Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Drivknut eller motorfäste? Diagnos?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Drivknut eller motorfäste? Diagnos?

    Behöver gissningshjälp.
    Jag har sedan en tid tillbaka dragits med lite irriterande ryckningar vid motorbroms/lätt belastning runt 1500varv/min. Speciellt vid motorbroms i nerförbacke märks det tydligt. Bilen har nu varit inne för diagnos hos Saab. Tydligen har även personal från PVP kört bilen och man har kommit fram till att motor och låda är felfria. Finns inget läckage. Alla givare och styrenheter är ok.
    Man har två möjliga felkällor:
    1. Ett eller flera motorfästen?
    Dom kan inte gissa på vilket det är och man kan inte bli helt säker innan man byter och provar.
    2. Drivknut?
    Också svårt att utvärdera utan att byta delar.

    Den samlade expertisen tyckte det lutar åt drivknut. Dock tycker jag själv att motorn alltid startar lite osnyggt med ett ruskande som jag inte känner igen från andra 9-5 jag kört vilket är ett stort antal genom åren. Därför tycker jag personligen det lutar åt motorfäste.

    Vad tror ni?

    Jag ska köra med den som den är och se om det blir värre. Är det en drivknut borde den ge upp. Hur komplicerat är det att byta motorfäste? Är det något som är enklare att byta än något annat?
    Fredrik J

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Skulle de ha varit ett motorfäste skulle mekanikern ha märkt de.
    Men ett glapp i drivknuten kan de mycket väl vara och då kan de ge sånna fenomen.
    Skulle nog säga drivknut för de är inte så komplicerat att kolla ett motorfäste.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Hur kommer man fram till vilken drivknut det är isf, om man inte kan se felet utan byte.


    Mvh

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Vete fan. Tycker det rycker mindre när motorn är kall. Låter väl lite långsökt att motorfäste/drivknut skulle påverkas. Ryckningar finns även (fast mindre) vid bromsning . Motorfäste! Vilket skall man börja med? Är det tydligt hur det skall vara?
    Fredrik J

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vete fan. Tycker det rycker mindre när motorn är kall. Låter väl lite långsökt att motorfäste/drivknut skulle påverkas. Ryckningar finns även (fast mindre) vid bromsning . Motorfäste! Vilket skall man börja med? Är det tydligt hur det skall vara?
    Svårt att se vilka motorfästen som är dåliga. Men dom övre brukar ta stryk, och på dom kan man även se om dom är nötta.


    Mvh

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Känns spontant som de övre är lättare att byta än de undre men det kanske är en illusion....
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Drivknut eller drivaxel?
    Av namgniw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 19:04
  2. Något problem ev koppling eller motorfäste?
    Av FenioN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 20:41
  3. Motorfäste bak...orginal eller diesel????
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 23:00
  4. Drivknut eller lager???
    Av Vector1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •