Sidan 10 av 14 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 277

Ämne: Forumets framtid

  1. #181
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Som väntat var julveckan ett nytt bottenrekord med inte ens 10000 besökare.
    Jag har kanske glömt att nämna det (eller bara nämnt det för länge sen) men statistiken finns faktiskt allmänt tillgänglig hos sis-index:
    http://www.sis-index.se/site-information/11439

  2. #182
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Nu är jag ju ganska ny här tänkt betala in medlems avgift de kommande dagarna!

    Men. vad har det legat på de föregående åren?

  3. #183
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    När forumet hade sina glansdagar för kanske 7 år sen så var det inte jag som höll i trådarna, men min bedömning av aktiviteten på forumet att döma så bör det ha varit 5-10 gånger så mycket som nu.

  4. #184
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag tror utifrån mitt eget klickande att antalet sidvisningar minskat sedan 'vad är nytt' infördes.

    Edit: uppmuntran till att nya besökare ska använda sökfunktionen för att hitta svar på sina frågor lär inte heller dra till sig mer aktivitet - jag tolkar det som att en del besökare söker mer än information - och att te.x HeRmAN är duktig på att fånga upp de personerna och få dem att känna sig välkomna.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2016-01-02 klockan 23:20.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #185
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Helt rätt. Hm, kanske Herman skulle kunna bli "forumambassadör"? Officiell välkomstkommité, typ

    6 användare gillar detta inlägg



  6. #186
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Helt rätt. Hm, kanske Herman skulle kunna bli "forumambassadör"? Officiell välkomstkommité, typ
    HeRmAN (med flera) som koncept i alla fall - om han inte känner sig personligt kallad.

    Uncle_Sam_(pointing_finger).jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #187
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Lite intressant ändå. Ni skriker efter hjälp (moderatorer, admins osv) och jag nämnde för snart en månad sedan att jag har erfarenhet av båda delarna, men ingen har kontaktat mig eller ens svarat på mitt inlägg.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  8. #188
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Lite intressant ändå. Ni skriker efter hjälp (moderatorer, admins osv) och jag nämnde för snart en månad sedan att jag har erfarenhet av båda delarna, men ingen har kontaktat mig eller ens svarat på mitt inlägg.
    Bara att vänja sig, jag har erbjudit min hjälp med allt möjligt i flera år men intresset är minst sagt svalt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #189
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Under december har även vi inom klubbledningen bråda dagar, tro mig, inget går obemärkt!
    Vi skulle ju diskutera backup rcy och jag lovar att vi återkommer till dig Pete!

  10. #190
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    4
    Medlem#
    9177
    Hej på er, webbmaster från SSK här. Detta var en intressant tråd, som jag hittat först nu. Har några korta svar till tidigare inlägg/påståenden om vårt forum här först:

    - Nej, allt hos SSK har inte gått över till FB. Tvärtom. Vi arbetar väldigt aktivt för att få folk från FB till vår hemsida/forum. Det finns en plan här, om vi säger så.
    - SSK har inte lika många inlägg och/eller hög aktivitet som STCS t ex vad gäller OG9-5, det är helt rätt. Men så har de nyare modellerna av Saab inte inkluderats hos SSK så länge heller.
    - SSK:s forum är inte lika avancerat som STCS, då det är mer än bara ett forum. Det är en fullständig integration mot vår hemsida, medlemsregister och webbshop (inom kort). Därav inte stöd för Tapatalk heller.

    SSK:s forum är långt från lika stort som STCS forum. Vi har ca 200 000 inlägg med 6 500+ användare. Även hos oss har forumaktiviteten sjunkit, men vi arbetar målinriktat och medvetet för att samla och förenkla vår hemsida/forum för våra användare. Om allt går enligt plan och prognos så kommer vi se en ökad aktivitet hos SSK under 2016.

    Jag har även full förståelse för det Patrik skriver här. Att ensam driva ett forum och en IT-verksamhet är ingen enkel eller tacksam uppgift. Det handlar om mycket mer än att bara moderera trådar. Så ge honom en extra klapp på axeln!

    Avslutningsvis är min personliga (OBS!) åsikt att det vore en bra idé att kombinera STCS och SSK. Förutom forum så har SSK en gedigen medlemstidning. Samt en utmärkt reservdelsverksamhet som täcker allt från Saab 92 till NG9-5. STCS är samtidigt väldigt bra på att t ex arrangera bankörningar och träffar. Tillsammans skulle vi bli starkare.

    Senast redigerat av JonathanSulo den 2016-01-04 klockan 22:31.

  11. #191
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av JonathanSulo Visa inlägg
    SSK:s forum är långt från lika stort som STCS forum. Vi har ca 200 000 inlägg med 6 500+ användare. Även hos oss har forumaktiviteten sjunkit, men vi arbetar målinriktat och medvetet för att samla och förenkla vår hemsida/forum för våra användare. Om allt går enligt plan och prognos så kommer vi se en ökad aktivitet hos SSK under 2016.
    Och kan SSK driva forum så är ju STCS långt i från döende om man jänför de två.
    Jag ser ju själv forumet som en guldgruva till information även om sökandet stärker den övergående hårfärgen.
    Forumet får absolut inte stängas ner på överskådlig tid.
    SSK forumet lämnar en del att önska när man är van vid detta och mest pysslar med OG9-5
    Risken finns ju att användare flyr till utländska Saabforum, och några av dem är hyffsat bra. Och det vill vi ju inte, vi borde ju locka dem till Saaben hemland när de söker information?!



    Citat Ursprungligen postat av JonathanSulo Visa inlägg
    Jag har även full förståelse för det Patrik skriver här. Att ensam driva ett forum och en IT-verksamhet är ingen enkel eller tacksam uppgift. Det handlar om mycket mer än att bara moderera trådar. Så ge honom en extra klapp på axeln!
    Instämmer fullt och vi är mycket tacksamma för Partiks insatser, och tro mig han får mer än bara en klapp på axel.

    Citat Ursprungligen postat av JonathanSulo Visa inlägg
    Avslutningsvis är min personliga (OBS!) åsikt att det vore en bra idé att kombinera STCS och SSK. Förutom forum så har SSK en gedigen medlemstidning. Samt en utmärkt reservdelsverksamhet som täcker allt från Saab 92 till NG9-5. STCS är samtidigt väldigt bra på att t ex arrangera bankörningar och träffar. Tillsammans skulle vi bli starkare.
    Jag har framfört samma åsikter här, jag skulle gärna till att börja med se att man mot någon högre avgift att man kunde teckna ett dubbelt medlemskap och då vara medlem i båda klubbarna som på några års sikt slås samman eftersom det finns olika fördelar med klubbarna idag och det skulle då bli en i mina ögon starkare och mer komplett klubb.
    Är för övrigt medlem i SSK också, Och Motormännen och......

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #192
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Hej Jonathan!

    God fortsättning på det nya Saab-året!

    Ja det är en intressant tanke det där med att slå ihop klubbarna och bli en riktigt stark Saabklubb.
    Självklart med syfte att medlemmarna skall få ut så mycket mervärde som möjligt i sitt Saabintresse och ägandeskap av sin(a) Saab(ar).

    Karl Ask och jag har länge gått och pratat om detta.

    Ska ta upp frågan för diskussion under den kommande planeringshelgen för styrelsen.

    Mvh Michael

    4 användare gillar detta inlägg



  13. #193
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Ja det är en intressant tanke det där med att slå ihop klubbarna och bli en riktigt stark Saabklubb.
    Självklart med syfte att medlemmarna skall få ut så mycket mervärde som möjligt i sitt Saabintresse och ägandeskap av sin(a) Saab(ar).
    Problemet med sammanslagningar rent generellt är att det ofta på sikt bara blir den ena grenen kvar, 1+1=1 ungefär. Samordningsvinsterna uppväger ofta inte tappet av verksamhet. "One size fits all" gäller sällan i verkligheten.

    Så länge båda klubbarna är bärkraftiga var för sig så bör man enligt min mening inte slå ihop dem. De som vill stödja båda klubbarna har ju inga problem med att vara medlem i båda. Om man har problem att överleva kommer saken i ett annat läge.

    Däremot så är samarbete helt säkert av godo.

    Sedan har vi ju att NEVS verkar vara på väg uppåt, och utöver detta är kanske också möjligt att andra bilar med Saab-DNA kommer att dyka upp på svensk marknad inom några år som Borgward/BAIC, Dongfeng och Turkiets elbil. Speciellt de senare bör kunna passa in på STCS (där diskussion av andra bilar än Saab alltid tolererats), men känns knappast naturliga för Saab-klubben inom överskådlig tid.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #194
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ett sätt för att undvika 1+1=1 är ju dels att vara medveten om den faran och från början ha en löpande aktivitet för att så lång det är möjligt se till att så inte sker, tror det oftast sker genom brist på engagemang och självdöd men ibland även på meningsskiljaktigheter i hur saker och ting har skötts och bör skötas.
    Har själv varit med i föreningslivet där 2 stora klubbar slogs samman inom sim- och vattensporter och där blev 1+1= 1 (många lämnade helt och resultatet blev en större och aningens starkare klubb)

    Och jag ser heller inget behov av en sammanslagning på kort sikt men jag ser stora möjliga fördelar med ett utökat samarbete, dels i den interna klubbadministrationen men även på det viktigaste området nämligen ur medlemmens perspektiv.
    Att teckna sig för dubbelt medlemskap tror jag på skulle kunna vara en bra väg att gå.

    Och för att hålla oss till Topic så ser jag ju att STCS forum är starkare och det borde kunna gå att ha en parallell gren för SSK i STCS forumsmiljö, självklart behöver man först fundera på hur de tekniska detaljerna skall lösas.
    Vinster borde kunna bli lägre kostnader för HW och drift samt att resurserna/personerna samarbetar borde bördan per person bli mindre om man tänker ordentligt i förväg med tydliga åtaganden och ansvarsfördelning.

    Så första steget bör vara att identifiera möjliga fördelar och vinster med ett samarbeta (problem och hot behöver vi inte leta efter nu)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #195
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ett sätt för att undvika 1+1=1 är ju dels att vara medveten om den faran och från början ha en löpande aktivitet för att så lång det är möjligt se till att så inte sker, tror det oftast sker genom brist på engagemang och självdöd men ibland även på meningsskiljaktigheter i hur saker och ting har skötts och bör skötas.
    Saken är ju den att det oftast inte finns ett "rätt" sätt att göra saker, utan flera olika fungerande sätt att göra samma sak. Med två olika verksamheter kan de som har starka känslor av att den ena verksamheten gör fel ändå vara kvar hos den andra. Vad jag menar är att detta inte är ett övergående problem, och oavsett hur man gör finns det alltid några som ogillar besluten. Det fenomenet syns på vissa forumsdeltagares signaturer redan i dagsläget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #196
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag har noterat att många har länkar i signaturen till sin eller sina bilar på Garaget och följer man dessa och kikar på användaren så har jag inte ännu hittat någon som länkar till stcs även om jag hoppas några gör det.

    Jag antar att det skulle ju gå att länka i texten i sin profil till egen projekttråd för det som har en sådan eller till forumets startsida.
    Några fler besökare skulle det säkert ge och dessutom rankas sidor utifrån hur många externa sidor som länkar till den så vi skulle bättra på oddsen hos sökmotorerna.

    Bara eller litet tips!

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #197
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Done!

  18. #198
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Kan ju säga som så här, jag slutade vara på forumet mer el mindre när tapatalk togs bort. (Forumrunner var ingen hit) Nu funkar TT o de e jEtte bja!

    Kan ju även inflika att samma gjorde Svenska Saabklubben och gjorde en helknäpp sida milt sagt som gjort att jag slutat helt o vara där. Är dock betalande medlem till båda klubbarna.

    En styrelse på en klubb är aldrig statisk över en lång tid. Ta fram robusta plattformar som är lätta att underhålla oberoende hur styrelsens kompetens och engagemang/sammansättning är. Kolla vad medlemmar vill ha för "fräcka funktioner" men som oftast krävs mera special och risk att underhåll kanske inte fixas i det långa perspektivet. Snabbt pålitligt och bra lösning för arkivering av trådar/bilder i bla FAQ delar mm.

    Tycker det är mer liv o rörelse nu men det har nog en del med årstiden att göra. Kämpa på :-)

    /Björn
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #199
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Done!
    Man ska ju inte kasta gurka i Växthus som det heter på orten där jag jobbar med din var en av profilerna jag kikade på

    Små enkla åtgärder som säkert inte gör saken sämre
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #200
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag har noterat att många har länkar i signaturen till sin eller sina bilar på Garaget och följer man dessa och kikar på användaren så har jag inte ännu hittat någon som länkar till stcs även om jag hoppas några gör det.
    Hörru du du min gode herre! Det gör jag minsann visst det serrö!

    ImageUploadedByTapatalk1452789947.379561.jpg
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Debatten om saabs framtid
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 14:25
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •