Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta vattenpump OG9-5 B2x5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Byta vattenpump OG9-5 B2x5

    Hej!

    Jag har antagligen en risig vattenpump (tråd om missljud: http://forum.saabturboclub.com/showt...ud-9-5-2-3t-02), men hur byter man en sån rackare? Den sitter ju lite knepigt till, några frågor:

    - behöver man ta den via hjulhuset?
    - behöver man tömma all kylvätska vid bytet?
    - något att passa på o byta samtidigt som man är där? Lufta systemet?
    - hur lång tid kan man förvänta sig att det tar? Jag är ingen bilmeck men inte helt bakom flötet heller

    Andra tips mottages tacksamt
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Arggh, skrev långt men inlägget försvann. Här är en bra kom igång https://youtu.be/T_YMe37uveE

    Du ska inte in via hjulhuset utan uppifrån, ta bort älghornet. Dock måste ju multiremmen bort, och den kommer man åt via hjulhuset.
    En del grejor som ska bort, kolla på videon, knepigast är skruvarna för vatten pumpen, ett litet spärrskaft för bits är bra att ha där.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46
    multirem är bara att haka av inte demontera den helt. Det är ett slit jobb att byta den tog mig ca 8 timmar den sitter hel knepigt till

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack!
    Behöver motorn pallas upp när älghornet ska bort? För den sjunker lite väl?

    Det blir byte av drivrem samtidigt då den som sitter där såg ut att ha lite torrsprickor (3år gammal/2500mil.... :/ )

    Då borde man kunna klara det på två kvällar, hur är det med kylarvätska, tappar man ut allt? Nåt annat som jag bör byta samtidigt?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  5. #5
    Termostaten okej? Annars kan du ju byta den också när du är igång och har tappat systemet.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Man tappar hela kylarsystemet.
    Det som brukar vara mest krångel är O-ringarna till adapterröret som trycks i blocket och o-ringen som sitter på sidan av vattenpumpen som tätat röret som går bakom grenröret.

    Sen är det ju mest skruvande, när man sedan fyller på vatten så kommer man inte märka ev läckage förrän man varmkört motorn och termostaten öppnar, först då så märker man om det läcker, så tipset är ju att varmköra på parkeringen istället för att ta en långrunda.
    Har bytt vattenpump flera gånger och det är helt klart lite knepigt att få det tätt på första försöket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    ja motorn behöver pallas upp lite.
    jag brukar putsa upp ytan i motorblocket o vattenpumphuset med fin smärgelduk för att slippa skadade o-ringar samt smörja lite med vaselin innan montering.
    remmen behöver inte bytas om det "bara" är sprickor på insidan på den, däremot om det saknas små bitar så byt den eller om den är skadad på utsidan.
    tidigare så byttes remmen vid 11kmil. bytte en i helgen som gått c:a 15kmil utan problem ( spricka på utsidan ) plus två rullar.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jo jag tror termostaten ska vara OK men jag passar på o byta den. Tack för tipset!
    Hur är med kylarvätskan, är det totalt 9L? 50/50 blandning? Köper man på SAAB va?

    Alltså dom större o-ringarna? Tror killen i videon nämner dom och båda ska sitta på adapterröret va?

    Finns det något lämpligt ställe att sätta domkraften på?

    Många frågor men jag försöker vara så förberedd som möjligt
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  9. #9
    Tror det är 7.4 liter om man tittar i handboken WIS.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack, då ska ta o köpa termostat och kylarvätska.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Nu är pumpen bytt, fasiken vilket grisgöra trångt o en del som jävlades men många timmar senare så var den bytt.

    tack för alla tips o hjälp
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  12. #12
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Vattenpumpen är rätt bökig om man inte har gjort det förr!
    Har man inte jättemycket meckvana kan det löna sig att lämna in bilen för detta, iaf om man bara har en bil att köra med.
    Tex banjoskruven på vattenpumpen (går till turbon) är rätt svår att få på rätt så den tar gängor utan att skada pumpen. Speciellt eftersom att det underlättar arbetet om man böjer undan röret litegranna.
    Kolla extra nog så att den lilla o-ringen som går till kylvätskeröret runtom motorn hamnar rätt.
    Denna är en väldigt vanlig orsak till läckage och är rätt bökig att få på plats korrekt.
    Senast jag bytte vattenpump (i torsdags) så gick det åt 6liter kylarvätska.
    Detta skriver jag, inte för att verka dryg utan i all välmening.
    Det blir ofta jobbigare att transportera bilen när man har kört fast dvs när bilen står helt nerriven och man inte får ihop det igen.
    Om man ändå gör jobbet, se till att köpa en originalpump!
    Finns många trådar där en piratpump gett upp inom ett år igen.

    Lycka till!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Nån gång måste man ju prova har visserligen bara en bil men är inte beroende av den, hade redan stått drygt 2 veckor innan jag började skruv.
    Banjoskruven va ganska meckig men tyckte mest det var packningarna som var svåra att hålla dit samtidigt som man skulle skruva. Jag brukar alltid först skruva för hand för att känna att den gängar o sen med hylsa o sen spärrskaft.

    Du tänker på det svarta röret som går in i vattenpumpen? Längsgående röret

    Jag fick inte heller i lite mer än 6 liter, tappade ut via kranen.

    Den här gången blev det en Feb Bilstein o och när jag ändå "roade" mig så byte jag termostat + drivrem (contitech).
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. Vilken vattenpump skall man köpa B2x5
    Av Martinwide i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-08-08, 18:29
  2. Livslängd på en vattenpump? B2x5
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 22:35
  3. [LÖST] Byta vattenpump OG9-3 B2x5
    Av Sammen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •