Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Extraljusramp LED, något att ha?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Extraljusramp LED, något att ha?

    Hej,

    Jag funderar på att förbättra helljuset på bilen (Cadillac BLS) och har lite funderingar på en LED-ramp.
    Stora runda extraljus är inte aktuellt. Xenon-konvertering av helljuset, kanske, men nu är jag lite inne just på en LED-ljusramp.

    Jag kör mestadels i Stockholmsområdet, men åker ibland uppåt Tierp och Gävle, eller västerut. Jag är inte ute efter belysning 500m , utan vill ha lite längre än original och lite bredare.
    Eftersom jag inte använder ljusen så ofta så är det inte aktuellt med några ramper för 5000 kr eller mer. Jag tittar mer på ljusramper för 1000-2000 kronor, exempelvis från Xenonkungen (känns lite mindre om de blir stulna också). Frågan är alltså om det kommer ge något bättre ljus, eller om det mest är lite kraftigare ljus ner i backen framför bilen, dvs något man inte är intresserad av.

    Är det någon som kör/har kört med dessa typer av ljus?
    Jag har förstått från de fåtal tester jag kommit över att de inte var så bra för några år sedan, men att de utvecklas snabbt!?


    Sen måste jag också hitta en knapp till panelen för att kunna stänga av dem, men det borde väl gå!?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Jag vet att AMS har testat LED lampor nyligen. Men jag har inte läst testet så jag vet inte vad de skriver.

    http://www.automotorsport.se/artikla...mp-basta-valet

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag har denna på min 9-3ss

    http://www.xenonkungen.com/se/extral...t-bar-90w.html

    Med detta kabelkit

    http://www.xenonkungen.com/se/xenon/...el-1b-12v.html

    Och så sitter den fast med denna

    http://www.bilupplysningen.se/tfix-e...sramper/2679-0

    Och jag är nöjd med ljuset men som med allt annat mer vill ha mer ☺

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    1000-2000:- så skulle jag köpa en 120-180w från Ebay med "kinesiskt spot ljusbild" 20-30graders,
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic Visa inlägg
    Jag vet att AMS har testat LED lampor nyligen. Men jag har inte läst testet så jag vet inte vad de skriver.

    http://www.automotorsport.se/artikla...mp-basta-valet
    Den har jag tittat på. Har dock inte tidningen så jag minns inte detaljerna, men de hade en dyrare variant från Xenonkungen. Den fick godkänd, men var hade lite kort ljusbild. Å andra sidan är jag ju inte ute efter väldigt lång ljusbild...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Jag har denna på min 9-3ss

    http://www.xenonkungen.com/se/extral...t-bar-90w.html

    Med detta kabelkit

    http://www.xenonkungen.com/se/xenon/...el-1b-12v.html

    Och så sitter den fast med denna

    http://www.bilupplysningen.se/tfix-e...sramper/2679-0

    Och jag är nöjd med ljuset men som med allt annat mer vill ha mer ☺
    Det där var intressant. Det är en av varianterna jag tittat på. Kul att du är nöjd. Det är med andra ord en förbättring av ljuset för dig?
    Du kör 9-3 ss med halogen eller bixenon?
    Det mesta är ju samma mellan en 9-3 och Cadillacen, men ljuset skiljer ju lite. Körde dock 9-3 ss innan och tycker väl att det inte är någon märkbar skillnad mellan bilarna.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Ja det är klar förbättring och jag kör med bixenon. Eller jag har xenon i halvljus och halogen i hel

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nu säger du två motsägande saker samtidigt. Antingen har du bixenon med halogen i den extra heljusarmaturen. Eller så har du xenon halvljus och halogen i den extra heljusarmaturen. Frågan är bara om du har xenon halvljus eller bixenon i den primära strålkastaren. Det är alltid halogen i den extra heljusarmaturen.
    Senast redigerat av Vfr den 2015-10-31 klockan 16:44.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag visste väl att jag sa fel haha ☺ jag har xenon i halvljus och mitt orginal helljus är vanlig halogen lampa. Vad är bixenon?

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Bixenon är när du har både heljus och halvljus i samma armatur. Det är samma ljuskälla, men vid halvljus så fälls det ner en mekanisk avskärmning som ger halvljusbilden. Men även då har man en extra heljusarmatur med halogen för att "mjuka upp ljusbilden" som man säger.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    Alla ng9-3 är väl bixenon? Om man inte har halogen då.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Det lutar åt att jag försöker mig på detta om ett tag (måste få fronten fixad först efter att någon familjemedlem glömt handbroms och växel...).

    En knapp i kupén för att koppla ifrån ljusen, var hittar man det?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Extraljuset kopplar du till helljuset det blir bäst ☺ det är svin enkelt ☺ skulle du få några problem men hur du kopplar så slå en signal till xenonkungen dem är svinbra på att förklara ☺

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Jo, jag är med på att jag ska koppla det till helljuset, men jag vill ha en knapp inne i bilen för att kunna välja om jag ska köra med bara helljus eller helljus+extraljus.

    Det sitter en knapp utan symbol inne i bilen, kanske kan man använda den!? Den är av typen återfjädrande. Dock är jag osäker på dels om hur jag ska plocka bort den för att kunna ansluta sladdar på baksidan, dels om den redan är förberedd för extraljus som då måste giftas in med Tech2 (vilket känns väldigt onödigt).

  15. #15
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Jo, jag är med på att jag ska koppla det till helljuset, men jag vill ha en knapp inne i bilen för att kunna välja om jag ska köra med bara helljus eller helljus+extraljus.

    Det sitter en knapp utan symbol inne i bilen, kanske kan man använda den!? Den är av typen återfjädrande. Dock är jag osäker på dels om hur jag ska plocka bort den för att kunna ansluta sladdar på baksidan, dels om den redan är förberedd för extraljus som då måste giftas in med Tech2 (vilket känns väldigt onödigt).
    Japp det kan du, sitter ett kontaktdon mellan säkringsboxen och framskärmen, du måste dock montera ett relä och en säkring i säkringsboxen samt tyvärr måste det "läggas till" med Tech2.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  16. #16
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Jag slog till på en 20" 210W LED-ramp i förra veckan. Importerad från det stora landet i öst vilket får vem som helst att tvivla lite på kvalitén initialt. Men om man öppnar rampen så hittar man vettiga komponenter, vettiga lödningar, värmesänkor m.m

    Kollar man sedan på hur det lyser så är jag faktiskt riktigt imponerad. Det går ju inte att jämföra med tex 2 st traditionella stora runda extraljus med xenon, men det är inte speciellt långt efter. Och med tanke på hur pass snygg monteringen blir (passar klockrent med Saabs egna fästen) och att det i detta fallet bara kostade 900 kr lite drygt så är jag mer än nöjd!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Japp det kan du, sitter ett kontaktdon mellan säkringsboxen och framskärmen, du måste dock montera ett relä och en säkring i säkringsboxen samt tyvärr måste det "läggas till" med Tech2.
    Det är kanske inte så dum idé ändå, beroende på vad någon ska ha för att koppla in det med Tech2. Dilemmat kan ju vara att det är en BLS och inte en SAAB. Jag fick höra att det var olika program till dessa åtminstone när det gällde ACC. Jag har noll koll egentligen. Det jag vet där var att firman som skulle hjälpa mig med ACC, ställde in pga sjukdom och skulle kontakta mig med en ny tid. De hörde inte av sig så jag fick ringa själv några veckor senare. De fick fram någon som kunde titta på det samma dag, så jag åkte dit. Det visade sig att han inte kom åt grejerna eftersom han hade en Tech2 för Saab och killen som jobbade med Cadillac var på semester. Dessutom hade han inte behörighet att jobba med ACC, så vad jag skulle dit och göra vet jag inte. Resultatet av den trippen var flera timmar i bil, fortfarande en icke-fungerande ACC och dessutom ansåg bilen att det var -48 grader ute (mitt i sommaren) efter besöket, det hade funkat innan. Så måste jag åka tillbaks till samma ställe för att koppla in med Tech2, så låter jag det nog vara.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Jag slog till på en 20" 210W LED-ramp i förra veckan. Importerad från det stora landet i öst vilket får vem som helst att tvivla lite på kvalitén initialt. Men om man öppnar rampen så hittar man vettiga komponenter, vettiga lödningar, värmesänkor m.m

    Kollar man sedan på hur det lyser så är jag faktiskt riktigt imponerad. Det går ju inte att jämföra med tex 2 st traditionella stora runda extraljus med xenon, men det är inte speciellt långt efter. Och med tanke på hur pass snygg monteringen blir (passar klockrent med Saabs egna fästen) och att det i detta fallet bara kostade 900 kr lite drygt så är jag mer än nöjd!
    intressant! Har du länk eller namn på grejerna?

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg


    intressant! Har du länk eller namn på grejerna?
    Det var denna jag köpte:
    http://www.aliexpress.com/item/OSRAM...rchweb201560_9


    Den är ju några cm kortare än regplåten så det ser på inget sätt galet eller överdimensionerat ut Jag måste justera upp ljusbilden något och kan passa på att ta en bild på monteringen i samma veva

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    En bild vore väldigt trevligt.

    Jag har egentligen uteslutit ljusramper med både spot och flood, för att jag är rätt att det ska lysa för mycket nära bilen när det är flood med.
    Dock har de spot jag hittat i rimlig prisnivå varit 30 grader och har de flood också har den varit på 60 grader. Här var det ju 10 grader på spot och 40 på flood, så det låter rätt intressant!

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Blir inte det där väldigt mycket ljus på vägen? Det är ju en väldigt vanlig missuppfattning att man får bättre ljus om man tänder dimljusen samtidigt med annan belysning medan det i verkligheten är helt fel. Man får mycket mer ljus på vägen nära bilen vilket gör att man bli bländad av vägbanan och på så vis ser kortare sträcka än annars. Den där LED-rampen verkar ju vara fredlysande eftersom det är en arbetsbelysning. Risken är ju då att man får väldigt mycket ljus på vägen om man monterar den fram på bilen och då nära vägen vid nummerplåten!

Liknande ämnen

  1. Hjälp med montering av extraljusramp
    Av flywheel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 10:00
  2. Extraljusramp på 9-3 ss
    Av Browan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 20:44
  3. Extraljusramp
    Av emde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 22:42
  4. extraljusramp på og900
    Av fälgen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •