Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: NG900 går bra men ryckigt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    51

    NG900 går bra men ryckigt

    Tjenare grabbar och flickor!
    Köpte mig en ng900 2.0t av en förbaskat skum typ och den går skitbra förutom när man trycker fullgas. Bilen är chippad av okänd till 260hk enligt han jag köpte den av. (Dock har den originalrör)

    Bilen rycker ganska kraftigt när man håller stumt men släpper man lite på gasen så går det bättre. Efter 4000rpm kan man hålla stumt utan bilen rycker och laddtrycket svajar. Från 2000rpm så sticker Apc mätaren förbi det röda fältet för att gå tillbaka på stabilt efter 4000rpm.

    Testat med annan tändkasett, bytte stift till bättre begagnade (gamla var körda väldigt mycket för långt) ingen större skillnad. Ryckte även säkringen till apc och bilen laddade ca 0.3 bar enligt min kära kina OBD2.

    När den rycker tappar den kraft men laddar 1.2-1.3 bar och sedan när den går som den skall så laddar den ca 0.8-0.9

    Har ni någon aning kära medmänniskor?
    Senast redigerat av Maurits den 2015-12-03 klockan 19:36.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Magnetventilen? Bränslefilter? Helt nya stift? Glt på 0.3 ska funka även om det ska ligga på ca 0.45 så är det inte där felet ligger.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    51
    Jag blev lite rädd när jag kom ihåg att säljaren helt ur det blå sa att bilen INTE har skruvad wastegate stång. Eftersom jag nu vet att han ljög hejdlöst om nästan allt på bilen så blev jag lite osäker så jag kollade GLT. Om jag mäter laddtrycket via obd2, hur mycket brukar det fela då? Magnetventil, finns det möjlighet att den på något vis kan kärva då innan den helt går sönder?

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Det som dödar(oftast) på en T5 maskin är att oljan som kommer från vevhusventen lägger sig i Åmål-ventilen och eftersom den står upp så rinner inte det iväg. Själv så håller jag på med ett lätt modifierat fäste som gör att den ligger med anslutningarna neråt. Detta är nu bara en teori jag delar med en gammal arbetskamrat och ska inte säga att detta är ett 100% felsäker åtgärd!

    Försök att fixa en vaccum manövrerad laddtrycksmätare och koppla in dig. Wastgate stången skall ha 3mm förspänning för att uppnå rätt grundladdtryck.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    51
    Tack för tipset! Aldrig hört innan. Får göra det efter den 25:e, ska testa att byta magnetventil nu i dagarna. Btw ni råkar inte veta vad som ger ifrån sig ett metalliskt ljud när man kör över gupp? Låter precis som att någon glömt en blocknyckel liggandes på en länkarm eller liknande.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Det som dödar(oftast) på en T5 maskin är att oljan som kommer från vevhusventen lägger sig i Åmål-ventilen och eftersom den står upp så rinner inte det iväg. Själv så håller jag på med ett lätt modifierat fäste som gör att den ligger med anslutningarna neråt. Detta är nu bara en teori jag delar med en gammal arbetskamrat och ska inte säga att detta är ett 100% felsäker åtgärd!

    Försök att fixa en vaccum manövrerad laddtrycksmätare och koppla in dig. Wastgate stången skall ha 3mm förspänning för att uppnå rätt grundladdtryck.
    Intressant, vad är Åmål-ventilen för nåt?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Det som dödar(oftast) på en T5 maskin är att oljan som kommer från vevhusventen lägger sig i Åmål-ventilen och eftersom den står upp så rinner inte det iväg. Själv så håller jag på med ett lätt modifierat fäste som gör att den ligger med anslutningarna neråt. Detta är nu bara en teori jag delar med en gammal arbetskamrat och ska inte säga att detta är ett 100% felsäker åtgärd!
    Har kört så i många år nu och inte upplevt några nackdelar.
    Det har gått sönder 1 ventil men samtidigt gick det något slutsteg i boxen så det är svårt att veta vad som orsakade det haveriet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Intressant, vad är Åmål-ventilen för nåt?
    Magnetventilen för laddtrycket.

    send from space.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jaha, självklart!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Magnetventilen är originalmonterad med slanganslutningarna neråt på ng900 och og9-3.

    Så det lär vara "safe".

    Till trådskaparen:

    Kan vara en trött wg-dosa.

    Oljudet kan vara en brusten fjäder. Vanligt på ng900.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    51
    Tack för svaren, då rycker jag säkringen till apc och bränner igenom vintern på GLT, turbon skall endå bytas ut och motorn skall byta bil. Hoppas det bara är WG klockan som är lite seg då

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    51
    Så nu när något är fel med att bilen inte laddar längre (generator) så lyfte jag plastkåpan. Där fann jag en slang som va så sönder vittrad att den nästan inte existerade. (Skoj att jag inte kollade det första man ska kolla)

    Slangen mellan insug och bränsletrycksreglator kan det vara för dig som lider av liknande symptom.

Liknande ämnen

  1. ryckigt
    Av juniormannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 23:34
  2. Går ryckigt?
    Av fall3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 21:45
  3. ryckigt 900...
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 14:34
  4. 900 OG Går ryckigt !
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •