Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Motstånd när oljestickan stoppas ner OG9-5 B235E

  1. #1
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14

    Motstånd när oljestickan stoppas ner OG9-5 B235E

    Hej på er!

    Upptäckte härom dagen blåaktiga avgaspuffar vid växling (stadskörning). Luktade även svavel/nyss-skjutit-nyårsraketer-aktigt när jag stängt av motorn. Tänkte omedelbart turbon, för den kändes lite seg också, även om man inte direkt brassar på till och från dagis.

    Rutinmässigt slog jag upp huven, lyfte kåpan till turbon och amatörkände mig fram. Såg inga omedelbara läckage (om det kan vara det däromkring?) eller att det var glapp nånstans. Kollade nivån på kylarvätskan och den var bra.
    Men så kom jag till oljan...

    Bilen hade använts ca 10 minuter och stått fem, sex minuter och svalnat innan jag kollade. Bra förhållande tänkte jag, drog upp stickan, torkade av och stack ner igen – och mötte motstånd! Som att stickan gick genom nån slags trög massa. Vet inte hur jag ska förklara det bättre. Densiteten var i alla fall betydligt högre än vad motorolja har! Vinklade åt olika håll, men det var ungefär samma känsla vid varje stick. Mig veterligen är oljebehållaren ett tråg med vätska, så det kändes hyfsat skumt...
    Nivån var på ungefär hälften, vilket väl är lite, med tanke på att bilen var inne på service för ca en månad sedan?
    Kan tillägga att det rök ur hålet när jag skruvade av locket. Inte heller det har jag varit med om tidigare. Visst, motorn var inte kall, men ändå...? Dock ingen avvikelse på temperaturmätaren.

    Kärran ska naturligtivs in till mekanikern, men först på torsdag, så jag är nyfiken på att försöka utröna vad i helsike det kan vara som gömmer sig i oljebehållaren innan dess. Gav samma beskrivning till mekarn och när jag hinnit till blåröken sa han "turbon!", men sen när han hörde om oljan mumlade han "vevhusventilationen".
    Har sökt på båda felen men inte hittat något som liknar mitt eventuella oljemonster.

    Där är vi nu. Ordet är fritt!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Lång text, men du glömde det viktigaste


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    jag gissar på en motor med T7...

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hmm.. en oljesticka som är trög att trycka ner.
    Det som slår mig direkt är stickan till automatlådan på 9-5 den är rätt trög att få ner igen.
    Vet man typ nada om bilar så är det nog inte svårt att ta fel sticka.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Opps.
    9-5, 2003, 2,3t. Manuell låda. Knappt 22K mil. Möjlig originalturbo.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Lång text, men du glömde det viktigaste


    Jag tror att det här syftas på det som säger mer än tusen ord, alltså bilder. Det som man misstänker i första hand är just vevhusventilationen som är undermålig på original på T7-bilar, som din 9-5 är. Man ser då ofta s.k. majonäs, d.v. gulaktigt skum, vid oljepåfyllningen eller stickan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag tror att det här syftas på det som säger mer än tusen ord, alltså bilder. Det som man misstänker i första hand är just vevhusventilationen som är undermålig på original på T7-bilar, som din 9-5 är. Man ser då ofta s.k. majonäs, d.v. gulaktigt skum, vid oljepåfyllningen eller stickan.
    Ah, såklart! Ja blider är ju ofta bra grejer. Nu är jag på fältet, så foto uteblir så länge, men jag kan ta gift på att det är torrt vid påfyllningen. Och jag har ju inte automatare och det var intespolarvätskan jag var och rörde i, så då vet jag inte så många fler lock att ta miste på? :-/

  8. #8
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av _Hank_ Visa inlägg
    Opps.
    9-5, 2003, 2,3t. Manuell låda. Knappt 22K mil. Möjlig originalturbo.
    Kolla den vita backventilen bakom ventilkåpan, är den av?

    Kolla om turbon glappar genom att ta av insugningsröret eller avgasröret och känn på axeln.

    Kolla om det är stopp i j-rören inne i ventilkåpan.

    Har du senaste vevhusventilationen?

    Läs på om venhusventilation och oilsludge här http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #9
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Kolla den vita backventilen bakom ventilkåpan, är den av?

    Kolla om turbon glappar genom att ta av insugningsröret eller avgasröret och känn på axeln.

    Kolla om det är stopp i j-rören inne i ventilkåpan.

    Har du senaste vevhusventilationen?

    Läs på om venhusventilation och oilsludge här http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    Jag ser dina ord Arne, men förstår inte vad de betyder... Skämt åsido. Tack för vägledning. Ska försöka internetta mig fram till hur respektive del ser ut väl vid huven.

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av _Hank_ Visa inlägg
    Jag ser dina ord Arne, men förstår inte vad de betyder... Skämt åsido. Tack för vägledning. Ska försöka internetta mig fram till hur respektive del ser ut väl vid huven.
    Jag hjälper dig gärna på vägen - men ville inte skriva en roman i ett och samma inlägg.

    Var finns du förresten? det finns fler hjälpsamma saab-fan som kanske kan kasta ett öga på dina grejer eller komma med råd

    Första punkten: om du tar av plastkåpan vid oljepåfyllningen ser du en vit backventil av plast, den har en tendens att gå av. Om den dessutom har kocks och klumpade oljerester i slangarna där så har riskerna ökat för problem med motor och turbo. Och du har säkerligen också klumpar/stopp i j-rören också i så fall. De är enkla att rengöra.

    punkt två: enkelt att demontera saxofonen/kobran och känna efter hur mycket axeln glappar. V-band som kan vara trixigt att återmontera där nere vid turbon. Annars är det gjort på 10 minuter max.


    Edit: Tror att du definitivt borde göra en eller två sköljningar med motorolja för att få ur 'geggan' ur motorn. Kanske en wynns motortvätt gör susen, men först måste orsaken till det som verkar vara oilsludge fixas. Vevhusventilationen är en het kandidat om det är som jag tror. Den sabbar dessutom turboagg.
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-10-30 klockan 17:03.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #11
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Jag hjälper dig gärna på vägen
    Och det tackar jag för! Ska gå ut och kolla igen imorgon. Backventilen låter ju inte så svår att identifiera. Men om det nu bildats klumpar och dylikt, kan det i så fall leta sig ända in i själva tråget?
    Oavsett utfall så är jag inställd på ett turbobyte då den här ju troligen är original.

  12. #12
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Ja, det kan leta sig ända ner till tråget och oljesilen. Men det är inte kört bara för det.

    Det är inte svårt att byta turbo. På den första bilen jag gjorde det tog det en em och kväll. Det som strulade var ett av de nya vatten/oljerören då jag passade på att sätta dit en td04.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Men hallå, är det NÅGON som varit med om att oljan blivit så tjock av whatever att inte stickan går få ner?
    Kan helt enkelt inte hända, det måste vara något annat än att oljan blivit "hård".

    Däremot så kan det vara vatten i oljan så att det blivit klägg men det brukar inte vara någon skillnad på hur tungt stickan går att trycka ner.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Det första jag tänker på är den typiska oil sludge. Se följande video för en gissning på hur det ser ut inuti motorn:

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #15
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Idag bytte jag backventil på min -07a - den var av redan i somras på roadtripen och då gjorde jag en temporär fix med epoxy.

    DSC_0026.jpg

    Bytte bara backventilen då det var för trångt uppifrån för att få loss slangen från oljefällan. Backventilen inköpt hos Maptun.

    DSC_0029.jpg

    Fick värma lite med dotterns hårfön för att mjuka upp slangen och få ut resterna med en fransk träskruv som passade bra, väldigt lätt att få den nya ventilen och då plasten kallnat sitter den som berget. Drog dit ett litet buntband i alla fall.

    DSC_0028.jpg

    Slangen passade väldigt bra i munstycket på fönen och jag slapp värma upp allt bakom ventilkåpan.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  16. #16
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Liten update:
    Bifogar bild på vad jag såg vid den andra titten. Tycker inte det ser direkt trasigt eller läckande ut – på ytan alltså. En klämd slang, men det beror ju på dålig dragning och har funkat hittills... :-)

    Vad som slog mig: är det möjligen så att röret ner till tråget är krökt på 9-5? Tyckte vid en andra "provtagning" att stickan liksom slant när de tog emot. Allt måste ju utredas för att kunna uteslutas! Aldrig behövt kolla oljan på den här kärran mellan service (tät som ett grodarsle!), men på andra bilar jag haft har det varit raka rör (no pun intended).

    Har även en turbofråga till den som orkar: finns tusen trådar om byte från gt17 till td04. Men det jag undrar är om jag INTE bör byta upp mig: bilen är modifierad och ger väl 210+ hk. Det har funkat ett par tusen mil på befintlig turbo. Borde jag köra på samma modell igen då, istället för att skaffa aeroturbo och "tvingas" uppdatera till ett aeroprgram?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Såg din tråd först nu.
    Men det första jag tänkte på var att röret är krökt och skapar motstånd eftersom det inte verkar komma massa klegg på stickan.
    Annars hade det troligen kunnat vara svårt att få riktigt koll på nivån.

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Nu vet jag inte vad det var du ville avbilda, men det är inte turbon du fotat utan spjällhuset, turbon sitter på andra sidan motorn under en plåt det står "Hot" på. För att få koll på dess kondition behöver man dessutom lossa antingen insuget/cobran eller avgasröret för att känna impelleraxelns spel

    /U

  19. #19
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av ullberg Visa inlägg
    ... det är inte turbon du fotat utan spjällhuset, turbon sitter på andra sidan motorn under en plåt det står "Hot" på. /U
    Haha! Fan vad ägd och avklädd jag känner mig nu Erkänner att jag inte hade en susning om att turbon sitter under hot-plåten. Till mitt försvar är att Arne nämnde backventilen under plastkåpan och eftersom den låg i anslutning till oljestickan kunde jag inte tänka mig nåt annat ställe att titta på.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Ser ut som det fuktar lite i skarven mellan tryckröret och spjällhuset också. En ny o-ring där skulle göra susen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2001 B235E byte motor till B235E från 2005
    Av Docken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 13:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •