Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Rejäl imma på rutan Saab 9000 med acc årsm 96

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906

    Rejäl imma på rutan Saab 9000 med acc årsm 96

    Har tidigare i somras haft ytterst lite imma när jag precis startat bilen och haft på ecc men nu har det blivit betydligt mer när kylan kommit. testa idag att köra på acc då det var ca 7grader ute och ingen imma men imorse påväg hem var det runt 0 grader och då blev det mycket imma hur jag än gjorde. så tänkte testa öppna recirkulations spjället för hand och dra ur kontakten och se om det hjälper tänkte om spjället är stäng nu. men vore perfekt med en bild vilken kontakt som man drar ur?


    kan juh även vara värmepaketet fast får riktigt varmt och det har försvunnit ytterst lite vatten ur kylvätsebehållaren?

    hur som helst så vore det perfekt med en bild hur man kopplar ur motorn samt vore riktigt sjyst med lite tips från Saab kunninga

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Har tidigare i somras haft ytterst lite imma när jag precis startat bilen och haft på ecc men nu har det blivit betydligt mer när kylan kommit. testa idag att köra på acc då det var ca 7grader ute och ingen imma men imorse påväg hem var det runt 0 grader och då blev det mycket imma hur jag än gjorde. så tänkte testa öppna recirkulations spjället för hand och dra ur kontakten och se om det hjälper tänkte om spjället är stäng nu. men vore perfekt med en bild vilken kontakt som man drar ur?


    kan juh även vara värmepaketet fast får riktigt varmt och det har försvunnit ytterst lite vatten ur kylvätsebehållaren?

    hur som helst så vore det perfekt med en bild hur man kopplar ur motorn samt vore riktigt sjyst med lite tips från Saab kunninga
    Om du står med bara tändningen på och ventilationsfläkt på max så hör du tydligt att ljudet ändrar sig om recirc-spjället rör sig, börja med att prova det. Om det inte rör sig hjälper det inte att dra ur kontakten, spjället kommer att stå kvar i samma läge, det enda resultatet blir att du på sikt kvaddar den vattentäta kontakten (kontakten sitter till höger i akvariet).

    Men jag misstänker att det du ser är vatten som är kvar i ventilationsfiltret. Små mängder kan man inte undvika, speciellt inte när det blir dagg ute, ev kanske filtret börjat bli dåligt, eller så är dräneringen igentäppt så det står extra mycket vatten där, ta en titt ner i akvariet (utrymmet framför vindrutan som täcks av ett stort plastlock) om det t.ex. ligger en löv där sm blockerar dräneringen.

    Om det inte luktar glykol så är det inget kylarvatten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Tackar för svar! Ska ta bort och kolla till helgen återkommer med resultat.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ett värmepaket som läcker (kan nog krävas rätt ordentligt läck) kan man märka också genom att rutan blir "kletig" på insidan av glykoldimma som följer med luften när man kör defroster.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Tänkte på dräneringen ser man den uppifrån och sitter den i mitten av akvariet så att säga? Om det skulle vara glykol så borde det väl vara kletigt på rutan även om den torkat?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Idag har jag kollat spjället och först när jag starta bilen så var spjället öppet alltså luckan i torpedväggen men sen stängdes den och även om jag tryckre på re cirk knappen så hände inget. Stog ca 20 min på tomgång med econ igång men ingen imma? Försökte sen ner om dräneringen var igensatt men hur fan ska man se ner knappt en glipa? Så om luckan är stängd till torpedväggen då får jag in friskluft eller ? Verkligen tacksam för svar är helt novis på detta

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Om du har recirkulation på ska luckan vara stängd - då ska den bara återcirkulera luften inne i bilen och ingen friskluft kommer in.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Idag har jag kollat spjället och först när jag starta bilen så var spjället öppet alltså luckan i torpedväggen men sen stängdes den och även om jag tryckre på re cirk knappen så hände inget. Stog ca 20 min på tomgång med econ igång men ingen imma? Försökte sen ner om dräneringen var igensatt men hur fan ska man se ner knappt en glipa? Så om luckan är stängd till torpedväggen då får jag in friskluft eller ? Verkligen tacksam för svar är helt novis på detta
    Hmm, spjället är alltid öppet åt ett håll och stängt åt det andra, så vad som är öppet och stängt beror på varifrån du tittar (från kupén eller akvariet). Vid återcirkulation sitter luckan vågrätt och är stängd mot akvariet, vid friskluft sitter luckan lodrätt och är stängd mot kupén. Dock, om spjället överhuvudtaget rör sig så är det inte problemet.

    Knappen för återcirkulation fungerar inte riktigt som man alla gånger tänker, eftersom det finns tre lägen (auto, öppen och stängd) men logiken är nästan osynlig, tanken är att ett knapptryck ska byta läge på spjället. Den slutsats jag dragit är att en knapptryckning ändrar mellan automatik och tvångsstyrning till motsatt läge. Detta kan ge oväntade resultat om man trycker på knappen just som automatiken håller på att byta läge, eller om automatiken bytt läge efter man tryckt på knappen, kan vara något av detta du sett.

    Dräneringen jag tänkte på är var inte specifik, det jag menade var om det ligger löv och liknande i botten av akvariet som gör att vatten står kvar. Det ska finnas en avrinning neråt på högersidan i akvariet, men det finns ju andra ställen som ligger lägre som det också ska kunna rinna ut ifrån.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Hur ska man komma åt att tvångsöppna spjället hur trångt som helst jag tog bort kupefilter och försökte men kom ej åt? Samt vilken kontakt är till spjällmotorn? Det fanns en gammal tråd men tyvärr så var bilderna borttagna hur man koppla ur samt kontakt

    - - - Uppdaterad - - -

    Någon som kanske kan länka en gammal tråd som fortfarande fungerar med bilder vore riktigt snällt?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Hur ska man komma åt att tvångsöppna spjället hur trångt som helst jag tog bort kupefilter och försökte men kom ej åt? Samt vilken kontakt är till spjällmotorn? Det fanns en gammal tråd men tyvärr så var bilderna borttagna hur man koppla ur samt kontakt

    - - - Uppdaterad - - -

    Någon som kanske kan länka en gammal tråd som fortfarande fungerar med bilder vore riktigt snällt?
    Jag tror det är svårt att göra utan att lyfta ur evaporatorn faktiskt. Antingen får man då koppla isär och sedan återfylla AC:n med R134a eller så får man lyfta ut hela AC-systemet. Vad jag inte förstår är varför du vill göra det om ACC:n kan styra det, du kan ju programmera upp ACC:n att ställa det i ett fixt läge. Om du absolut av någon anledning ändå vill överrida elektroniken, kör det till rätt läge, lyft av batteriet och koppla sedan ur kontakten i akvariet (eller isolera stift 2, brun/vit kabel, med 1 lager 3M magic tape i ACC:ns kontaktdon - vik tejpen över stiftets kortända och ta bort överskottet med skalpell, stiftets kortsida behöver inte isoleras, bara positionen där kontakttungorna gör kontakt spelar roll). Men det enda du kommer att uppnå är antagligen en felkod och försämrad funktion. Om ACC:n kan styra spjället korrekt, som verkar vara fallet för dig, är orsaken till imman inte recirkulationsspjället, ACC:n är smart nog för att styra spjället för att undvika recirkulation när det är risk för imma.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Lampan bredvid recirkulations knappen indikerar om spjället är aktiverat eller ej.
    Om spjället rör på sig så är det onödigt att koppla bort den. Har du kalibrerat ACC enheten och fått noll fel ?
    Angående dränering kontrollera att det är rent i "ankventil" och i denna ventil:
    http://jope.fi/saab/www.quasimotors....duct_close.htm

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Har testat att kalibrera och fick 0 så ingen felkod. Såg att det var lite vatten i den sista ventilen som du skicka länk på. Men hur får man bort den samt kommer åt att göra rent ankventil?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Förresten, har du tittat på ACC-filtret? Det ska bytas var 4000:e mil enligt serviceplanen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Nej detta har jag ej bytt vart sitter detta och är det svårt att byta det?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Det är nog det som är felet smutsigt filter.
    Skruva bort locket vid recirkulations spjället.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...up%C3%A9filter
    Dra filtret rakt upp, försök att göra rent i botten (dammsugare med smal slang).
    Om du sedan häller ned vatten där ska det rinna ut genom ankventilen som
    sitter innanför ventilen som jag länkade till.
    Dra loss den nedåt och gör rent innanför där ska du kunna känna ankventilen.
    http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com/ac_drain.htm
    Häll vatten och kläm på ventilen så att den spolas igenom.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Jaha trodde det var ett separat filter till Acc men jag har bytt Kupefilter som du länka till så då är det ej felet och dammsugit gjorde jag då oxå. men ska testa att göra rent dräneringen om det bara är dra neråt så ska väl även jag kunna greja detta. Hoppas jag får rent på ankventilen. stort tack att jag får tips så jag kan få ordning på bilen innan den ställs av.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Nej detta har jag ej bytt vart sitter detta och är det svårt att byta det?
    Filtret sitter omedelbart framför cirkulationsspjället: http://forum.saabturboclub.com/showt...up%C3%A9filter

    Luckan sittar med en, troligen rostig, skruv med PZ1-skalle uppifrån på kanten mot högerskärmen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Imma på rutan vid kallare dagar på ng9-3 03
    Av baze881116 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-09-11, 11:11
  2. Mindre imma på rutan med AC på?
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 16:13
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 20:12
  4. Ny, rejäl slutdämpare på Saab 900i -85?
    Av Grotesk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 02:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •