Sidan 11 av 14 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 277

Ämne: Forumets framtid

  1. #201
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kan ju inte lyfta fram lysande exempel ju eller så va det ändå en gurka kastad
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #202
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kan ju inte lyfta fram lysande exempel ju eller så va det ändå en gurka kastad
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #203
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    stängs STCS facebook gruppen kommer en ny skapas med annat namn eller så kommer folk gå till dom andra saab inriktade facebook grupperna.
    Finns ju redan ett antal andra Saab FB sidor där det inte läggs ut en massa trams hela tiden,gick själv ur eran fb grupp pga det,sen finns en stor kompetens bland dom som är på dom sidorna,jag var mycket här på forumet tidigare men numer kanske högst några ggr i månaden med minskande besök hela tiden tyvärr,jag vart medlem här 2013,men mitt tänkta skruvande med att utnyttja rabatter o dyl gick åt pipsvängen pga att det tog 5 månader innan mitt medlemsnummer kom efter jag betalat så var jag tvungen att handla för fullt pris hos diverse utländska företag för att min bil skulle bli klar,tänker därför inte förnya mitt medlemskap här pga otaliga löften om att det är på G med utskick,förtroendet för styrelsen rann bort helt,det var bara tomma ord,tack o hej.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  4. #204
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av topline Visa inlägg
    ...tänker därför inte förnya mitt medlemskap här pga otaliga löften om att det är på G med utskick,förtroendet för styrelsen rann bort helt,det var bara tomma ord,tack o hej.
    Hej!

    Det var tråkigt att höra att du inte vill vara med oss denna säsong.

    Tidigare medlemsansvarig är inte längre med i styrelsen, och nu fungerar medlemshanteringen riktigt bra.

    Mvh Michael

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #205
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Skriver under på det. Förra årets utskick va ett rent fiasko. Iår fungerade som det skulle, en stor eloge till er som styrt upp detta!

  6. #206
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Själv suttit i styrelsen för flera non-profit-org (som STCS är) och känner igen problematiken. Har en personligt kontakt inom styrelsen där jag erbjudit mig punktinsatser för föreningen.

    Detta hjälper ju dock inte Bollman som vill ha adminhjälp. Till de som erbjudit sig hjälp men känner att de inte fått feedback "inom tid" kan jag säga att då jag själv suttit i styrelser så vet jag hur det är att: 1) hantera sitt vanliga jobb 2) hantera livet i övrigt/familj 3) sedan prioritera allt som behöver göras i föreningen. dvs hav förtröstan - ni kommer säkert att bli kontaktade. Ett sätt att visa att man är lämplig som "hjälpande hand" är att man föregår med gott exempel. Detta kan vara genom att formulera sig på ett sådant sätt att man inger förtroende (man skall trots allt vara en representant för föreningen), att man håller en ton på sina inlägg som är allmänt accepterad, att man bidrar med sin kunskap till folk som frågar.

    En sak man skulle kunna göra för att öka antalet sidvisningar är ju att börja skriva på engelska på i de tekniska trådarna. Jag gör ofta sökningar på engelska på webben för att snabbt hitta förslag på lösningar och då engelska är språket för internet skulle vi definitivt få mer träffar. En stoooor fördel som vi har jämfört med utländska forum är att vi inte är dränkta i reklam. Jag fullkomligt hatar dessa roterande javascript (tex på Garaget) som var vanliga i internets barndom och tyvärr verkar ha kommit tillbaka.

    Skulle vi kunna locka till oss utländska besökare så skulle vi definitivt få till oss en större användarbas. Vi är trots allt bara 9 miljoner personer som är potentiella användare av forumet...

    Jag använder Facebook till att kolla bilder och idiotinlägg, dvs slösurfa. Vill jag ha seriös teknisk support försöker jag söka här bäst jag kan.

    Tyvärr är det hela en generations fråga tror jag. Som någon nämnde ovan så förväntar sig de nya generationerna att de skall kunna ställa en idiotfråga och 10 personer skall ställa sig på rad med direkta svar på hens fråga. Detta har att göra med hur dagens unga är fostrade. Läs "Generation Ego" av Ana Udovic så förklaras en hel del. Dvs detta kommer bli svårt (omöjligt?) att ändra på.

    Jag tror också på en sammanslagning av SAAB klubbarna. Visst kommer det ha sina nackdelar men kanske bättre med 1 stark verksamhet än 2 svaga? Nu vet jag inget om SAAB klubbens verksamhet så jag påstår inte att den är svag utan det var et resonemang.

    Sammanslagning är kanske den stora frågan att diskutera under året som kommer? Behöver ju inte genomföras i år men kanske starta att titta på hur det skulle initieras?

    Som sagt inga svar på den initiala frågan och inget erbjudande från min sida om att vara admin här men jag kommer att försöka försöka att hjälpa till att hålla forumet vid liv genom att då och då försöka komma med vettiga inlägg.
    9-5 Aero Kombi -01 för att frakta kite utrustningen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...v%C3%A4gsloket
    Cayman S -06 för att leka på bana:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869

  7. #207
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Ode Visa inlägg
    En sak man skulle kunna göra för att öka antalet sidvisningar är ju att börja skriva på engelska på i de tekniska trådarna. Jag gör ofta sökningar på engelska på webben för att snabbt hitta förslag på lösningar och då engelska är språket för internet skulle vi definitivt få mer träffar.
    Bra poäng fast kanske svårt att omsätta i praktiken?! Men om man som jag ofta söker och läser gamla trådar (läste flera mycket konstruktiva skrivna av Lufto i natt) så inser man att forumet en en enorm Knowledge database där det skulle gå att vaska fram mycket information för att skapa fler FAQ, How to m.m. och då kanske både på Svenska och Engelska? Problemet är engagemang och tid. Här kan många vara behjälpliga utan att vara mer datakunnig än vad man redan är, många har säkert bokmärken och favorittrådar som skulle vara en bra start.

    Citat Ursprungligen postat av Ode Visa inlägg
    Jag använder Facebook till att kolla bilder och idiotinlägg, dvs slösurfa. Vill jag ha seriös teknisk support försöker jag söka här bäst jag kan.
    STCS Forum ÄR mitt facebook!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #208
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    En sak som man kanske skall ha i åtanke är att STCS är rätt stora för att vi faktiskt skriver på svenska. Det finns trots allt många här i landet som inte känner sig så "haj" på engelska att de skulle vilja läsa instruktioner för att meka med sin bil, de är nog rätt lyckliga att de lyckas meka alls och då är instruktioner på svenska avgörande.
    Med det sagt finns ju inga problem med att skriva på både svenska och engelska, men med det "riskerar" vi också många medlemmar med engelska som kanske inte ens första språk, och då börjar det bli mycket att göra att försöka förklara

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #209
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Istället för att känna flåset i nacken av att FB "tar" våra användare måste vi mer använda oss av att Saabintresserade de facto är mycket på Facebook och tappa lite av det intresset in till våra "gammelmedia".

    Tex denna bild, lite nedskalad och mer direkt text i FB-vänligt format. Posta med syfte att skapa fler medlemmar eller trafik till forumet, dela och gilla. Likadant med banträffar, sommarträffar mm. En bild, lite text. Posta dela och gilla. http://www.saabturboclub.com/wp-cont...medlemidag.jpg
    blimedlemidag.jpg

    Samma med Miohs tokunderbaravideo. En kortverision som slängs upp i alla kanaler där STCS finns. Posta, dela och gilla. Peka tillbaka på att bli medlem, banträff, forum mm mm.
    https://www.youtube.com/watch?v=OWthmcKfefQ

    Mektips på engelska? Ja det finns på sätt och vis redan via Etnoy:s finfina Youtubeklipp https://www.youtube.com/channel/UC0I...epHfNzSvANiM5Q.
    Han är en hyvens kille som säkert går att samarbeta med. Länka till forumet, göra några klipp på svenska och samposta dem på Youtube och forumet där frågor och kommentarer styrs till forumet?

    En del av detta görs säkert redan idag, men går kanske öka på lite?

    Mina fem ören och säkert en och annan kastad gurka

    ps. Uppdaterade min garagetsida med länk hit. Bra idé!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av axelsson den 2016-01-15 klockan 11:24.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  10. #210
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En sak som man kanske skall ha i åtanke är att STCS är rätt stora för att vi faktiskt skriver på svenska. Det finns trots allt många här i landet som inte känner sig så "haj" på engelska att de skulle vilja läsa instruktioner för att meka med sin bil, de är nog rätt lyckliga att de lyckas meka alls och då är instruktioner på svenska avgörande.
    Med det sagt finns ju inga problem med att skriva på både svenska och engelska, men med det "riskerar" vi också många medlemmar med engelska som kanske inte ens första språk, och då börjar det bli mycket att göra att försöka förklara
    Man ska inte heller bortse från att tröskeln att fråga blir (mycket) högre på ett engelskspråkigt forum. Det tar längre tid och är svårare att ställa frågan på engelska när man har svenska som modersmål.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #211
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    Mektips på engelska? Ja det finns på sätt och vis redan via Etnoy:s finfina Youtubeklipp https://www.youtube.com/channel/UC0I...epHfNzSvANiM5Q.
    Han är en hyvens kille som säkert går att samarbeta med. Länka till forumet, göra några klipp på svenska och samposta dem på Youtube och forumet där frågor och kommentarer styrs till forumet?
    Hyvens, e inte det en annan användare
    Jo, Jonatans filmer är uppskattade och idé att samposta med styrning till forumet vore jättebra. Idag riskerar hans klipp, samt alla länkar till diverse andra sidor som har guider med bilder öm hur man mekar med en massa vanliga åtgärder och felsökningar att styra användarna till en sida eller annat forum som de nästa gång besöker först istället för STCS och så tenderar man ju att oftast gå dit man finner svaren snabbast, varför gå till en sida som ändå länkar till någon annan?? Jag säger inte att vi skall sluta länka utan fundera på vad är det som lockar på sidan vi länkar till, kan vi ha det inhouse?
    Jag kan kolla med Etnoy om möjligheten till lite mer promotion för STCS i filmerna (I början var det Bilt--a) som hade smygreklam.

    Citat Ursprungligen postat av axelsson Visa inlägg
    ps. Uppdaterade min garaget sida med länk hit. Bra idé!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Man ska inte heller bortse från att tröskeln att fråga blir (mycket) högre på ett engelskspråkigt forum. Det tar längre tid och är svårare att ställa frågan på engelska när man har svenska som modersmål.
    Håller helt med, jag ser främst att frågeställningar som redan lösts en gång sammanfattas och kanske kompletteras med bilder och på samma plats/dokument innehåller text på båda språken.

    Jag har lägre tillbaka i tiden läst en hel del tekniska systembeskrivningar på radarsystem tillverkade av Ericsson och där hade man dokumenten indelade i 2 spalter där en var på Svenska och motstående på Engelska, Och med bilder kan ju mängden text reduceras! Bara en tanke. (Vill dock inte ha det som bruksanvisningar på vissa tekniska prylar som har 3 tjocka pocketböcker om 10 språk var där man kan kasta 2 böcker direkt och de få sidorna på Svenska säger inget viktigt så man får läsa de Engelska ändå som ibland innehåller mer info)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #212
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Stäng ner facebooksidan.

    Omröstning:
    30 gillar = rätt beslut.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  13. #213
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Om man stänger ner FB kommer man nog tappa alla yngre och då blir vi i slutänden en gubbförening med genomsnittsålder knappt under SAAB-klubben? Som en del föreslagit ovan - vore kanske bra om man kunde tydliggöra vad STCS ger på FB sidan och använda den som ett rekryteringsforum. Men jag kan ha fel
    9-5 Aero Kombi -01 för att frakta kite utrustningen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...v%C3%A4gsloket
    Cayman S -06 för att leka på bana:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869

  14. #214
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Precis vad axelsson föreslår ovan. Att fb främst används för att promotion för forumet.
    Ja, jag är gubbe

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #215
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hmm,halva mitt inlägg kom inte med?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #216
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hmm,halva mitt inlägg kom inte med?
    Nix. Nya internationella forumsregler. Då Twitter övergett regeln på max 140 tecken så gäller det nu istället på jordens samtliga forum. Det är är bara att vänja sig.


    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #217
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Nix. Nya internationella forumsregler. Då Twitter övergett regeln på max 140 tecken så gäller det nu istället på jordens samtliga forum. Det är är bara att vänja sig.


    Bra regel
    /Lufto

  18. #218
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Så då får man (om man minns) posta resten senare...


    Vad som inte kom med var ungefär detta
    Rekryteringen av yngre lär inte bli enklare med tanke på att för 25 år sedan var mer regel än undantag att ungdomar skaffade körkort till 18-års dagen och idag är den snarare tvärt om och dessutom har vi teknikskifte som lök på laxen.

    Hmmm mioh har nog rätt, 192 tecken, 234 om mellanslagen räknas
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #219
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Alltså är det ett gäng gamla stofiler som sitter och diskuterar en utdöende teknik som döms ut av kommande generation? Bara att konstatera att man är "gubbe", jag som försöker göra mitt bästa för att inte bi det.

    Doh.jpg
    9-5 Aero Kombi -01 för att frakta kite utrustningen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...v%C3%A4gsloket
    Cayman S -06 för att leka på bana:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869

  20. #220
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Hej!

    Det ska förtydligas att vi både har en Facebook-grupp och en Facebook-sida.

    Gruppen är den som har varit under diskussion.
    Den har cirkus 15 000 registrerade personer.

    Vi inom styrelsen har valt att använda sidan för att kommunicera ut information och vara som det positiva skyltfönstret utåt för våra nuvarande och kommande medlemmar.

    Det pågår just nu en diskussion om att antingen introducera en ny Facebook-grupp, eller städa upp i den befintliga, för att få till en högre kvalitet i diskussionerna.

    Mvh Michael

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Debatten om saabs framtid
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 14:25
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •