Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Visste ni att saab hade båt på gång? (länk)

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    5129

    Visste ni att saab hade båt på gång? (länk)

    Det visste inte jag i alla fall.

    http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_10038946.asp

    (Står bara lite kort i sista stycket)
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    Jo, jag vill minnas att det har experimenterats med en bärplansbåt! Står nog kort om dem med bild från provkörning i någon jubileumsbok.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    782
    Båten byggdes i samma material som flygplanen och det tålde inte vatten - vilket får sägas var en nackdel.
    förstår att projektet lades ner...
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Låter även som en nackdel med ett flyplan som inte tål vatten



    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    975
    Saab har väl även gjort en motorcykel, har jag för mig...

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 947
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av bazzen
    Saab har väl även gjort en motorcykel, har jag för mig...

    / Anders
    Är det detta Du menar:

    Citat Ursprungligen postat av LIU.se
    LiU-teknologer bygger framtidens motorcykel

    Ett stilla sus är allt som hörs när motorcykeln Elith far förbi i uppåt 100 knutar. Det är provkörning av maskinteknologernas studentprojekt: framtidens motorcykel som är trafiksäker och miljövänlig – men ändå rolig att köra.

    Platsen är Linköpings motorstadion vid Sviestad.

    - Den känns fantastiskt bra, trots att den är byggd på ett gammalmodigt chassi. Men visst saknar jag motorljudet, var kommentaren från den garvade motorjournalisten Elving Solli, som var på plats för att göra ett test för sin tidning MC-folket.

    Elith SSSV (Sustainable safety sport vehicle) har utvecklats av teknologer på civilingenjörsprogrammet i maskinteknik vid Linköpings universitet. Den möter kraven på ett uthålligt samhälle och nollvisionen, samtidigt som den har goda prestanda i acceleration, toppfart och räckvidd.

    Den eldrivna motorcykeln är utrustad med lithium-jon-batterier som tillåter ca 80 km körning på en laddning. Topphastigheten beräknas ligga på ca 120 km/h med rätt utväxling. Elmotor och remdrift ger en nära nog ljudlös och vibrationsfri gång. Den är byggd med en säkerhetsbur med 4-punktsbälte vilket gör att den kan köras med endast en lätt hjälm. Konstruktionen är dimensionerad för en krock mot stel barriär i 70 km/h.

    Motorcykeln är konstruerad och byggd av 18 studenter på åttonde terminen av M-programmet, under ledning av professor Petter Krus.
    Företagen Autoliv och Saab AB har stöttat projektet med material och expertis.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av bazzen
    Saab har väl även gjort en motorcykel, har jag för mig...

    / Anders
    Är det detta Du menar:

    Citat Ursprungligen postat av LIU.se
    LiU-teknologer bygger framtidens motorcykel

    Ett stilla sus är allt som hörs när motorcykeln Elith far förbi i uppåt 100 knutar. Det är provkörning av maskinteknologernas studentprojekt: framtidens motorcykel som är trafiksäker och miljövänlig – men ändå rolig att köra.

    Platsen är Linköpings motorstadion vid Sviestad.

    - Den känns fantastiskt bra, trots att den är byggd på ett gammalmodigt chassi. Men visst saknar jag motorljudet, var kommentaren från den garvade motorjournalisten Elving Solli, som var på plats för att göra ett test för sin tidning MC-folket.

    Elith SSSV (Sustainable safety sport vehicle) har utvecklats av teknologer på civilingenjörsprogrammet i maskinteknik vid Linköpings universitet. Den möter kraven på ett uthålligt samhälle och nollvisionen, samtidigt som den har goda prestanda i acceleration, toppfart och räckvidd.

    Den eldrivna motorcykeln är utrustad med lithium-jon-batterier som tillåter ca 80 km körning på en laddning. Topphastigheten beräknas ligga på ca 120 km/h med rätt utväxling. Elmotor och remdrift ger en nära nog ljudlös och vibrationsfri gång. Den är byggd med en säkerhetsbur med 4-punktsbälte vilket gör att den kan köras med endast en lätt hjälm. Konstruktionen är dimensionerad för en krock mot stel barriär i 70 km/h.

    Motorcykeln är konstruerad och byggd av 18 studenter på åttonde terminen av M-programmet, under ledning av professor Petter Krus.
    Företagen Autoliv och Saab AB har stöttat projektet med material och expertis.
    Nope, tänker på en mycket äldre mc. Jag har för mig att den var med på Saabfestivalen -97..

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  8. #8
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 000

    Re: Visste ni att saab hade båt på gång? (länk)

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Det visste inte jag i alla fall.

    http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_10038946.asp

    (Står bara lite kort i sista stycket)

    Hej !

    Jodå, det känner jag till. Vet var det finns en sådan med.

    Dessutom knåpandes det ihop typ glasfiberbåtar i slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Morfar hade en sådan.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 18:30
  2. Köpråd Saab 9-3 SS (länk)
    Av OdiN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 06:57
  3. Saab Service Intervaller - Länk?
    Av AcidSleeper i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 17:20
  4. Saab 90 övre länk arm
    Av BadAss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 11:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •