Najs lösning med bricka/mutter för sleeve bak!
Najs lösning med bricka/mutter för sleeve bak!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack för det! Hoppas att fjädern sitter kvar, så jag slipper montera hjälpfjädrar även där. Du gjorde väl liknande bak förresten?
Nej - mina står "löst" (hålls fast av vikten) och gummiplutten som sticker upp från mellanlägget - tror jag... måste kolla lite bilder hehe
edit: i utfjädrat läge = upphissad
http://forum.saabturboclub.com/attac...2&d=1396893991
Senast redigerat av Johan H den 2015-12-21 klockan 22:55.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det där ser ju riktigt bra ut. Har du besiktat den i samma utförande också?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Snyggt bygge!
Ang. utfjädringsstopp. Kör du Bilstein även bak? Om så är fallet är dom ju kortare än OEM stötdämparna, så med 4+4" fjäder och hjälpfjäder kommer stötdämparen begränsa utfjädringen så att dom alltid kommer vara inspända.
Tack bagarn! Du och några andra saabtokar här på forumet har varit mina inspirationskällor faktiskt
Ja, jag kör bilstein B8 bak. I dagsläget så har jag ingen hjälpfjäder bak, utan det blir bara 4" fjäder. valde B8orna, just för att få den effekten. Hoppas det räcker. Hur pass mycket kortare är dem förresten?
Hade min nerkskruvad nästan helt bak, och med originaldämpare satt de löst när man lyfte bilen. Inga problem för övrigt, de lyfter ju under bakaxeln på SBP
Idag var jag och hämtade mig en F40, tillsammans med en Quaife och spec koppling, allt anpassat för plug 'n' play på OG9-3.
Fortsätter med svetsandet för fullt. Bakvagn är klar för coilsen.
Golvet är också till det närmsta klart, bara lite i trösklarna kvar
När svetsen ändå är framme så passade jag på att lägga igen hålet för antennen, då jag har en viggenvinge som ligger. Blev väldigt nöjd med formpassningen på den lille biten. Fastsvetsat och klart, kräver nog minimalt med spackel
Funderar på att bygga mig ett stabstag över fjäderbenstornen bak. Har dock inte riktigt klart för mig hur jag ska göra, för att inte behöva snitta upp bagagerumsklädseln. Alternativet är ju att göra den delbar. Men då kanske jobbet blir onödigt mycket, gentemot att köpa en direkt. Någon som sitter på lite tips där kanske ?
Måste bara få skryta lite om det bakre motorstaget som Realpower, här på forumet tillverkat på beställning åt mig. Helt i rostfritt och dessutom lite högre än det som säljes av genuinesaab, vilket lär motverka vibrationer som uppstår vid sänkning, och med tanke på mina coils, så lär det behövas.
Motorstaget är framtaget i en serie, så finns det intresse så finns det möjlighet att handla
Återkommer med fler bilder när det är monterat
Bilen är inte direkt någon bruksbil. Men visst får jag lov att erkänna att jag finner viss lycka i sänkta bilar, (till en viss grad såklart) även om det tycks svida i mångas ögon