Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vem kan släcka airbag saab 9-5 för 50..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Vem kan släcka airbag saab 9-5 för 50..

    Hej, vem kan släcka min airbag lampa för 500 kronor?

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Hej!

    För att kunna släcka lampan måste ju såklart hela systemet vara helt.

    Sen är det nog bra om du skriver vart du bor om du vill ha hjälp samt lägga tråden i forumet för just din lokala ort.

    Lycka till!

    MVH
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Som Turbo_Danne skriver så måste du ju lösa problemet, annars så tänds ju lampan igen.
    Så först måste du hitta någon med en T2'a som läser ut felet. Sedan laga.

    Det finns någon form av karta här på forumet med personer som har T2'or. Har inte länken, men sök på forumet. Själv är jag inte med på den då jag inte använder andra "sociala medier". Titta på den så ser du vilken som är närmast.
    Jag är lokaliserad i Timrå och sitter på en sådan dära burk.

    Välkommen förresten!

    Edit: Stavfel!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Som Turbo_Danne skriver så måste du ju lösa problemet, annars så tänds ju lampan igen.
    Så först måste du hitta någon med en T2'a som läser ut felet. Sedan laga.
    ... och nollställa en gång till.

    Det finns i.o.f.s enstaka ovanliga fel som uppstår spontant och där det räcker att nolla koden, men i normalfallet så behövs reservdelar. Det vanligaste felet är rattspiralen, och i de fallet kan man ganska enkelt fixa det själv med bara grundläggande säkerhetstänkande, nämligen koppla alltid ur kontakten i gasgeneratorn först (eftersom den kortsluter utlösaren i gasgeneratorn och effektivt säkrar den). En vanlig ledtråd är om signalhornet upphört samtidigt. I övriga felfall måste man hela tiden tänka på att det är ett system med elektriskt utlösbara sprängladdningar, så det är inte bara att sätta igång att mäta sig fram till problemet på normalt sätt med multimeter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det finns dock fall där man kan ha klantat sig lite och på så vis fått lampan att lysa. Det räcker ju med att slå på tändningen när huvudinstrumentet är urkopplat så lyser ju lampan när man kopplar in det igen. Eller om någon airbag varit urkopplad. I ett sånt läge behöver man ju inte direkt felsöka. Annars är det ju läge att den som skall släcka lampan också kollar vad systemet tycker det är för fel, det kan ju ge bättre hintar än att man ger sig på det hela planlöst med multimeter

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svaren, men saken är att jag har återbesiktning och det är endast lampan som hindrar det hela alltså bilen är fullt säker för övriga trafikanter och för mig spelar det ingen roll om jag har airbag eller ej.

    Jag håller på lär mig forumet så därför lite dålig på det här.

    Jag bor i Stockholm

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Du har alltså ett fel på airbagsystemet som tänt lampan, men du anser att du klarar dig utan airbag och vill bara komma igenom besiktningen?

    "Släcka airbaglampan"-funktionen som finns i verkstadsinstrumentet tech2 (som flera forummedlemmar har) släcker lampan sekunden du trycker på knappen, men bilen kollar ju regelbundet att airbagsystemet funkar så om airbagfelet finns kvar kommer bilen omgående att tända lampan igen - så det löser inte besiktningsfrågan. Mig veterligen finns det ingen "släck lampan för gott utan att fixa felet"-funktion.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Tror du ändrar din uppfattning om att klara sig utan airbag när olyckan är framme.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Värt att veta om airbaglampan är att så fort den känner av ett fel så tänds lampan och den släcks inte av sig själv när felet är fixat utan måste släckas med tech 2. Men släcker du lampan utan att fixa felet så kommer bilen att tända lampan igen.

    Frågan är väl egentligen - vad är det som har tänt airbaglampan?
    1. Är det handhavandefel, t.ex. att du bytte ratt (och kopplade loss airbagsladden) utan att koppla ifrån batteriet, och sedan återställde allt? Då är det ju inget fel och då är det bara att släcka lampan med tech 2.
    2. Är det en trasig komponent i airbagsystemet? Då kommer du inte kunna släcka lampan utan någon form av fysiskt ingrepp (byta den felande komponenten) och sedan släcka med tech 2.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Om rattrullen är glapp återkommer felet, det bästa är isåfall byta rattrulle, men teoretiskt skulle du ju kunna koppla ur airbag, och sätta en resistor INNAN rattrullen, men det är väl inte direkt att rekommendera... Men visst, man kan prova nolla och hoppas att lampan tänts pga nåt som inte återkommer...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du har alltså ett fel på airbagsystemet som tänt lampan, men du anser att du klarar dig utan airbag och vill bara komma igenom besiktningen?

    "Släcka airbaglampan"-funktionen som finns i verkstadsinstrumentet tech2 (som flera forummedlemmar har) släcker lampan sekunden du trycker på knappen, men bilen kollar ju regelbundet att airbagsystemet funkar så om airbagfelet finns kvar kommer bilen omgående att tända lampan igen - så det löser inte besiktningsfrågan. Mig veterligen finns det ingen "släck lampan för gott utan att fixa felet"-funktion.
    Aa precis, alltså det är en bil som är tänkt och ha i någon månad bara så, annars får man köra en till besiktning för att få en extra månad

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Värt att veta om airbaglampan är att så fort den känner av ett fel så tänds lampan och den släcks inte av sig själv när felet är fixat utan måste släckas med tech 2. Men släcker du lampan utan att fixa felet så kommer bilen att tända lampan igen.

    Frågan är väl egentligen - vad är det som har tänt airbaglampan?
    1. Är det handhavandefel, t.ex. att du bytte ratt (och kopplade loss airbagsladden) utan att koppla ifrån batteriet, och sedan återställde allt? Då är det ju inget fel och då är det bara att släcka lampan med tech 2.
    2. Är det en trasig komponent i airbagsystemet? Då kommer du inte kunna släcka lampan utan någon form av fysiskt ingrepp (byta den felande komponenten) och sedan släcka med tech 2.
    Ingen aning köpte den så, jag trodde mer att de va som Audi, då dom ofta har en kontakt som man sprejar lite elektronik sprej på och sen nollar med VAGCOM, men SAABs felkodläsare kostar tusenlappar(Audis 400kr kabel+prog) så det var inte lika lätt.
    Men får se hur det slutar

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Om rattrullen är glapp återkommer felet, det bästa är isåfall byta rattrulle, men teoretiskt skulle du ju kunna koppla ur airbag, och sätta en resistor INNAN rattrullen, men det är väl inte direkt att rekommendera... Men visst, man kan prova nolla och hoppas att lampan tänts pga nåt som inte återkommer...
    Det låter för avancerat, tror nog det blir en månads besiktning så kör man och får nöja sig med det

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Fast du FÅR ju inte köra bilen en extra månad om du får en 2'a på besiktningen. Stoppar Polisen dig då så har du nog svårt att få igenom att "jag testkör bilen för jag håller på laga airbagen...."
    Fast detta har ju diskuterats i andra trådar så det lämnar vi nu...

    Nä, hitta någon som läser ut med T2'an och fixa felet så har du en riktig bil, så du inte behöver byta efter någon månad.


    Edit: Vad säger försäkringsbolaget om du krockar eller nåt, om du är ute och nöjeskör på din extra reparationsmånad (som Bilprovningen gett dig)??
    Senast redigerat av Procedomani den 2015-10-27 klockan 23:34.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Notera ner koderna, nollställ, se om felet kommer tillbaka är det första jag brukar göra. Vissa felkoder är intermittenta och kan utlösas av t ex tillfällig låg batterispänning och andra "skitfel".

    Är koderna tidigare utlästa och samma kod är tillbaka är det såklart ingen idé, då finns det ett tydligt system.

    Reglerna/kraven på att både ABS och SRS (airbag) skall fungera som kom för några år sedan OM bilen är utrustad med det. Jag förstår det delvis då det går att jämföra med t ex bilbälte (finns det där skall det funka och användas), samtidigt så är ju en 9-5 med urkopplat SRS-system säkert trevligare att krocka med än en 900 från 1984 som helt saknar både SRS och ABS men den är ändå helt OK att framföra på våra vägar.

    Desto säkrare bilar desto färre skador och desto mindre skattepengar går åt till att vårda skadade från trafikolyckor på sjukhus, dessutom ger ju nya bilar en hel del jobb i och med deras konstanta verkstadsbesök alternativt ökar på nyförsäljningen av fordon då det blir för dyrt att laga osv...

    Man kan dra det hur långt som helst, hur som helst så var det upp till bilens ägare att bestämma om ABS och SRS skulle fungera för några år sedan men nu tycker staten (EU?) att det ska fungera om det finns där och då är det inte så mycket att göra.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    jo, det kan ju vara en rattrulle med begynnande glapp som uppkommer vid fullt utslag och som vid "släckning" håller ett bra tag till... Stockholm är rätt stort... flera med tech2, exakt var bor du? Jag skulle tro att för 500kr så kan en verkstad läsa felkod och "släcka" lampan, problemet är ju om den tänds direkt igen. Då ser jag ingen annan utväg än att laga felet eller köra en fullösning, tror laga felet är enklare än att lista ut fullösningen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Släcka Airbag-lampa efter stolsbyte OG9-5
    Av Rodder76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 22:48
  2. [LÖST] Släcka airbag-lampa
    Av the_eagle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 18:38
  3. Släcka AIRBAG lampan i en 9-3 aero 2001.
    Av S4_pojken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 23:48
  4. Släcka airbag lampa 9-5
    Av CoOLtiUM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •