Sidan 8 av 14 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 277

Ämne: Forumets framtid

  1. #141
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Det är väl inte så konstigt att forumet tappar besökare mm.

    Har hängt på forumet sen 2003 och varit ganska aktiv under dom nästan 12 år ,men allt har jo förändrats ,inte bara på Saab forumet.Saab forumet har säkert drabbats som mest pga att Saab gick i konkurs mm.Men,bil intresset är inte sig likt varken här eller på andra forum som för 10 år sedan tyvärr.

    Folk har blivit väl upptagna med sig själva på något sätt.Förut när man frågade något på Saab forumet så fick man massor med svar,man kunde få direkt svar via pm.

    Nu när man ställer PM till nån som är kunnig nuförtiden, det är inte så ofta man får svar alls.

    Allt detta gör tyvärr att intresset sjunker för mig i alla fall.

    Vad man kan få att forumets framtiden skall se ut ?
    Om det frågas mig så måste alla kändisar komma tillbaka som har hängt på Saab forumet sen många år tillbaks,som har haft grymt kunskap ,intresse,mm för Saab

    Detta är enligt mig omöjligt, så jag tror inte att forumets framtid ser så ljus ut

    Det är vad jag tycker i alla fall, och jag vet att det hjälper knappt att få forumets framtiden ljusare ut..

    Med vänlig hälsning
    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #142
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Hej!

    Vi får ta upp Saab-Wiki-frågan igen Patrik på nästa styrelsemöte.

    Det som är positivt i klubben är att vi ökar antalet medlemmar.
    Säsong 2013-2014: 1 198 stycken.
    Säsong 2014-2015: 1 295 stycken.

    Nu tar vi sikte mot 1 500 medlemmar för säsong 2015-2016.

    Med Vänliga Hälsningar
    Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #143
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Den senaste veckan tappade vi 7,8% av "tittarna"...

  4. #144
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Statistik är mindre intressant om man inte har något att jämföra med, hur såg samma period ut föregående år? Och i relation till betalande medlemmar?
    Gissar att vissa tider på året är mer aktiva än andra så man inte stirrar sig blind på en kortsiktig trend.


    En fakta Wiki kanske skulle suga åt sig lite fler besökare liksom guider och FAQer!?
    "Vi" är ju själva flitiga att hänvisa till andras material istället för att ha det själva.
    Skulle det påverka antalet besökare?

    FAQ'n i menys ovan är ju frågor om själva forummjukvaran och den rubriken kanske man skulle utnyttja för STCS FAQ?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #145
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    En fakta Wiki kanske skulle suga åt sig lite fler besökare liksom guider och FAQer!?
    "Vi" är ju själva flitiga att hänvisa till andras material istället för att ha det själva.
    Skulle det påverka antalet besökare?

    FAQ'n i menys ovan är ju frågor om själva forummjukvaran och den rubriken kanske man skulle utnyttja för STCS FAQ?
    Hej David!

    Ibland försöker moderatorerna på Facebook att hänvisa till FAQ på forumet, men det blir dock för sällan.

    Mvh Michael

  6. #146
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Hej!

    Vi får ta upp Saab-Wiki-frågan igen Patrik på nästa styrelsemöte.

    Det som är positivt i klubben är att vi ökar antalet medlemmar.
    Säsong 2013-2014: 1 198 stycken.
    Säsong 2014-2015: 1 295 stycken.

    Nu tar vi sikte mot 1 500 medlemmar för säsong 2015-2016.

    Med Vänliga Hälsningar
    Michael
    Med tanke på att Saabarna börjar bli ovanligare skulle jag säga att färre besökare men fler medlemmar är relativt förväntat, det pågår säkert en förändring till färre men mer entusiastiska ägare. Mitt eget intresse har ökat på senare år då jag insett att om jag ska ha någon bra bil att köra i framtiden så bör jag ha koll på grejorna själv...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #147
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    ... om jag ska ha någon bra bil att köra i framtiden så bör jag ha koll på grejorna själv...
    Och då kanske viss fakta, guider och FAQ kommer till nytta för den typen av användare, speciellt de som inte redan ägt Saabar i över 20år
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #148
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Om vi säger så här: det finns MÄNGDER av fräcka funktioner i forumprogramvaran som vi inte använder, det är inte på den tekniska sidan som det saknas möjligheter... det är helt enkelt att det är för få som bryr sig längre.
    En rätt kul grej som vi bara kan "slå på" är att man har ett CMS där man kan lyfta trådar till artiklar och göra lite mer som en "hemsida" med vad som händer på forumet. Ser rätt bra ut, enkelt att hantera, men VEM?
    FAQ-funktionaliteten som vi hittills bara använt till forum-FAQ kan utnyttjas till mängder av andra saker, det är lätt att skriva FAQ på det viset, men nu har vi ju FAQ-forumet istället.

    Om bara folk räckte upp handen och sa att de ville göra nått så finns det alla möjligheter! Det som krävs är att någon kavlar upp ärmarna och tar tag i det, då kan man få hur mycket kul grejer som helst. CMS/hemside-funktikonen funkar såklart mot användarnas galleri, så man får det lite som på garaget. Man kan automatiskt lista trådar som det är mycket aktivitet i osv. Det är dock av nöden krävt att någon börjar och fixar till en första grundplåt, men där finns stora möjligheter att man rätt små medel skapa "mervärde". Som det är nu har vi svårt att ens få något intresse från moderatorerna att fortsätta moderera.

    Den dagen som jag blir ensam kvar i forumets administration är dagen jag stänger ner, så är det bara.

  9. #149
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Bollman, kan du länka till en bra sida med info om vad CMS är?
    Jag skulle vilja läsa lite om det.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #150

  11. #151
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Om jag hittar motivationen till att stanna kvar i klubben har jag inga som helst problem med att hjälpa till.

    * Jag är admin på ett annat, helt orelaterat forum, och supermod på ett annat.
    * Artiklar har jag en del erfarenhet av att författa och jag har även fotografering som lite av en hobby.
    * Jag är musiker från början och komponerar och spelar in en del fortfarande, samt har en del kontakter kvar i den branschen.

    Så här finns det resurser

    Bör dock kanske nämna att jag även är introvert och det tar enormt på krafterna att vara social så jag behöver gömma mig ibland för att ladda batterierna.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  12. #152
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Folk har blivit väl upptagna med sig själva på något sätt.Förut när man frågade något på Saab forumet så fick man massor med svar,man kunde få direkt svar via pm.

    Nu när man ställer PM till nån som är kunnig nuförtiden, det är inte så ofta man får svar alls.
    Jag skulle kunna tänka mig att "nyhetsvärdet" sjunker, fler har kina tech2, tillgång till WIS, trionic suite, kända fel är redan dryftade, inga nyheter tillkommer... Specialforum för tex trionicsuite finns...

    Troligen finns redan trådar om 90% av allt som frågas igen... många som frågar orkar eller lyckas inte söka innan utan hoppas på svar serverat på silverfat, många är inte med i klubben eller har inte skrivit annat än frågeinlägg och följer inte upp frågan med hur det löste sig... Många orkar inte ens beskriva problemet, vilken modell, var de bor osv... Då tror jag de kunniga tröttnar...

    De som bara vill kolla på projektbilder verkar hålla till nån annanstans... facebook eller?

    De som gillar veteran/klassiker sägs väl gå över till saabklubbens forum...

    Jag läser för att lära mig, och svarar när jag kan, men jag tycker tyvärr det kommer mindre och mindre som är intressant... Själv har jag tyvärr lämnat saab som bruksbil... jag antar flera har det...

    Medan det fortfarande finns lite driv i klubbens forum vore ju kul om det blev nåt av wiki... iallafall av alla howtos och FAQs.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #153
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Som det är nu har vi svårt att ens få något intresse från moderatorerna att fortsätta moderera.

    Den dagen som jag blir ensam kvar i forumets administration är dagen jag stänger ner, så är det bara.
    Och det vill vi INTE


    Finns det något dokumenterat om vad det innebär att "Moderera" resp. "forumets administration"
    Dels vad ett sådan åtagande ställer för krav på en person, t.ex. x tid per dag, x tid per vecka och vad för uppgifter som behöver utföras.
    Men även vilka kunskaper som krävs, t.ex. räcker läs-, skrivkunnighet i kombination med sunt förnuft och 'datorvana' eller krävs seniorkunskaper i OS, språk m.m.

    Misstänker att några kanske har vad som krävs för att hjälpa till att dra lasset så du inte sitter där själv för även om du vill så kanske du inte orkar dra lasset själv
    Donkey-in-air.jpg

    Minns jag rätt skulle du Patrik tillfälligt administrera forumet tills permanent ersättare för Travis hittats....
    Även små myrstackar verkar funka eftersom alla hjälps åt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #154
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Troligen finns redan trådar om 90% av allt som frågas igen... många som frågar orkar eller lyckas inte söka innan utan hoppas på svar serverat på silverfat, många är inte med i klubben eller har inte skrivit annat än frågeinlägg och följer inte upp frågan med hur det löste sig... Många orkar inte ens beskriva problemet, vilken modell, var de bor osv... Då tror jag de kunniga tröttnar...


    Medan det fortfarande finns lite driv i klubbens forum vore ju kul om det blev nåt av wiki... iallafall av alla howtos och FAQs.
    Du sätter exakt fingret på en stor del av "problemet"
    Håller med och känner igen mig själv i hela ditt inlägg.

    Här är ju ett färskt praktexempel på "Laga min bil, helst fort och gratis"
    Får in vatten i bagaget när bilen står. Obs detta är INTE en kombi
    Varifrån brukar vatten komma in. Radoiantenn ser misstänkt ut. Jag vet att jag kan torka och sitta i bagagen och titta när någon spolar jag vill inte veta hur jag kan hitta problemet jag vill veta var andra redan hittat problemet

    Tänk på att skriva en vettig rubrik. Inte bara bilmodellen... /Moderato
    r
    Och det finns ganska många ofta nyreggade användare som är i nöd
    Jag försöker själv hjälpa många när jag kan bidra, har t.o.m sprungit ut från jobbet och öppnat huven, plockat ur lampkontrollen, in på jobbet och löder om det och monterar tillbaka i bilen.
    Fast oftast är hjälpen inte handgriplig. Men frågan jag, vi, Klubben borde ställa sig är hur vi får dessa att a) stanna på forumet b) bli medlemmar.
    Om forumet bara funkar som nät för att få in medlemmar så fyller det ju i sig ett syfte som gör det värt att hålla igång.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #155
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den senaste veckan tappade vi 7,8% av "tittarna"...

    Men hur ligger vi till nu i december ang skrivna inlägg m.m? Känns spontant som att aktiviteten har ökat något, eller så har det helt enkelt bara kommit fler intressanta trådar att följa

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #156
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    -2,3%
    20130 besök. Att jämföra med 27835 vecka 15

  17. #157
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Är det en relevant jämförelse?


    Hur ser det ut för motsvarande period föregående år?
    Gissar att det går i vågor när folk väljer att kura framför forumet
    Nu sitter säkert folk på prisjakt.nu och liknande i julstressen


    Löpande statistik på t.ex. antal unika besökare fördelat på medlemmar/nyfika
    antal postar m.m.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #158
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Vecka 15 är klassisk topp, runt Knutan, nästa vecka en klassisk dipp tillsammans med midsommar, men annars är det en konstant "slippery slope" neråt.

  19. #159
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    "slippery slope" neråt.
    Är det ett problem?
    Jo, om vi når noll är det så klart det men annars? Är kvantiteten viktig?

    Tycker det dyker upp rätt många som är nyreggade som är ute efter "gratis" hjälp, görs något för att fånga in dem som medlemmar eller regelbundna besökare?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #160
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    -2,3%
    20130 besök. Att jämföra med 27835 vecka 15
    Antal sidvisningar är en sak ja, men hur ser det ut med antalet skrivna foruminlägg? Antalet "tysta" besökare är ju sisådär intressant när det är de aktiva besökarna som håller forumet vid liv (sen ska man såklart inte förminska betydelsen av antalet sidvisningar)
    Senast redigerat av Echonator den 2015-12-22 klockan 20:21. Anledning: Stavfel

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Debatten om saabs framtid
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 14:25
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •