Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bilbälteslåset fungerar ej på förare sida

  1. #1

    Bilbälteslåset fungerar ej på förare sida

    Jag behöver akuthjälp. Någon som vet hur ma åtgärdar bälteslåset? Kan trycka ner bältet, men det är något som tar emot. Ser ut som att "låset" sitter fast och inte rör sig. Vet att man kan plocka ut stolen, och har provat smörja men inget hjälper. Undrar om det finns något annat sätt att ta bort bälteslåset, och kunna dela på det för ev åtgärd?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Hade samma problem på min förra SAAB fast i baksätet . Lyckades dock pilla upp det med en liten skruvmejsel . Men samma problem återkom efter bara några dagar så jag fick köpa ett nytt bälteslås på skroten .
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Wyrten Visa inlägg
    Hade samma problem på min förra SAAB fast i baksätet . Lyckades dock pilla upp det med en liten skruvmejsel . Men samma problem återkom efter bara några dagar så jag fick köpa ett nytt bälteslås på skroten .
    Men så du vet inte om man kan göra detta utan att ta ut förarsätet? Det som är hela poängen, inte sugen på att göra det men är det ett måste så får man lösa det. Pilla upp det med en skruvmejsel, vad pilla du upp?

  4. #4
    Någon mera?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av challe83 Visa inlägg
    Jag behöver akuthjälp. Någon som vet hur ma åtgärdar bälteslåset? Kan trycka ner bältet, men det är något som tar emot. Ser ut som att "låset" sitter fast och inte rör sig. Vet att man kan plocka ut stolen, och har provat smörja men inget hjälper. Undrar om det finns något annat sätt att ta bort bälteslåset, och kunna dela på det för ev åtgärd?
    Du har provat med dammsugare, ev i kombination med att försiktigt pilla med en glasspinne ner i låset? Ofta beror funktionsproblem på att något ramlat ner i låset. Bälteslåset sitter med en skruv i botten av stolen som går att få loss med en blocknyckel (men det är troligen betydligt enklare att lossa de fyra skruvarna till stolsunderedet först om om man vill skruva dit den igen...). Om du vänder bälteslåset upp och ner och skakar så kommer det troligen att lösa problemet. Bälteslåset är inte avsett att ta isär, och plastkåpan är ihoplimmad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Ok,
    Har provat med en skruvmejsel, men ser ut som att "låset" inte stängs så jag kan inte "trycka" ner bältet. Får testa med dammsugare också, men troligtvis lutar det att jag får ta ut sätet och montera en ny. Skit!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900
    Är det en 9-5?
    se till att få från rätt årsmodell på 9-5 skiljer (inuti) det från -02

    lossa det 4 bultarna till sätet och luta det bakåt.. så kommer du åt låset.
    (för att slippa plocka ur stolen..)
    lossa en bult som håller bälteslåset klipp några buntband följ kabeln och lossa kontakten enkelt jobb.
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  8. #8
    Glömde att nämna vilken bil det var, det är en saab 93 - 2002

    Är det ström etc, det är inga el säten - men antar att där är andra saker så batteriet ska vara urkopplat.

    Finns det någon bild på hur man gör det, har letat på nätet men hittar ej något av intresse.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900
    jag har inte gjort det på 9-3 tyvärr..

    men borde vara liknande.. då behöver du inte koppla bort något kablage förutom kontakten till bälteslåset.
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av challe83 Visa inlägg
    Ok,
    Har provat med en skruvmejsel, men ser ut som att "låset" inte stängs så jag kan inte "trycka" ner bältet. Får testa med dammsugare också, men troligtvis lutar det att jag får ta ut sätet och montera en ny. Skit!
    Det låter ju som att det mycket väl kan vara något smått som ramlat ner i bälteslåset. Dammsugare fungerar ibland, ibland inte. Som sagt, prova annars att skruva loss det, vända det upp-och-ner och skaka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. V6-förare, se hit, bränsleförbrukning?
    Av 93t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 20:53
  2. Helljuset fungerar bara på 1 sida? 9-5 -00
    Av Rickard93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 18:01
  3. Förare nya 9-5
    Av 9-5 Aero SC i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 21:22
  4. växel förare ng900 ??
    Av GizmoQuack i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 03:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •