Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: 9-3 TTiD Hirsch avgas

  1. #21
    Updatering 2:

    Hirsch hörde av sig till mig via telefon och berättade att de tror att avgassystemet är felaktigt, och att ytterligare en person hade haft ett snarlikt problem från samma batch. Dock behövs bättre bilder för att bekräfta orsaken, vilket jag ska ta på måndag under verkstadsbesöket.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  2. #22
    Tänkte slänga in en nämnvärd uppdatering,

    Efter jag skickat in bilderna på avgassystemet som jag gjorde för ett tag sedan, har Hirsch idag ringt upp och meddelat att de förmodligen skickat delar av avgassystemet från modell V6.

    Jag bifogar en bild som jag bland annat skickat till Hirsch, för de som är intresserade. De rödmarkerade områdena är verkstadens påpekningar, som mycket riktigt ligger för nära.

    IMG_0644.jpg

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Den biten förbi tanken är ju samma utförande på oavsett TTiD eller V6. Båda har samma tankstorlek & den korta rördragningen.

    Jag har ju monterat ett V6 system på min TTiD utan problem, förutom att jag fick anpassa den främre delen så den passade mot DPF iom att V6 har en grövre rördiameter än TTiD.

    Här är mitt V6 på TTiD fast ur en annan vinkel
    http://www.garaget.org/?car=309809&image=3166678
    och det linjerar fint med utblåsen
    http://www.garaget.org/?car=309809&image=3162579
    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2286375
    Växer rejält på längden av värmen, speciellt när DPF renbränner.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Jo men förmodligen har Henke fått en dålig batch o dem skickar han en del från en V6 som hirsch vet är korrekt hoppas han får rätt. Inte ofta hirsch saker inte stämmer , brukar ju vara klockrent att montera annars. Mvh J

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av kolven28 Visa inlägg
    Jo men förmodligen har Henke fått en dålig batch o dem skickar han en del från en V6 som hirsch vet är korrekt hoppas han får rätt. Inte ofta hirsch saker inte stämmer , brukar ju vara klockrent att montera annars. Mvh J
    Nej, de skickar inte delar från en V6, de har skickat delar från en V6 som är monterat på bilen nu. Detta är enligt dem problemet

  6. #26
    Så, nu har Hirsch skickat iväg återställande delar, så kallat "Y-Pipe". Dock undvek de min fråga angående kostnaden för installationen. Det är väl ändå inte jag som ska betala för detta utbyte? Jag har betalat den huvudsakliga installationen, och avgassystemet.

    Jag har inte orsakat detta missöde, och bör heller inte betala för det, är det inte så?

  7. #27
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9938
    Enligt mig bör du inte betala något mer jobb med tanke på att det var fel på varan. Men kolla med http://www.konsumentverket.se/ hur du ska gå tillväga när det gäller handel utanför Sverige.

  8. #28
    Jag har varit på Hirsch nu om ersättning för installationen och de erbjuder 10% rabatt på nästa köp av dem. Detta tyckte inte jag var tillräckligt, så jag kontaktade Cardyourcar som jag köpt avgassystemet av och de erbjöd istället full ersättning plus kompensation avdraget på nästa köp, vilket jag anser vara mer rimligt.

    Jag har även fått kolli-id av Hirsch och paketet lär säkerligen landa hos mig på måndag, senast tisdag. Jag håller alla mina tummar nu på att detta verkligen löser detta, så det ser redigt ut.

  9. #29
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hoppas det löser sig och blir bra.

    För samma pris som ett Hirsch avgas får man ju ett plats byggt avgas så man tycker ju att det ska vara 100% passform.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Henke103, hur gick det?

    2 användare gillar detta inlägg

    gbg, Vfr


  11. #31
    Jag vet inte om någon följer denna tråden, men på fredag ska jag montera de nya delarna jag fick av Hirsch. Jag har haft bilen avställd under vintern och den 28 ska den på igen.

    Lär väl gå åt helvete i vanlig ordning.
    Senast redigerat av Henke103 den 2016-04-25 klockan 18:15.

  12. #32
    Japp, det gick åt helvete. Den nya delen var 10 - 15 centimeter kortare än det som sitter på. Helt otroligt.

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kortare? Det var väl för kort redan innan

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Kostar det 15k kr så ska man såklart kunna utgå ifrån att det passar men som vanligt med avgassystem så har de nog lite väl bråttom ibland och i låga serier och taskiga jiggar kan det bli väldigt tokigt ibland.
    Hur man löser detta kan ju diskuteras men om man bara ser på det rent tekniskt och inte bara på att man vill ha nåt som ska passa så ser det ut att finnas gott om plats vid den raka delen vid tanken. Där kan man ju kapa av det lite snyggt och använda en VAG skarv. Kanske blir tajt med skruvarna på den men den skulle ju möjliggöra att dra fram röret så det går fritt och samtidigt kunna dra bak rören baköver. En sån skarv ser ju ganska fabriksgjord ut.
    Får man lite kompensation och sen nån hundring i material och kapa röret så skulle nog jag tycka det vore okej. Även om man såklart borde kunna utgå ifrån att det ska passa.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Såvida jag nu inte var i "rörkrökar-branschen" & själv kunde svetsa rostfritt, så skulle jag inte börja med att kapa i ett nytt Hirsch-avgassystem som skall vara modellanpassat. Tillverknings-jiggen borde ju vara okej, då de tillverkat många sådana TTiD system tidigare. Dock jobbig situation för Henke som blir drabbad. Man undrar om det är den enda drabbade av detta, eller om det är fler från denna tillverkningsserie som haft problem?

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    När jag beställde Hirsch-system till Chilli, så blev det alldeles fel. Det var fel krök runt bränsletanken, den för 62-liter tank isf 58-liters tank, och båda slutdämparna saknades. Slutdämparna och övriga grejor låg (eller skulle legat) i två olika paket. Det ena paketet saknades helt och i det andra var felaktigt innehåll.

    När jag pratade med dom så sa dom att dom fått in ett klagomål till samtidigt. Det visade sig att vi fått varandras paket med mellandämparen och övriga grejor, och paketet med slutdämparna var helt borta. Men dom skickade en ny sändning med rätt grejor och sa att jag inte behövde skicka tillbaka resten.

    Så det behöver inte vara feltillverkade grejor, utan kanske bara förväxlade delar. Det låter mycket mera troligt, om du inte har bevis på att det verkligen är rätt system (artikelnr) som levererats.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #37
    Enligt verkstaden så är det kröken runt bränsletanken som är fel, kan bifoga bild med deras observationer. Avgassystemet på bilden är inte den nyskickade, utan det jag fick först.

    13147677_1182911208407438_298401353175021535_o.jpg

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Såvida jag nu inte var i "rörkrökar-branschen" & själv kunde svetsa rostfritt, så skulle jag inte börja med att kapa i ett nytt Hirsch-avgassystem som skall vara modellanpassat. Tillverknings-jiggen borde ju vara okej, då de tillverkat många sådana TTiD system tidigare. Dock jobbig situation för Henke som blir drabbad. Man undrar om det är den enda drabbade av detta, eller om det är fler från denna tillverkningsserie som haft problem?
    jiggar för avgassystem i låga serier kan se ut hur som helst och förvaras hur som helst. Får man inte kontinuerlig uppföljning på monteringar löpande så är det ingen som märker att ett järn i jiggen har slagits snett eller dylikt. Vad som helst kan hända på sånt och troligen har väl även hirsch lagt ut sånt här på entreprenad hos nån som inte alls bryr sig särskilt mycket annat än att de släpar in nån rostig jigg emellanåt från nån hög på bakgården.
    Inget som säger att det är så men det är ganska vanligt med system där marknaden försvinner och det blir sämre och sämre passform.

  19. #39
    Hade systemet kostat 1995:- så hade jag "köpt" den dåliga passformen...

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Jag köpte ett avgassystem från samma ställe som Henke103, ganska omgående efter att jag läste att han beställt från CYC. Jag berättade för CYC om vad jag läst om problemen med satsen och ville att grejerna skulle kontrolleras så att det är rätt prylar som skickades till mig, vilket bekräftades av CYC. Fick det monterat av den lokala SAAB-verkstaden (har inte tillgång till varken garage eller lyft) och upptäckte att slutrören inte låg "flush" med bakre kofångare/kjoldel. Det var ju inga 10-15 cm, men enligt Hirsch går detta att justera in (krävs tydligen två personer för det) när jag påpekade det. För 15k förväntar man ju sig en viss (säkerställd) kvalitet, men efter att ha läst om Henriks problem så är det petitesser i jämförelse. Min kärra är för övrigt en -08 sportcombi.

    Så här ser mina slutrör ut vid diffusorn:
    endpipe_left.jpgendpipe_right.jpg
    Senast redigerat av LiMiT den 2016-05-03 klockan 22:21.

Liknande ämnen

  1. Sportluftfilter & -avgas på TTiD?
    Av mackanigbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 20:28
  2. Hirsch avgas till 9-3 SS
    Av XperformancePontus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •