Sidan 6 av 14 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 277

Ämne: Forumets framtid

  1. #101
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det beror lite på. De som inte är inloggade ser google-reklam på varje sida, vi som är inloggade ser bara reklam i offtopic, där det ser ut som få läser numera.
    Enligt statistiken har vi tappat 100000 visningar av google-reklam sen i maj (412000 då, 285000 hittills i november).

  2. #102
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    och i intäkter innebär det...?

    På årsmötet redovisades väl kostnaden för webb eller om det var forum men jag minns ej att forumets intäkter redovisades.
    Jag önskar fortfarande att årsredovisning m.m. är tillgängligt för betalande medlemmar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #103
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det beror lite på, men säg att det rör sig om en 500ing i tappade intäkter, och de månatliga kostnaderna för forum och webb väl ligger på runt tusingen så än så länge betalar det sig.
    Vi visar ju ingen reklam på hemsidan och vi betalar för 3 domäner, backup-plats osv så totala kostnaden per år är högre än den månatliga kostnaden*12.

  4. #104
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    Om det hjälpte ossskulle jag inte se något problem med reklam på alla sidor och alla användare på forumet.

    Vad krävs det för badbredd för En forumserver.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  5. #105
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Skulle det ge ett betydande tillskott?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #106
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Med reklam? Nja, det är ju frågan. Som det är så är vi som är registrerade medlemmar i kraftig minoritet mot de oregistrerade.
    Går man till forum-hemsidan (inte flödet) så står det längst ner hur många som är aktiva på forumet för stunden och så här såg det ut när jag skulle posta detta:
    Det är för närvarande 149 användare uppkopplade. 23 medlemmar och 126 gäster

    Så, det är mer än 5 gånger fler oregistrerade än registrerade och det är rätt signifikant. Vi lever på de oregistrerade kan man säga, de som bara "poppar in" för att de klickar på en länk på google när de söker efter något med ord som återfinns på någon sida hos oss.

  7. #107
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Så ekonomiskt skulle det göra varken till eller från MEN vi skulle få reklam själva :|
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #108
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    och i intäkter innebär det...?

    På årsmötet redovisades väl kostnaden för webb eller om det var forum men jag minns ej att forumets intäkter redovisades.
    Jag önskar fortfarande att årsredovisning m.m. är tillgängligt för betalande medlemmar.
    Hej David!

    Infon som visades på årsmötet kommer vi att lägga upp på hemsidan så fort som protokollet är justerat och godkänt.

    Mvh Michael

  9. #109
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jättebra, och dokument som man inte vill lägga upp för allmän beskådan men ändå göras tillgängliga för medlemmar borde ju kunna göras tillgängliga under inloggningen på "Mina Sidor"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #110
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    ....
    Så, det är mer än 5 gånger fler oregistrerade än registrerade och det är rätt signifikant. Vi lever på de oregistrerade kan man säga, de som bara "poppar in" för att de klickar på en länk på google när de söker efter något med ord som återfinns på någon sida hos oss.
    Någon som lever på våra sökresultat är alltombilen - varför ska de dra in annonspengar på att indexera och presentera vårat innehåll? Det rapporteras text här https://www.google.com/webmasters/tools/spamreportform - men det är träff per träff som får rapporteras.


    Då är det här mer intressant:
    " If you have a complaint because someone is copying your content, we have a different copyright process--see our official documentation pages for more info. "
    http://googlewebmastercentral.blogsp...-web-spam.html

    Edit: typiskt innehåll som är stulet http://www.alltombilen.com/laga_bile...are-saab-95-99
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-11-24 klockan 20:23.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  11. #111
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Arne, såna där sidor är klassiska, de lever ju enkom på sina annonsintäkter och indexerar en massa foruminlägg och webbsidor men innehåller egentligen inte ett skit matnyttigt. Måhända de stjäl en del klick, men det finns ju inget där att hämta så folk lär ju ta nästa.
    Man kan ju säga att det bästa man kan göra för detta forum är att länka till trådar på alla sidor man kan. Ju fler ställen som länkar till vårt forum, desto högre vikt kommer vi få hos google och desto högre i rank kommer vi.
    Jag har tyvärr aldrig orkat engagera mig riktigt i SEO, men om det blir nödvändigt så kanske man måste, allt för att dra fler besökare och framförallt komma högre på google ranking. Den som känner sig duktig på området är mer än välkommen att räcka upp handen och hjälpa oss!

  12. #112
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Arne, såna där sidor är klassiska, de lever ju enkom på sina annonsintäkter och indexerar en massa foruminlägg och webbsidor men innehåller egentligen inte ett skit matnyttigt. Måhända de stjäl en del klick, men det finns ju inget där att hämta så folk lär ju ta nästa.
    Man kan ju säga att det bästa man kan göra för detta forum är att länka till trådar på alla sidor man kan. Ju fler ställen som länkar till vårt forum, desto högre vikt kommer vi få hos google och desto högre i rank kommer vi.
    Jag har tyvärr aldrig orkat engagera mig riktigt i SEO, men om det blir nödvändigt så kanske man måste, allt för att dra fler besökare och framförallt komma högre på google ranking. Den som känner sig duktig på området är mer än välkommen att räcka upp handen och hjälpa oss!
    Jag ägnade några timmar ett par dagar till att anmäla dem som webspam hos google, det som hände då var att alltombilen tog bort headers från innehållet, före mina anmälningar stod det att det var du och jag och de andra som skrivit inläggen, nu har de kortat ned det till själva innehållet i posterna.

    Dagarna jag gjorde det tog de kanske de första 5-8 träffarna då jag sökte på saker som explicit var innehåll från vårt forum - hur många träffar missar vi pga detta? Och spelar det någon roll om vi missar de träffarna?

    Edit: googla "Ursprungligen postat av Erber" och titta på hur många träffar alltombilen har och hur många vi har

    Edit2: Kollade upp vad som går att göra om ngn publicerar annans material och det var inte positivt. Det bästa vi kan göra är att öka vår SEO
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-11-24 klockan 23:07.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #113
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    På supraklubbens forum så måste man betala för att få tillgång till hela forumet. En del är öppet för allmänheten.
    Det ger ju mindre antal användare men ökar "kvaliteten" på de användare som finns. Plus att det ger pengar.

    Kan det vara något?

  14. #114
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Nja, det känns "sniket". Hur vet man vad man får "på insidan"? Kan man inte ställa vilka frågor som helst i den fria delen? Så länge ekonomin inte är i akut läge så tycker jag inte det är något alternativ. Dessutom, när vi är i det ekonomiska läget kommer det inte finnas tillräckligt många som är beredda att betala ändå så då är den digitala döden rätt nära ändå

  15. #115
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, det känns "sniket". Hur vet man vad man får "på insidan"? Kan man inte ställa vilka frågor som helst i den fria delen? Så länge ekonomin inte är i akut läge så tycker jag inte det är något alternativ. Dessutom, när vi är i det ekonomiska läget kommer det inte finnas tillräckligt många som är beredda att betala ändå så då är den digitala döden rätt nära ändå


    Man ser vad forumen heter men kan inte öppna dom ;-)
    Lite det jag menar, att man ska göra något medans man kan?

    En liten slant för att komma åt kunskapen eller att man måste vara betalande medlem?

    Kanske det plus lite mer reklam?

  16. #116
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag föreslog tidigare en begränsning för icke betalande och den sågades hårt
    Och det var att bara tillåta betalande annonsera gratis på Marknadsplatsen.

    Mitt resonemang är "Varför skall vi som betalar tillhanda ett gratis alternativ till blocket som dessutom har en väldigt tydlig målgrupp, dvs borde vara värt att betala för."
    Ett alternativ skulle vara att man får annonsera gratis om man varit reggat i t.ex. minst 6mån på forumet för att inte gallra bort trogna forumanvändare men slippa de som bara vill snylta på gratis är gott temat. Och är man nyreggad som användare får man annonsera mot en donation på t.ex. 20-50:- via t.ex. paypal.
    Kan det vara en idé att suga på?


    En allmän låsning tror jag inte är bra då många verkar dyka upp först på forumet när de har problem för att senare upptäcka att det är mycket användbart och då blir fullvärdiga medlemmar.
    Stänger man ute dessa initialt kommer de kanske aldrig att bli medlemmar utan söker sig till garaget eller andra gratisforum.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #117
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde Visa inlägg
    På supraklubbens forum så måste man betala för att få tillgång till hela forumet. En del är öppet för allmänheten.
    Det ger ju mindre antal användare men ökar "kvaliteten" på de användare som finns. Plus att det ger pengar.
    Ger det verkligen mer pengar? Aftonbladets plus-konton har c:a 5% som nappar (och den har en betydligt lägre tröskel och dessutom betalda medarbetare som skapar material), om man räknar på samma sätt med en 20-del så många användare, vad blir det ekonomiska resultatet? Dessutom så kommer det att radikalt minska mängden inlägg vilket troligen leder fram till vad mange32 sa:

    Citat Ursprungligen postat av mange32 Visa inlägg
    Tycker heller inte dom 300 per är dyrt är betalande medlem sen några år ser också trenden går neråt
    men likväl här som i andra forum/klubbar och det där med låsa och enbart ha för betalande medlemar är en dålig ide
    är medlem i Pontiac klubb/forum där provade dom det och det fick forumet till att dö direkt då vi var ännu mindre skara medlemar där
    så det kan jag inte rekomendera
    Det finns ju redan små fördelar med att vara betalande medlem i forumet, jag tror inte det finns mycket att vinna på att utöka detta.

    Men däremot kanske nag-rutor som närmar sig Wikipedias donations-uppmaningar (som talar om hur bra det är att bli medlem) skulle kunna vara en viss hjälp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #118
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men däremot kanske nag-rutor som närmar sig Wikipedias donations-uppmaningar (som talar om hur bra det är att bli medlem) skulle kunna vara en viss hjälp.
    Bra idé
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #119
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Som forumet står just nu så kommer nag-rutor och betalningskrav enbart förstöra. Återigen måste jag påpeka att stcs facebook-sida har tagit över en stor del av aktiviteten. Många (inklusive mig) går dit i första hand för att få sin dagliga saab-dos. Att då göra det "jobbigare" att gå in på stcs vore tråkigt.

    Med det sagt finns det fortfarande en stor okunskap om att man faktiskt kan bli medlem i stcs och att forumet är en bra plats att snacka på. Jag ser varje vecka folk som tror att facebook-sidan är "forumet", de har ingen aning om att detta forum existerar. Det är helt enkelt ett stort glapp. Mig veterligen administreras fb-sidan och forumet av helt olika personer, de lever helt enkelt i olika världar. Till det är det många som inte känner till att man kan bli medlem.

    Börja i den änden, öka kunskapen om forumet och medlemskap.

    2 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  20. #120
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tro mig, jag försöker, och MrTurbo läser väl här ibland också. De menar att det är för jobbigt att sitta och peka folk till forumet.
    Som "tur" är så har ju OT flyttat till FaceBook, men tyvärr följde en hel del användare med. Sen kan man kanske fråga om det är något vi skall sörja, men en allmänt lägre aktivitet gör att färre kunniga stannar också.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Debatten om saabs framtid
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 14:25
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •