Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nya stötdämpare fram ng9-3 SS sportchassi

  1. #1

    Nya stötdämpare fram ng9-3 SS sportchassi

    Hej,

    Har länge haft ett kluckande ljud framme i bilen (sen jag köpte den), ökat nu på senaste.
    Efter att en verkstad kollat framvagnen var förslaget dämpare eller styrväxeln.
    Nu har jag läst att stötdämparna 03-06 inte var dem bästa (kom inte ihåg var) - gäller dessa samtliga (både standard och sport)?

    Är i alla fall inne på att byta nu, har tittat lite på Bilstein B6 och B8 men dem är rätt dyra, inte så intresserad att lägga en massa pengar. Men vilka av Bilstein passar bäst på sportchassit (är väl sänkt 20mm)?

    Dessa som speedparts har, är det någon som vet alt. kan kolla i WIS (eller vars SAAB angav ersättningar) om: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93190082.html
    är version 1 av dessa dåliga dämpare eller om de som säljs i butik nu faktiskt är en uppdaterad version (revision) med bättre hållbarhet? Artikelnummret är enl. Speedparts: OE.3313 på de ovan (OE ref. 93190082).

    Tack på förhand!

    EDIT: Gäller en -04a. Har någon så det går att få fram ersättningshistoriken vore det ju kul och se med!
    Senast redigerat av Topcaten den 2015-10-28 klockan 21:51.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    1420 kr för paret är ju fantastiskt billigt. Med det priset behöver man inte fundera länge. Jag skulle dock inte byta endast stötdämpare, läs vidare.

    Krängningshämmarstagen är dock det första som brukar ge upp i framvagnen på ng9-3. Hissa upp bilen fram, bort med hjulen, greppa mitt på staget och ryck framåt/bakåt. Det både hörs och känns när någon av kullederna i stagets ändar är dåligt. Billigt och enkelt att byta.

    Min bil kluckade vid körning över farthinder och andra ojämnheter i vägen. Med nya stag så blev det helt tyst fram.

    9-3 SS käkar fjädrar, de går gärna av på nedre varvet. Min M05 hade ganska mycket ytrost högst upp i fjäderbenstornen. Jag tror inte att SP säljer fjädrar till 9-3 SS Aero. Original fjädrar till Aero kostar ca 2000 kr. Stödlagren högst upp på fjäderbenen rostar och kan kan också behöva bytas när fjäderbenen är borta.

    En annan fråga är om man ska handla på SP, se andra trådar om det.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Hej. Sportchassit är 10mm lägre än original. Så om du köper en sänkningsats som ska sänka 30mm så blir det 20mm på sportchassi vilket jag förmodar du gör för det är mkt billigare o snyggare. Sportchassidämpare är ju lite hårdare än originaldämpare. Sen ang B6 eller B8 så har dem väl samma hårdhet bara att B8:orna har kortare stång för att matcha sänkningsfjädrar. Men en chassisats från tex neobrothers i uk med B8 och Sänkningsfjädrar kan du få för en mkt go peng. Kanske värt o tänka på en julklapp till dig själv.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Jag sitter precis i samma sits som du med min saab 9-3 2004. Har ett framben som knarrar något fruktansvärt när jag rattar. Har tagit ner fjäderbenet och det är inte lagret utan själva stötdämparen som låter invändigt. Vill inte lägga ut pengar på bilstein dämpare och andra dyra kitt. Kollat på samma sportchassi dämpare på speedparts och en kombination med lesjöfors fjädrarna. Tänkte om jag kör med de så fixar jag fram och bak på en gång. Har kollat runt och satt ihop delar och det skulle kosta runt 4800 utan frakt. Kunde få ner det till 4200 kr om man väljer t.ex monroe reflex stötdämpare i bak och lager från andra ställen.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Lagren kostar ju inte så mycket så det kan vara bra att byta dom när allt ändå är nere. https://www.maptunparts.se/chassi/st...b-9-3-03-.html

  6. #6
    Blev tyst med nya sportdämpare från SP - snabb leverans som sist!
    Glömde bort att SP inte skickar en bekräftelse när det är skickat men efter några dagar så fanns det på posten. Jag kör dock med postförskott med tanke på vad som diskuterats tidigare.
    Bytte också krängningshämmarbussningarna.
    Aktuell: Audi A4 Avant B7 1.8t (BFB) MY08
    Gjort: re-STREAM DMC 4 (BT/AUX) och massa reparationer...
    Såld: SAAB 9-3 SS Vector 2,0t -04 (sportchassi)
    Gjort: Ljuduppgradering (bla. AMP2 & AUX), förberett för dimljus fram, LED positionsljus samt skyltbelysning, Aero-fälgar på sommar, fast dragkrok (13-polig)

Liknande ämnen

  1. Vad har jag för stötdämpare fram?
    Av Rampan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 09:28
  2. Stötdämpare fram
    Av sombrero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •