Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Missljud och mekanikern ställd NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Missljud och mekanikern ställd NG9-3 B207

    Har fått problem med min Saab 9-3 ss. 2003.

    Jag körde den ganska mycket och lite längre sträckor. Så startar jag den kall och det klickar rätt rejält från vänster sida(sett fram ifrån) i motorn. Klickar och skrapar liksom.
    Låter rätt likt en uppgiven vattenpump så slussar in skiten till mekonomen några dagar senare. Då har bilen stått still och inte blivit körd. Lämnar in den kör kanske 10 min max med den. Får ett samtal om att mekanikern inte hör något.

    Åker in och ljudet är betydligt lägre. Men det klickar fortfarande svagt från motorn.
    Mekanikern undersöker bilen igen, plockar bland annat bort generatorremmen och provar utan, men ljudet är kvar.

    Någon som har något tips på vad det kan vara, eller hur jag ska göra? Är det värt att lämna in den till en ny mekaniker och hoppas att de kan hitta felet?

    Snälla någon som haft liknande problem?

    - En depserat ida

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Servopumpen? Den är direktdriven från kamaxeln och sitter på vänster sida. Det brukar synas på att servooljan är kontaminerad med motorolja.

  3. #3
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Vänster sida sett framifrån är alltså höger sida från förarplatsen. Där är ju multiremen. Däremot är väl vatten pumpen driven av kedje transmissionen.

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Åk till en Saab-verkstad! Nu ger vi trådskaparen svar på ev lösningar som vederbörande lägger fram till Mekonomen-verkstaden. Dom borde kunna göra sitt jobb, annars byter man verkstad. Är väl inte upp till bilägaren att tala om för verkstaden vad som är fel.

    Ursäkta att jag låter barsk, men det är vad jag tycker. Om du hade frågat om ett fel som du själv skulle ha fixat så hade jag haft en helt annan attityd.

    Så leta reda på en Saab-verkstad, som förmodligen kan sitt jobb.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Måste nog vara benägen att hålla med. Även fast man självklart vill hjälpa till.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Låter som ett haveri på balansaxelkedjans sträckare. Hela balanstransmissionen behöver bytas.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Var en glidskena till kedjan som var helt bruten. Så fick byta den samt kedjespännaren som var utsliten.

    Åkte till en pålitlig saab-snubbe.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. B207 missljud i kamtransmissionen
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2023-09-04, 15:46
  2. Blå SP öppen ventil. För hårt ställd?
    Av humanizer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •