyelwood Visa inlägg
    Jo, visst är det så. Jag misstänker att policyn är "kärvar något är det risk att hela mekanismen kärvar". Hade jag vetat det jag vet nu hade jag tagit diskussionen där och då i hopp om att få "en etta" istället för "en tvåa".

    Det fel som var, gjorde inte kroken osäker på något vis, bara lite svårare att montera/demontera. Indikation på att den sitter rätt blev det ju ändå, eftersom nyckeln inte går att ta ut annars.
    det finns nog inga ettor på såna säkerhetsdetaljer. Som enskild bilägare kanske man tycker det är bagatellartat för du vet att det fungerar men det finns åtskilliga som inte vet ett dugg och än mindre att underhålla saker och ting. Funktionen på demonterbara kulor ska vara 100% annars blir det en tvåa som sagt.

  6. #6
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440
    Liten fråga: Är det bara om kroken sitter monterad på bilen som funktionen testas?
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    Liten fråga: Är det bara om kroken sitter monterad på bilen som funktionen testas?
    De provar alltid kroken, har du inte med den får du ombesiktning.
    Utan Saab

  8. #8
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det finns nog inga ettor på såna säkerhetsdetaljer. Som enskild bilägare kanske man tycker det är bagatellartat för du vet att det fungerar men det finns åtskilliga som inte vet ett dugg och än mindre att underhålla saker och ting. Funktionen på demonterbara kulor ska vara 100% annars blir det en tvåa som sagt.
    Jo, så är nog fallet.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hur löste du detta? Min indikatorpinne har samma problem, har demonterat hela draget och smort upp allt. Dock löper inte indikatornpinnen upp och ner som den ska..om jag brukar mer våld, kan hela mekanismen gå sönder?

  10. #10
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732
    Citat Ursprungligen postat av peterwis Visa inlägg
    Hur löste du detta? Min indikatorpinne har samma problem, har demonterat hela draget och smort upp allt. Dock löper inte indikatornpinnen upp och ner som den ska..om jag brukar mer våld, kan hela mekanismen gå sönder?
    Mer våld för att få ner indikatorpinnen? Eller på något annat? Min indikatorpinne var rejält korroderad och skulle egentligen behövt bytas, det påverkar dess förmåga att löpa fritt.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44
    Plockar upp en gammal tråd... Om indikatorpinnen kärvar, får man inte ut kroken då?

    - - - Uppdaterad - - -

    Se bifogad bild, man ser hälften av styrstiften på sidan. Skall det vara så eller är den inte tillräckligt inne?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Den ser ut att sitta fast korrekt.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Jag håller med Hyvens. Det ska se ut så där med kroken fastsatt riktigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur få loss fastrostad Bosal dragkrok
    Av esox i forum Allmänt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2023-10-31, 16:22
  2. Hur demontera demonterbar krok?
    Av fridholm i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-09-21, 21:26
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 23:36
  4. Monteringsanvisning Bosal avtagbar dragkrok NG9-3
    Av SirMacke i forum Monteringsanvisningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 23:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •