Sidan 15 av 17 FörstaFörsta ... 51314151617 SistaSista
Resultat 281 till 300 av 339

Ämne: Projekt 900SFR [ NYBES! ]

  1. #281
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örsundsbro
    Inlägg
    936
    Denna bilen blir juh bara mer å mer Clean


    mvh Kristoffer

  2. #282
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Efter bytet av oljekyl och ic i lördags så har bilen stått till i gårkväll. När jag startade den då så tickade motorn som den kan göra när den stått ett tag. Det tystnade efter ca 30 sek på tomgång. Sedan när jag hade stannad och handlat på vägen hem så lät den igen men nu så slutade den inte. Den tystnade lite så jag gasade på lite för att kolla och då lät den mer igen, nu låter den som en gammal ford sierra =(

    www.900turbo.com/ticktack.wav

    Vad tror ni det kan vara? Vad börjar man med att kolla?

    Jag böt olja och filter igen i dag och hade i nått mirakelmedel mot just sådana ljud men utan resultat.

  3. #283
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Kan det vara nån tryckare som hängt sig....(kommit skit i kanske).. ?
    Mycket möjligt. Ska de vara stmma eller flexa lite när man trycker på dem? Det är nämligen lite olika med det. SKa ta bort och göra rent nu tänkte jag.
    bör vara stumma
    meklade med mina egna
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  4. #284
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Hmmm köpte en oljetrycksmätare men fick inte plats med givaren... då fanns det en adapter till oljeiltret med uttag så satte syresensorn på främre röret ivägen. Sen rev jag ner skiten och gjorde rent tryckarna. Det var en som ville tappa trycket men tyckte jag fick iordning på den till sist. Ihop med allt igen och starta... låter lika jävla ila fortfarande =(

    Om man har dåligt oljetryck, borde inte lampan lysa då?

    Sen funderade jag på 9000 oljekyleriet jag monterade. När jag kom till garaget i morse aå var kylaren och båda slangarna kalla. Näar jag startade fter ihopplockningen och varmkörde så blev först ena slangen varm och efter en provtur så vart kylaren och den andra slangen varma.


    Hur funkar dedär? Kanske är en tillfälligeht att det började strula när man böt oljekylare men jag har svårt att släppa det....

  5. #285
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Hmmm köpte en oljetrycksmätare men fick inte plats med givaren... då fanns det en adapter till oljeiltret med uttag så satte syresensorn på främre röret ivägen. Sen rev jag ner skiten och gjorde rent tryckarna. Det var en som ville tappa trycket men tyckte jag fick iordning på den till sist. Ihop med allt igen och starta... låter lika jävla ila fortfarande =(

    Om man har dåligt oljetryck, borde inte lampan lysa då?

    Sen funderade jag på 9000 oljekyleriet jag monterade. När jag kom till garaget i morse aå var kylaren och båda slangarna kalla. Näar jag startade fter ihopplockningen och varmkörde så blev först ena slangen varm och efter en provtur så vart kylaren och den andra slangen varma.


    Hur funkar dedär? Kanske är en tillfälligeht att det började strula när man böt oljekylare men jag har svårt att släppa det....
    Ta o koppla in oljetryckskontakten där orginalet sitter för det är det trycket som är mest intressant altså det som sitter på stammen inte vid filtret, man har högre tryck vid filtret.

    Ang kylaren så funkar det som så att oljefiltrehållaren innehåller en liten termostat som shuntar oljan vid behov så det kan ta en stund innan kylet blir varmt.

    Info jag skrev fick jag från herr Boost när jag la upp en tråd om vart man skulle montera givaren.

    Det kan var så att där finns tillräckligt med tryck för att påverka oljetryckskontakten men det kanske inte når upp till tryckarna redigt.

    Pumpade du in ny olja i dom efter rengörningen?? Annars tar det en stund innan dom blir tysta.

    Tycker inte det låter riktigt bra det som du säger så kör inte nått med bilen förens du har löst problemet, kan prova o göra ett snabbyte till orginalkylet med så det inte är något med just kylet du har monterat.

    Annars vet jag inte...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #286
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    BUltarna sitter rätt... tyvärr så är gamla kylet kasserat =(
    Jag pumpade i olja efter rengörningen + att jag varmkörde ordentligt.
    Så termostaten siter i kylaren alltså... ?

    Frågan är om man ska byta alla lyftarna bara för att, de har ju gått 25kmil iaf.


    Det kom något gott utan gårdagen iaf, målade ventilkåpan ;P


  7. #287
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Angående monteringen av oljekylaren - det är bättre att ha anslutningarna uppåt eftersom luftfickan längst upp kan evakueras ordentligt med bättre kylförmåga som följd.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #288
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Ingen reaktion på mitt tips om orientering av oljekylaren... Fast du har iofs andra problem att ta itu med först.
    AAhh... sorry. Som sagt, har lite annat att tänka på just nu. Fan va segt de e å vänta på posten när man veeerkligen vill ha något.

    Slangarna är för korta för att vända på oljekylet. Hade sett lite monteringar så som jag satte den på nätet

  9. #289
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    airflowfredde: vad hette det där mirakel medlet du hade i och vart hittar man det?


    jäckligt nice bil du har förövrigt
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  10. #290
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Keeso
    bara plocka ner oljepumpen & kolla dreven & transmissions kåpan då.
    ska ha lite semester från bilen nu, river ev ner det på söndag och kikar.

  11. #291
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Införskaffade likadana pipor du har från biltema, var ju billiga. Men dem låter ju som fan, elelr är det bara min.

    Monterade 3" med sportkat fram till bakaxel sen 2.5" över axeln med en dämpare av simons med ändrör. Och bilen låter som en rally bil. Sätter man in foten i ändröret så dämpas ljudet markant. Frågan är nu om det kommer sätta sig eller man skall byta ändrör. Tur man inte valde 3" twin som var tänkt från början.

    Hur mycket låter ditt typ?
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  12. #292
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jkpg
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Skulle koppla in oljetrycksmätaren i dag med adapter från biltema men den gick ju inte att få dit... även om den gick att få dit så är det inte en sportmössa att få dit själva tryckdisan till mätaren =(

    Hur har ni löst detta?? : Funderar på att fixa en slang med nippel och dra upp allt nånstan där de får plats...


    börjar bli less nu
    Såhär har jag gjort på en motor:



    En 90-graders böj ut från blocket.

    //Martin
    Jag tigar vidare...

  13. #293
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Dagens resultat...

    Kopplade in oljetrycksmätare. Vid tomgång kall motor var det lite mer än 4bar , när motorn blir varm knallar den ner mot 2,5bar och om man gasar så åker det upp över 4 igen ( mätaren endast graderad till 4bar) Har även gjort rent reduceringsventilen, dev var repig så jag böt mot en finare.... (tack putte)


    Komptestat oxå med goda resultat. Vågar man ha i diesel och varmköra för att rensa kanalerna?? Eller vad fasen ska man göra nu?

    Börjar bli lite less....

  14. #294
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    BILEN ÄR TYST!!!


    Hallelulja traci lords!!

  15. #295
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    BILEN ÄR TYST!!!


    Hallelulja traci lords!!
    Var det Traci som fick tyst på den?

    Skönt för dig i alla fall! Alltid förjävligt när bilen krånglar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #296
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    BILEN ÄR TYST!!!


    Hallelulja traci lords!!


    Härligt
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  17. #297
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hästbo/Torsåker
    Inlägg
    188
    Vad var det för fel?
    /Marcus
    V70 2,5 FT -10, alltid etanol! Har tidigare ägt ett gäng olika Saabar.

  18. #298
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Skåne/Tollarp
    Inlägg
    195
    Hej Fredde.

    Hipp hurra !
    Grattis ))))))

    Vad var det för fel ????????????
    Thomas K 9-5 2,3t bilder på bilenhttp://

  19. #299
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Nu är jag hemma från garaget

    Vi plockade ner allt och blåste med trycklufft i alla tänkbara hål. När bilen startade så lät den illa ändå...
    Men efter 5-10 minuter så tystnade den och nu är den tyst!

    Med andra ord så var det säkert nått skit kvar i oljekylaren som täppte till någon oljekanal

    TACK alla som hjälpt till i felsökningen!!


    Om någon moderator vill rensa i tråden så är det fritt fram!

    Nu skall jag sova en skön natts sömn på första gången på två veckor

  20. #300
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Härligt härligt att det löste sig. Jag hade det i misstankarna att det var något sådant, men man vet ju aldrig. Jag antar att du hörde lika mycket skillnad som mig mellan tyst och tickande?

    Mvh
    David Frost
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

Liknande ämnen

  1. Sälja nybes 9-5 -99 med fel
    Av PatricR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •