Ja, efter 1.5 års velande ger jag efter och startar en tråd.
Tanken var att jag aldrig skulle skapa massa trådar, tanken var att ha bilen som vinterbil till och med, men ptja, ni vet hur det är...
Jag är en obotlig Saabfanatiker, ett intresse som gått i arv. Kommer köra Saab så länge det är möjligt, kort och gott.
Mitt nuvarande projekt började för drygt 1.5 år sen. Köpte en 9-3 Salomon med dryga 22.000 mil på mätaren, ett smärre impulsinköp, en bil som var tänkt att agera vinterbil ett år eller två.
Efter drygt 2 veckor konstaterades det att kedjan var dålig, och efter det spårade det ur. Hivade ur motorn för att kunna granska motorn noggrannare, samtidigt som jag bytte kedjan. Bilen drog lite olja, så passade på att byta kolvringar samtidigt, detta resulterade i en Borrad (91mm) och balanserad motor med 2.3vev, wössner kolvar, Auto-verdi stakar och allt annat otyg som man kan lägga pengarna på.
I dagsläget är setupen följande i motorn:
- Smidd masin.
- 2.3L vev.
- Pluggade balansaxlar.
- Portad topp, med T5 kammar och hårdare fjädrar.
- X-grenrör.
- GT3076BB Snurra.
- 320L/H AEM pump.
- 875 Deka spridare.
- Custombyggt inloppsrör.
- 3" trryckrör
- 3" rostfritt custombyggt avgas, hela vägen.
Bilen är mappad av Sandqvist Motorsport i Nättraby. Sandqvist har även byggt grenrör och inloppsrör, samt varit mitt personliga bollplank för alla frågor som jag ställt i tid och otid, Han har fått en liten hedersplats i mitt hjärta så att säga
Karossen är i full gång för uppdatering, hela bilen är fullsmetad med stabstag samt powerflex överallt, så nu är tanken att få den lite lägre också. Tackar Bäste herr schwartz, här på forumet för all hjälp och alla tips med att bygga coils. Lägger upp lite bilder på dessa snart.
Hoppas att ni kommer fina lite nöje med mina inlägg och uppdateringar i vart fall, kommer försöka uppdatera så kontinuerligt som möjligt.
Ha det kanoners!