Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Förhöjd tomgång NG900 2.0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80

    Förhöjd tomgång NG900 2.0t

    Hejsan Alla glada

    Igår hände det en lustig grej för mig, efter att jag kopplat av mitt batteri på bilen och sedan kopplat på det igen så verkar det som om något blev vajsing med tomgången. Jag körde iväg och gasade på lite sedan när jag släpper på gasen och kopplar ur så ligger varvet kvar på 2000varv...det jag har kommit framtill efter ha läst på forumet så finns det något som heter tomgångsmotor men när jag hör med saab så finns det ingen tomgångsmotor, vad är det jag ska söka efter???

    Kör:Saab 900 -94 2.0t

    Vore tacksam för snabb hjälp
    Saab og93 Aero -02

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Din bil har väl definitivt tomgångsmotor, eller tomgångsreglerventil som det också heter. Mitt förslag är att du plockar bort den, rengör den och spjällhuset, samt efter det plockar av batterijorden ett par minuter så motorn får adaptera om sig med ren tomgångsmotor samt spjällhus..
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Din bil har väl definitivt tomgångsmotor, eller tomgångsreglerventil som det också heter. Mitt förslag är att du plockar bort den, rengör den och spjällhuset, samt efter det plockar av batterijorden ett par minuter så motorn får adaptera om sig med ren tomgångsmotor samt spjällhus..
    Okej tack så mycket, är det något speciellt jag ska använda vid rengöring eller tänka på??
    Saab og93 Aero -02

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Din bil har väl definitivt tomgångsmotor, eller tomgångsreglerventil som det också heter. Mitt förslag är att du plockar bort den, rengör den och spjällhuset, samt efter det plockar av batterijorden ett par minuter så motorn får adaptera om sig med ren tomgångsmotor samt spjällhus..
    Okej tack så mycket, är det något speciellt jag ska använda vid rengöring eller tänka på??
    Spjällhuset rengörs bäst tycker jag med en trasa doppad i avfettning, eller kanske lite 5-56 i en trasa, tomgångsmotorn är lite knepigare, du kan spruta in en massa 5-56 och låta stå och dra över natten t.ex, och sen smörjer du den med samma medel.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Det är bara att dränka tg-motorn i 5-56 och tömma, gör om tills det som kommer ut är rent.

    Men i ditt fall kan det mycket väl bara vara en vakuumslang eller dylikt. Har du kollat över slangarna NOGGRANT? Det räcker med ett minimal spricka på en slang. Har du inte bytt dem på något år så skulle jag börja med det. Nya slangar kostar ca 50:- på OK
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Det är bara att dränka tg-motorn i 5-56 och tömma, gör om tills det som kommer ut är rent.

    Men i ditt fall kan det mycket väl bara vara en vakuumslang eller dylikt. Har du kollat över slangarna NOGGRANT? Det räcker med ett minimal spricka på en slang. Har du inte bytt dem på något år så skulle jag börja med det. Nya slangar kostar ca 50:- på OK
    okej då ska jag kolla upp detta idag...är det helt vanlig vakumslang du menar från OK??
    Saab og93 Aero -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    447

    tomgångsproblem

    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Det är bara att dränka tg-motorn i 5-56 och tömma, gör om tills det som kommer ut är rent.

    Men i ditt fall kan det mycket väl bara vara en vakuumslang eller dylikt. Har du kollat över slangarna NOGGRANT? Det räcker med ett minimal spricka på en slang. Har du inte bytt dem på något år så skulle jag börja med det. Nya slangar kostar ca 50:- på OK
    okej då ska jag kolla upp detta idag...är det helt vanlig vakumslang du menar från OK??
    Hoppar in här med en fråga om just tomgångsmotorn. Jag har en polare, som också har en Talladega, som hade problem med sin tomgångsmotor. Han kopplade på ett blinkersrelä el ngt och satte ström på det så att det blinkade, som en blinkers gör, en jävla bra stund. Sen efter den behandlingen släppte det och sedan dess har hans tomgångs-
    motor gått klockrent. Ngn som testat detta fenomen??
    mvh putte 65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Hejsan alla igen

    Hann inte plocka bort tomgångsmotorn igår så jag tänkte göra det idag istället, men vill höra med er hur man tar isär den och rengör den efter att man plockat bort den. Ringde saab och fick reda på att den kostar lite fina pengar som jag inte vill lägga ut pga. något klantfel man gör.

    Tack på förhand
    Saab og93 Aero -02

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Hejsan alla igen

    Hann inte plocka bort tomgångsmotorn igår så jag tänkte göra det idag istället, men vill höra med er hur man tar isär den och rengör den efter att man plockat bort den. Ringde saab och fick reda på att den kostar lite fina pengar som jag inte vill lägga ut pga. något klantfel man gör.

    Tack på förhand
    Du behöver inte plocka isär den. Men det kan vara bra att skjuta den "roterande cylindern" som nästan täcker ena hålet (ca 1 mm glipa) åt andra hållet dvs den öppnas inte åt det håll man tror. "Cylindern" har passerat öppningen när springan uppstår. (cylindern är fjäderbelastad så se till att ha något som du kan "spärra" den med, tex en penna eller något som inte är så himla hårt så du riskerar att repa cylindern)
    När du öppnat upp så så kan du spruta in5-56 där också. Ha tops tillhands för att få ut skiten.
    Sedan är det bara att sätta tillbaks.

    Om det är oklart vad jag menar, beror det säkert på vinaren jag drack för ett tag sedan.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lambdavärde förhöjd tomgång OG9-5
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 17:15
  2. Lamdavärde 1.13 med förhöjd tomgång NG900 -94
    Av Redux i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •