Sidan 13 av 14 FörstaFörsta ... 311121314 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 277

Ämne: Forumets framtid

  1. #241
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Vill man (av någon konstig anledning ) inte gå med i klubben så kan man bidra ekonomiskt genom att klicka på reklamen här på forumet. Går att vara medlem och klicka på reklamen också. Framförallt så är det dock tid man bör bidra med. Forumet klarar sig troligare utan pengar, än utan dess samlade kunskap och trevliga innehåll såsom projekttrådar, saabhistorier och liknande.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #242
    Sugmotor Sep19th86s avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10516
    Det vore tråkigt om detta forum läggs ned, det är trevligt med specifika forum för bilar och i te någon "universal" där alla märken/fabrikat ska samsas. Hittade välsigt nyligen hit. Kan erkänna direkt att jag har svårt att hinna med alla forum, har bland annat en tråd på garaget.org där saaben är uppe som projket. Men hoppas detta forum blir kvar.

  3. #243
    Nu har jag inte läst igenom alla inlägg så mitt svar kanske redan har besvarats. Men vad är det för kostnader specifikt som drar iväg med 15000 per år i drift? Hyr ni all serverutrustning?
    Vad är det för månadstrafik /gb som går genom forumet? Hur pass mycket data är det?
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  4. #244
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vi kör virtuella servrar via Glesys. Kostnaden kommer av hur mycket utrymme (disk) och hur mycket internminne och CPU man har.
    Visst, man kan säkert få det billigare om man kör co-loc och egen server, men det är _väldigt_ bekvämt att inte behöva bry sig om hårdvara.

  5. #245
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Det låter fortfarande väldigt dyrt, även om det är VPS.
    Hur mycket utrymme och hur mycket bandbredd krävs?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #246
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag har för mig vi ligger runt 50-75GB utrymme, runt 1GB internminne och 4 CPUer, fördelat på 3 servrar. Till det kommer då trafik, men den är inte så fasligt dyr. Forumservern kostar strax under tusenlappen i månaden.

  7. #247
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Då är det ju helt klart inte kostnaden det hänger på när det gäller forumets framtid utan besökare, innehåll samt några engagerade personer för driften!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #248
    Business
    96,00 SEK /månad

    För stora och komplexa hemsidor

    500 GB utrymme
    4 GB RAM
    Flera databaser
    Flera domäner
    SSL
    SSH
    8 x CPU

    Detta är en ren webserver dock. Men från 15.000 till ca 1200 är ju en minskning i kostnad.

    Men som tidigare sagt så är pengar uppenbarligen inte ett problem. Handlar väl om att marknadsföra forumet lite mer, Skapa fler aktiviteter. Mer Bang for the buck för medlemmarna. Etc.


    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har för mig vi ligger runt 50-75GB utrymme, runt 1GB internminne och 4 CPUer, fördelat på 3 servrar. Till det kommer då trafik, men den är inte så fasligt dyr. Forumservern kostar strax under tusenlappen i månaden.
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  9. #249
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bara för det inte är dyrt så är det ju dumt att bränna pengar i onödan men det borde ingå i IT-gruppens uppdrag att se till att kostymen är lagom stor.
    Och priset är ju bara en parameter men det kan ju användas vid omförhandling.

    Vi känner ju väl till att billigast oftast är långt ifrån bäst.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #250

    Cool

    Yeap.. Och därför tog jag inte det billigaste alternativet

    FYI, Jag jobbar heltid som systemadministratör inom IT.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-29 klockan 14:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  11. #251
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Ja kan man få samma lika kvalitutta så känns det som att det finns bättre alternativ att lägga de 10-12 000 kr på.
    Marknadsföring
    Träffar
    Broschyr/tryckt material
    Mässor
    mm
    Till mitt garage: Garaget

  12. #252
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Någon som lever på våra sökresultat är alltombilen - varför ska de dra in annonspengar på att indexera och presentera vårat innehåll? Det rapporteras text här https://www.google.com/webmasters/tools/spamreportform - men det är träff per träff som får rapporteras.


    Då är det här mer intressant:
    " If you have a complaint because someone is copying your content, we have a different copyright process--see our official documentation pages for more info. "
    http://googlewebmastercentral.blogsp...-web-spam.html

    Edit: typiskt innehåll som är stulet http://www.alltombilen.com/laga_bile...are-saab-95-99
    Ha!

    Idag har jag genom den sitens leverantör fått dem att plocka bort allt material som kommer från vårt forum!

    12 användare gillar detta inlägg



  13. #253
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Dessutom kan man se, genom att läsa gamla inlägg i den här tråden att tappet verkar ha bromsats lite, det senaste året har vi faktiskt inte tappat mer än 3000 besök/vecka så vi verkar ha stabiliserat oss på denna nivå.
    Frågan är dock om nivån är lämplig eller om vi borde få fler att tycka det är roligt att hänga här och bidra med mer kunskap?

  14. #254
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Dessutom kan man se, genom att läsa gamla inlägg i den här tråden att tappet verkar ha bromsats lite, det senaste året har vi faktiskt inte tappat mer än 3000 besök/vecka så vi verkar ha stabiliserat oss på denna nivå.
    Frågan är dock om nivån är lämplig eller om vi borde få fler att tycka det är roligt att hänga här och bidra med mer kunskap?
    Om det är helt säkerställt att nivån ligger kvar där den är idag så skulle jag kunna acceptera att man "nöjer sig". Dock är jag inte alls övertygad om att så är fallet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #255
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Rent allmänt så är det en njutning att gå in på ett så här fint och välorganiserat forum. Tror tyvärr att forum som dessa kommer att bli färre. Är själv med på två andra en gång livaktiga forum som båda håller på att somna in.

    Jag ger delvis Facebook "skulden". Med några tryck skapar man en grupp och är igång till inga kostnader. Facebook är inte alls dumt som komplement med passar sällsynt dåligt som grupp eller forum. Skaparna hade nog inte trott att grupper skulle bli så stort. Svårt få överblick och en medioker sökfunktion som ofta inte fungerar fast man vet att sökordet finns. Helt underbart med stcs där saker ligger prydligt under prydliga rubriker

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  16. #256
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Rent allmänt så är det en njutning att gå in på ett så här fint och välorganiserat forum. Tror tyvärr att forum som dessa kommer att bli färre.
    Då blir vi mer unika och det kan vara ett värde i sig!

    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Facebook är inte alls dumt som komplement med passar sällsynt dåligt som grupp eller forum. Skaparna hade nog inte trott att grupper skulle bli så stort. Svårt få överblick och en medioker sökfunktion som ofta inte fungerar fast man vet att sökordet finns. Helt underbart med stcs där saker ligger prydligt under prydliga rubriker

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #257
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Det tror jag faktiskt. Ett värde i sig. Har också tänkt lite på framtiden. Då märket inte tillverkas längre kunde man tro att framtiden ser mindre ljus ut men jag tror att nya kommer att hitta hit. Fortfarande är det många Saabar som ägs av folk som bara lämnar in den på dyr verkstad vid minsta bekymmer. De bilarna kommer så småningom att hitta ner till mer entusiaster som gillar att skruva lite själv och att hitta lösningar. Åtminstone 10 år framåt borde det finnas en stabil bas
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #258
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ha!

    Idag har jag genom den sitens leverantör fått dem att plocka bort allt material som kommer från vårt forum!

    Hur är det med http://saabinfo.se/generellt/magnetventil/

    De verkar ju också sno" och berättar var de "snott"
    Denna är ju inte från oss men har har man även snott bilder http://saabinfo.se/og9-5/gor-det-sja...av-kupefilter/

    Och i andra fall är det WIS bilder rakt av

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #259
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ha!

    Idag har jag genom den sitens leverantör fått dem att plocka bort allt material som kommer från vårt forum!
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #260
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tror faktiskt vi skulle behöva lite mer "skitsnack" igen så folk tycker det blir trevligt att hänga här så det bir fler som kan tänka sig svara på frågor och deltaga i diskussionerna.
    Det där tror jag på. Jag hittade ju tillbaka hit i somras efter flera års uppehåll. Knattrade några inlägg i samma anda som förr men snart kände jag på mig att vänta nu... är det ens samma forum jag hamnat på?
    Skillnaden i atmosfär och anda tycker jag är enorm. Då är det knappt värt att nämna OT-delen som verkar ha dött helt sen jag var som mest aktiv för 7-10 år sedan. Jag är inte övertygad om att FB eller andra externa faktorer är hela orsaken till detta, ett annat svenskt jätteforum jag var aktiv på förr tycks ha samma sprudlande offtopic-aktivitet nu som tidigare.

    För egen del tror jag att en livaktig offtopic-del, där det är ganska högt i tak och OK att det slår gnistor, kan bidra till att hålla aktivitet och innehållsmässigt engagemang uppe i ett helt forum. Men jag minns också att det fanns folk som tyckte motsatsen och nog var glada när OT flyttade ut.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av cedete den 2016-12-27 klockan 16:27. Anledning: Stava
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Debatten om saabs framtid
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 14:25
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •