Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: "Sasses Mördarprogram"

  1. #1

    "Sasses Mördarprogram"

    Hejsan

    Jag läste i en tråd om "Sasses Mördarprogram" är detta något program som finns ? Hk ? Nm ?

    "håller mid kompis Niklas, våra bilar gick jävligtolika trots samma setings men de beror som sagt från bil till bil, men ingen kan säga att de gick dåligt , se till att få ett Sasse mördarprog (då går de undan) istället för en konsument variant, men detta är upp till dig själv att välja"

    Mvh Andreas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Förslag: PM:a Sasse...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    The man the myth the legend...

    Det finns inga "Sassemördar program"..

    Mvh Rob
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #4
    Ok ... Finns det något värre Steg till en Saab 900 T 96:A som ni säljer ?
    En del på forumet pratar om Individuall program ? Och att bilen är Mappad ? Varför mappar man om bilen och till vilken nytta ?

    Mvh Andreas

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    The man the myth the legend...

    Det finns inga "Sassemördar program"..

    Mvh Rob
    Näe, bara Sasse's motormördarprogram
    Men det är ju såna vi vill ha juh...

    Mer effekt till folket.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 195
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Ok ... Finns det något värre Steg till en Saab 900 T 96:A som ni säljer ?
    En del på forumet pratar om Individuall program ? Och att bilen är Mappad ? Varför mappar man om bilen och till vilken nytta ?

    Mvh Andreas
    Man mappar om en bil med olika "hårdvara" paketerar det sedan och säljer som ett "Steg".........
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  7. #7
    Så om man byter tillexempel Turbo, Intercooler , Grenrör , avgasrör så ska man mappa om den då ? Eller räcker det med att man Köper Steg 3 från NordicUhr ?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Så om man byter tillexempel Turbo, Intercooler , Grenrör , avgasrör så ska man mappa om den då ? Eller räcker det med att man Köper Steg 3 från NordicUhr ?
    Programvaran från Nordic är avpassad för en std motor där sedan, beroende på steg, olika delar bytts enligt Nordics specning (motsvarande för andra firmor).

    Om du själv byter turbo, grenrör, fixar med toppen, och annat - ja, då bör du se till att få din motor mappad (dvs få programvara för motorstyrning) avsedd för just din motor.

    //Stefan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    226
    Ne då måste den mappas .

    Stora skillnaden på "steg" och mappning ligger i priset.

    Stegen du får är bara en generell "mappning" till alla bilar och tar egentligen ingen hänsyn till just din bil.

    För att få ut optimal effekt på din bil så ska den mappas induviduellt.
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

  10. #10
    Vad kostar en ny mappning av bilen ?
    Klarar bilen SBP ? Kan pojkarna på Nordic göra detta ?

    MVH Andreas

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 667
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Vad kostar en ny mappning av bilen ?
    Klarar bilen SBP ? Kan pojkarna på Nordic göra detta ?

    MVH Andreas
    Intressant fråga. Om jag t.ex byter turbo i min 9-3 T5 185hk till t.ex Aerons turbo. Bör jag byta program? Kör idag med Nordic Steg 2.
    Man ska väl inte behöva "mappa om" ifall man byter till effektivare IC t.ex?!

    Vad kostar en "individuell" mappning?

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 925
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Vad kostar en "individuell" mappning?
    Det beror på vem som gör den naturligvis, men från 8-20 000 kr skulle jag tippa på beroende på tidsåtgång.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  13. #13
    Oj Oj det var väldigt dyrt , det är det nästan bättre att skaffa sakerna först och sedan åka till Nordic för en Mappning !
    Måste man byta Steg om man bara byter Intercooler till en Viggen ?
    När bör man mappa om ?

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Oj Oj det var väldigt dyrt , det är det nästan bättre att skaffa sakerna först
    Det är så man gör... Man bygger en motor efter egna tankar och plånbok sedan mappar man. Det är mappningen (att fixa till ett progg till just din bil) som kostar flis om man inte bygger med delar som liknar det nån annan gjort...


    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Måste man byta Steg om man bara byter Intercooler till en Viggen ?
    Ja egentligen, om man vill få ut max av bytet. Plötsligt får ju bilen i sig större mängd luft, då borde "nån" pytsa i mer bränsla oxo...




    Finns en väldigt bra tråd om detta under FAQ'n våran:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=82869
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Mappning är alltså bara för att bilen ska gå optimalt med de sakerna som man har stoppat ner ! Steg är för det som vill köra original och inte byta så mycket saker !

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Måste man byta Steg om man bara byter Intercooler till en Viggen?
    Nej, det behöver du inte. Bilen kommer att gå bättre sommartid (varm luft) och orka hålla trycket under längre fullgasrepor.

    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Mappning är alltså bara för att bilen ska gå optimalt med de sakerna som man har stoppat ner ! Steg är för det som vill köra original och inte byta så mycket saker !
    Ett steg är en komplett trimsats där programvara är anpassad till den hårdvara som medföljer steget, allt från ingen hårdvara alls (steg 1) till mer eller mindre ny motor med all kringutrustning (steg x). Skillnaden mot en individuell mappning är alltså att man köper en färdig paketlösning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Mappning är alltså bara för att bilen ska gå optimalt med de sakerna som man har stoppat ner ! Steg är för det som vill köra original och inte byta så mycket saker !
    Njae, finns ju upp till steg 7 hos maptun, och där är det inte mycket som är original.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av perr


    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Måste man byta Steg om man bara byter Intercooler till en Viggen ?
    Ja egentligen, om man vill få ut max av bytet. Plötsligt får ju bilen i sig större mängd luft, då borde "nån" pytsa i mer bränsla oxo...


    Mja, kanske bättre syrekoncentration, men mängden är nog inte annan såvida inte laddet ökar av en ren händelse pga bytet....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Ja egentligen, Plötsligt får ju bilen i sig större mängd luft, då borde "nån" pytsa i mer bränsla oxo...



    Varför skulle den få mer luft med en större intercooler ?

    Edit: Såg nu att nån annan han före...

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Mappning är alltså bara för att bilen ska gå optimalt med de sakerna som man har stoppat ner ! Steg är för det som vill köra original och inte byta så mycket saker !
    Njae. Maptun steg sex är inte direkt orginal tex.

    På ett annat sätt då.

    Steg är konfektionskläder med fasta storlekar.
    Mappning är en skräddarsydd sidenkostym.

    Blev det klarare nu eller ännu mörkare?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2024-06-30, 12:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •