Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-3 -00 skumt fenomen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38

    Saab 9-3 -00 skumt fenomen

    Har uppkommit ett konstigt fenomen som kommer då bilen är kall och har defroster läget är igång och om jag sen kommer till en korsning/stopp och börjar bromsa så går varvtalet ner rejält under 1000rpm och bilen börjar skaka som bara den, men om jag då stänger av defroster så går varvtalet upp direkt. Detta fenomen dyker inte upp om bilen är varm.

    Vad är det första jag borde kolla upp?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Kan det vara en lite halv taskig generator som får jobba hårt när defrostern är igång och det märks bara när bilen är kall.
    Kolla även skicket på batteriet.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Precis min tanke, defrostern drar så mycket ström att generatorn får jobba för hårt.
    Om bilen i övrigt laddar ström som den ska så borde generatorn vara ok, då kan det vara någon form av kortis eller liknande i defrostern som gör att den drar mer ström än normalt.
    Mät upp laddspänningen i generatorn, och försök mäta hur mycket ström defrostern förbrukar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38
    Tack för svaren, ska se om jag kan hitta tid att mäta laddspänningen i generaton och även se över batteriet skick i helgen.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Mät över batteriet att det laddas med 14,4 V direkt efter start. När min 9-3 2000 laddade dåligt så var orsaken att muttern på ena polskruven på generatorn vad dåligt dragen. Den hade nog vibrerat loss över alla år. Rengöring och åtdragning så löstes det problemet. Annars är laddningsregulatorn med kolen en slitdel som kan behöva bytas. Har du 14,4 V som sjunker ner under 14 V efter 15-30 minuter så är det nog inget fel på laddningen. Det kan ju också vara ett gammalt batteri som inte vill ta emot laddning. CTEK MXS 5.0 är ett exempel på riktigt bra laddare. Det kan vara bra att stödladda någon gång per månad om man kör mycket korta sträckor.

Liknande ämnen

  1. Skumt fenomen i samband med byte till vinterdäck
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-16, 18:40
  2. Skumt fenomen med kylarslangen!!
    Av fog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •