Sidan 5 av 14 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 277

Ämne: Forumets framtid

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Hej Vänner!
    Erkänner att jag inte läst alla trådar men kan inte låta bli att kommentera det låga medlemsantalet.
    Väldigt många ickemedlemmar som får förstklassig hjälp
    Allt fråm "däckdim", färgtips till dragkroken, till byte av ramlager.
    Visst är det bra med helt öppna forum men det kräver ju en insatts från "någon".
    Jag är alltså ute efter att de som får så fina råd från er alla med erfarenhet och kunskap, även skulle "tvingas" att vara medlemmar.
    Ja, jag vet! Forum på nätet är öppna för alla!
    Men här har vi ju ett specforum! Så varför inte??
    Det här är bara en av mina många tankar. Kanske värt en diskussion?
    //Lasse

    PS Tack för all hjälp hittills! DS

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Jag är säker på att om forumet bara var öppet för medlemmar i klubben så skulle forumet dö ut snabbt.

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Att antalet medlemmar minskar är väl naturligt när antalet Saab ägare minskar och det är väl då bara att
    leta efter "billigare" drift av Forum, klubb mm. Men att lägga ner låter väl drastiskt.

  4. #84
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Jag är säker på att om forumet bara var öppet för medlemmar i klubben så skulle forumet dö ut snabbt.
    Tror jag också.

    Erfarenheten från freemium-modellerna är att det är ungefär 5% som nappar, så om vi har mer än 5% av de registrerade på forumet som medlemmar så finns inget att vinna på att låsa till forumet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Jag respekterar era åsikter och ville bara få igång ett snack.
    Naturligtvis är det värdefullt för oss alla med det här forumet, men jag tänker också på de som sköter forumet OCH då naturligtvis framförallt på de som är eldsjälar i STCS.
    Massor av uppskattning från mig till Er !

    PS Tyvärr ligger Lund lite "off side" för mig. DS
    Senast redigerat av LasseH den 2015-10-30 klockan 22:28.

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Hej!

    Jag som NY Saab-ägare ser detta forum som en guldgruva då jag gör det mesta själv.
    Jag kommer från Citroën-världen (Citroënakuten forum) där detta levt länge och väl.
    Min Citroën XM V6 Exclusive lever kvar dock men har nu ersatts av en 9-5 Aero kombi -00 som jag ansåg kunde ersätta Cittran.
    Jag kan mycket gällande Citroën CX och XM men inte mycket fören nu gällande Saab 9-5.

    Jag har inte skrivit mycket då jag funnit de flesta frågorna redan besvarade.
    Dock finner jag det frustrerande när jag läser trådar där någon "trött" person inte vill svara utan länkar till liknande fråga där länken tar mig till "sökfuntionen". Klart dysfunktionellt.

    Jag har vidarebefordrat tips om hur forumet skulle bli mer lättöverskådligt genom att dela upp huvudämnena mellan modeller.
    Nu blandas alla modeller under en och samma rad.
    Kika in på http://citroenakuten.com/, släpp stoltheten och känn på upplägget.

    Jag tror att detta forum är viktigt och förtjänar sin framtid.

    Dela upp forumet efter modeller så tror jag MÅNGA kommer känna en ny bris.

    MVH
    En ny ägare av Saab 9-5 Aero kombi -00 fullsmetad med all utrustning.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av JLindborg Visa inlägg
    Hej!
    ....
    Jag har vidarebefordrat tips om hur forumet skulle bli mer lättöverskådligt genom att dela upp huvudämnena mellan modeller.
    Nu blandas alla modeller under en och samma rad.
    Kika in på http://citroenakuten.com/, släpp stoltheten och känn på upplägget.
    Välkommen.

    Jag tror att upplägget som det är här passar Saabar ganska bra, för likheterna mellan många av bilarna är mycket stora. Från 99:an till och med og9-5 så är motorerna i stort bara många löpande förbättringar (ett litet hopp mellan B202 och B234 runt -90 dock), och det är ungefär samma personer och tänk bakom är dessa. Elsystemet i 900 och 9000 är också på samma sätt mycket lika, på samma sätt mellan og9-3 och og9-5. Till stora delar är det samma/likartat tekniska innehåll i olika karosstrukturar. ng9-3 och ng9-5 (samt tidiga ng900) avviker mer än tidigare bilar, men likheterna är ändå ganska stora. Resultatet är att frågor och lösningar är ofta relevanta för de med grann-modellen.

    Om man jämför med Citroën så har de ett betydligt bredare spektrum av bilar, med (antar jag) mycket större skillnader mellan bilarna.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-10-31 klockan 00:46.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #88
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Jag respekterar era åsikter och ville bara få igång ett snack.
    Japp, alla åsikter är bra utom de dåliga...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #89
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Tror jag också.

    Erfarenheten från freemium-modellerna är att det är ungefär 5% som nappar, så om vi har mer än 5% av de registrerade på forumet som medlemmar så finns inget att vinna på att låsa till forumet.
    Det innebär att en väldigt stor del av inläggen här på forumet görs helt gratis av icke medlemmar. Till allas nytta. Så som medlem har man nytta av att vara värd för ett öppet forum.

    Dessutom finns det en poäng för klubben att vara värd för, i mitt tycke, världens bästa Saab-forum.
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    jag upplevt att STCS just haft det bästa forumet och de bästa forumdeltagarna.
    Är helt enig.

    För mig är forumet avgörande för att vara medlem i STCS.

    Tack till alla som bidragit till detta. Bollman i IT-spetsen och alla som skriver här. Men också styrelse och alla funktionärer som kanske inte syns lika tydligt. 45 pers, enl Bollman. Inte minst Törnros som får axla ordförandens roll som måltavla för allt gnäl... hm fina förbättringsförslag och idéer. Kom ihåg att den som kritiserar mycket ofta också älskar STCS mycket.

    Det har kommit många bra förslag bara i denna tråd.
    - Speciellt gillade jag idén om att samla fakta om olika Saab-modeller. I form av klistrade artiklar, eller kanske ännu bättre lägg artiklarna på hemsidan. Börja med alla turbo-bilar så klart!
    Dessutom:
    - Kanske skall man se över om det går att ha en "öppnare" attityd till en del ämnen, typ som på trionictuning. Dagens regler är konsekventa och bra, men en regelbunden översyn skadar aldrig.
    - Tillgång till kompletta verkstadshandböcker, WIS, EPC, styrprogram mm skulle vara bra.
    Vad gäller copyrighten, vem äger den, kan vi få tillstånd? Det ekonomiska värdet på detta går väl mot noll med racerfart...

    Ibland känns det kanske inte som det är så väldigt många som är aktiva, men ju längre tiden går ju färre Saabar finns det och ju mer entusiastiska blir ägarna. Så visst kommer vi förlora i kvantitet, men vi behöver inte förlora i kvalitet.

    Visst finns det möjlighet att utveckla/förfina/förbättra. Hjälps vi åt kan vi driva detta vidare i många år.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #90
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av JLindborg Visa inlägg
    Hej!


    Jag har inte skrivit mycket då jag funnit de flesta frågorna redan besvarade.
    Dock finner jag det frustrerande när jag läser trådar där någon "trött" person inte vill svara utan länkar till liknande fråga där länken tar mig till "sökfuntionen". Klart dysfunktionellt.
    Tyvärr har många länkar försvunnit och man hamnar då på söksidan.
    Det är dysfunktionellt men inga "trötta" personer bakom det. Bara ett "moderniserat" forum som tappat historia.
    Saknar själv en massa svar och det blir väl att man får fråga på nytt till frustration för det gamla uvarna som svarat engång i tiden.

  11. #91
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Tyvärr har många länkar försvunnit och man hamnar då på söksidan.
    Det är dysfunktionellt men inga "trötta" personer bakom det. Bara ett "moderniserat" forum som tappat historia.
    Saknar själv en massa svar och det blir väl att man får fråga på nytt till frustration för det gamla uvarna som svarat engång i tiden.
    Tycker fortfarande att man inte bör dirigeras till söksidan om inte inlägget hittas pga. nya länkar. Bättre med en liten trevlig 404-sida som förklarar vad som hänt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  12. #92
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Och innan så var alla överens om att det var bäst att komma till söksidan. Svårt att göra alla nöjda..m

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    En liten disskution blev det iaf!
    Keep up The Good Work ni som håller detta eminenta forum vid liv!
    All beundran från mej!

  14. #94
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Hur många besökare per månad har forumet just nu?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  15. #95
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Personligen så kan jag tycka att det vore synd och skam om sett eminenta forum försvann.
    Att ens komma på tanken att jämföra denna massiva kunskapsbank med Facebook-gruppen är ju nästintill löjligt. Ställ en fråga i FB-gruppen och inom 30 minuter har du minst 20 olika svar, tre som tjafsar och 2 som försöker diskret prångla på dej delar. Ska du leta upp ngt du läste igår får du bläddra förbi 511 'här är mina nya extraljus. vad tycks ?'-trådar... Nej.. Snälla, söta rara... låt forumet vara kvar.


    Puss och kärlek till er allihopa.

    6 användare gillar detta inlägg


    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  16. #96
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    +1 på den

    Och jag värvade en ny forummedlem idag

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    Tycker heller inte dom 300 per är dyrt är betalande medlem sen några år ser också trenden går neråt
    men likväl här som i andra forum/klubbar och det där med låsa och enbart ha för betalande medlemar är en dålig ide
    är medlem i Pontiac klubb/forum där provade dom det och det fick forumet till att dö direkt då vi var ännu mindre skara medlemar där
    så det kan jag inte rekomendera

    sen förstår jag det är mycket jobb för er som engagerar er och lägger massor med tid på detta eloge till er
    som får alt att funka vist om det sjunker mer kanske samanslagning med svenska saabklubben om när vi blir för små för dra runt det hela?
    men det var bara en tanke från mig
    vill absolut inte detta suveräna forum klubb försvinner men förstår dillemat väl


    har också värvat en ny betalande medlem
    9-5 2.0t 08 biopower

  18. #98
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Trenden fortsätter neråt. På 9 månader har vi tappat en tredjedel av sidvisningarna.
    Från 124000 visningar vecka 12 till 86000 vecka 46. Senaste veckans statistik kommer in idag.

  19. #99
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Trenden fortsätter neråt. På 9 månader har vi tappat en tredjedel av sidvisningarna.
    Från 124000 visningar vecka 12 till 86000 vecka 46. Senaste veckans statistik kommer in idag.
    Alltombilen tar ju en del av 'våra' träffar.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #100
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Trenden fortsätter neråt. På 9 månader har vi tappat en tredjedel av sidvisningarna.
    Från 124000 visningar vecka 12 till 86000 vecka 46. Senaste veckans statistik kommer in idag.

    Ger sidvisningarna något ekonomiskt bidrag?
    I så fall hur mycket påverkar det?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Debatten om saabs framtid
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 14:25
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •