Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: 9-3 TTiD Hirsch avgas

  1. #41
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    LiMiT, det är helt fel även för dig. Det ser väl inte helt olikt ut det som Henke hade från början. Frågan är bara om det går att justera ut såpass på din om det inte gick på Henkes. Känner det som viss tveksamhet baserat på de tre ng9-3 Hirsch avgassystemen jag monterat helt själv. Varför skulle man behöva vara två? Men det kanske går om de skjutit ihop/fram maximalt. Hur som så borde SAAB verkstaden ha koll & har de inte lyckats, så har de antingen inte gått eller har de haft tummen mitt i handen.

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Misstänkte det...

    Nä, enligt meken på verkstaden så hade han gjort så gott han kunnat. Om han justerade ut rören så de låg flush med bumpern så låg rören inte i mitten av utskärningen i bumpern, vilket såg värre ut än att de låg i mitten men inte flush... Så han siktade på att få dem koncentriskt med utskärningen (vilket jag håller med om).

    Tekniker på Hirsch ringde upp mig och förklarade att man behövde vara två för att den ena skulle hålla systemet på plats medan den andre justerade in dämparna till rätt position och drog åt klammorna. Låter precis som om att man är tvungen att rigga systemet i "spänn" för att få det rätt.

  3. #43
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Inte säkert. Om rörskarvarna har ganska lite överlapp så saknar dom nästan riktningsstyrning och då kan det behövas någon som riktar in dom medan någon annan spänner åt klämmorna och fixerar allting i rätt position. Detta just för att få riktningen på slutrören helt rätt så att allting verkligen blir centrerat i urtagen. Sedan kan man ju kanske tycka att det inte borde behövas på ett Hirschsystem. Fredrik har iaf mycket erfarenheter av dessa, så lyssna på honum.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Skall se om jag kan göra något åt det, i någons garage. Känner inte för att ta det med SAAB-verkstaden igen, speciellt när de hävdat att de provat allt (utom Hirschs tilläggsinstruktion jag fick via telefon...).

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har monterat 3st Hirsch-avgas helt själv. 1st BioPower system på en SC & 2st Aero V6 system på SS (Se mina garaget bilar i signaturen). Ett av Aero V6 systemen monterade jag på min TTiD med en anpassad främre del för att fungera mot DPF. Det fanns inga TTiD system att tillgå när jag fick jackpot med att få tag i dessa två Aero V6 avgassystem. Därav att det blev så. Men det fungerar bra. ..
    Jag beställde ett Hirsch-system till min V6 cab i somras, när det tillverkades en ny batch. Det sitter fint på längden och ser bra ut utifrån, men jag tycker inte passformen är 100% i djupled, runt tanken. Upptill, mellan rörets ovansida och bilens undersida är det ca 5 cm luft, så det finns utrymme för att rörets nedre del skulle kunna vara i plan med tankens nedre del. Nu är det inte det, utan "röret blir tankens lägsta punkt". Har sökt kommentar från CYC, men inte fått något svar ännu.

    När jag tittar på din TTID underifrån, tycker jag mig ana att du har en liknande distans tank - rör (eller ser jag fel)? Är det kanske meningen att det ska vara ett "säkerhetsavstånd" till tanken? Det vore ju så att säga bra i så fall, för då kan jag släppa det här. Utifrån ser det ypperligt ut och det låter ju underbart...
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Var hos en kompis med både garage och erfarenhet och det krävdes spännband, spett och arbete över axlarna för att få det att se OK ut.

    På bilderna nedan kan ni se hur mycket vi fick justera från originalmontaget:
    left_.gif right_.gif

    Vid bumpern:
    left.gif right.gif

    Det ser KLART mycket bättre ut vid bumpern nu än tidigare och jag är nöjd med hur det blev till slut.

    ...och ja, de ligger centrerat i utskärningen i bumpern, kan diffa några mm men ser helt OK ut.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Senast redigerat av LiMiT den 2016-05-23 klockan 11:24.

  7. #47
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tyvärr går inte bilderna att se, men kul att det löste sig.

    Du angav ett ogiltigt/en ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta denwebbansvarige.

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Hoppas det lirar nu, re-uppade bilderna.

  9. #49
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Nu funkar bilderna bra. Det man inte ser är hur mycket överlappning det finns i skarvarna. Är skarvarna utdragna så mycket som bilderna indikerar, så blir det lätt för lite material för att säkert hålla ihop. Men är där bara tillräckligt med överlappning så ska det inte vara några problem.

    Frågan är ju också hur det egentligen var gjort tidigare. Det ser ju ut som att det bara varit ihopkört så mycket det går utan att egentligen justera in något för bra passning.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nu funkar bilderna bra. Det man inte ser är hur mycket överlappning det finns i skarvarna. Är skarvarna utdragna så mycket som bilderna indikerar, så blir det lätt för lite material för att säkert hålla ihop. Men är där bara tillräckligt med överlappning så ska det inte vara några problem.
    Det finns lika mycket material på båda rören som klämman är bred.

    Frågan är ju också hur det egentligen var gjort tidigare. Det ser ju ut som att det bara varit ihopkört så mycket det går utan att egentligen justera in något för bra passning.
    Håller med - det högra röret är justerat utåt ca 2 cm. Vet inte hur det funkar på verkstäderna, men det kan ju vara ackordsstyrt typ "upp med systemet, dra åt - klart!"

    Skit samma, huvudsaken är att jag är nöjd nu.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  11. #51
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tänk även på att det finns en justering till. Precis framför tanken i skarven mellan de länsgående rören. Med denna så kan man justera in hur långt bak man vill ha det. Men det kanske ni också fixat med.

    Undra vad det var för nybörjare som monterat åt dig.

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tänk även på att det finns en justering till. Precis framför tanken i skarven mellan de länsgående rören. Med denna så kan man justera in hur långt bak man vill ha det. Men det kanske ni också fixat med.
    Den inpassningen fick vara, den var dragen långt bakåt, kanske hade 1 cm mellanrum mot karossen.

    Undra vad det var för nybörjare som monterat åt dig.
    Den snubben har "alltid" varit anställd där (25+ år?) och hade monterat system tidigare, men aldrig ett sådant grovt (?).
    Men jag skall ju inte sticka under stol med att det var ett jäkla pill för att få det rätt (med min garage-oerfarenhet).

  13. #53
    Citat Ursprungligen postat av LiMiT Visa inlägg
    Jag köpte ett avgassystem från samma ställe som Henke103, ganska omgående efter att jag läste att han beställt från CYC. Jag berättade för CYC om vad jag läst om problemen med satsen och ville att grejerna skulle kontrolleras så att det är rätt prylar som skickades till mig, vilket bekräftades av CYC. Fick det monterat av den lokala SAAB-verkstaden (har inte tillgång till varken garage eller lyft) och upptäckte att slutrören inte låg "flush" med bakre kofångare/kjoldel. Det var ju inga 10-15 cm, men enligt Hirsch går detta att justera in (krävs tydligen två personer för det) när jag påpekade det. För 15k förväntar man ju sig en viss (säkerställd) kvalitet, men efter att ha läst om Henriks problem så är det petitesser i jämförelse. Min kärra är för övrigt en -08 sportcombi.

    Så här ser mina slutrör ut vid diffusorn:
    Bifogad fil 4643Bifogad fil 4644
    Då har vi ju för fan exakt samma problem! Mina ändrör gömmer sig bakom deffusorn med 3, respektive 5cm!

    Tredje röret de skickat nu och det passar fortfarande inte, så det måste vara ändrören det är fel på. Jag blir så förbannad på det här, jag har för helvete betalat nästan 16.000kr!

    Nu är tydligen inte .jpg en gilltig bildfil, så jag bifogar länk med 3 bilder på ändrören här: https://imgur.com/a/ebeQK

Liknande ämnen

  1. Sportluftfilter & -avgas på TTiD?
    Av mackanigbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 20:28
  2. Hirsch avgas till 9-3 SS
    Av XperformancePontus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •