Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ännu en fråga om tändningslås

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -

    Ännu en fråga om tändningslås

    Det gäller en 9-5 -02 Aero aut, och jag har nog läst iaf nästan alla trådar om ämnet. Kan inte vrida om nyckeln, höll på hela em igår, lönlöst. Det borde finnas nån eller några som inte lyckas fixa så nyckeln går att vrida, hittar inget om det. Vad har ni gjort? Om man tar bort hela konsollen, kommer man åt att skruva bort låset då? Har nat.vis låset i "lock" läge, så jag kan inte trycka in spärren å lyfta cylindern. Å eftersom jag inte kan vrida nyckeln så j får ström till spärren i växelspaken, kan j inte heller dra spaken ur park-läget.... Snacka om moment 22. Bilen står dessutom på jobbet halvvägs ut i skogen, har ström dock. Är det borrning som gäller till slut? Tacksam för hjälp.
    Tommy

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Du verkar ju ha koll på hur man får ur cylindern när den väl går att vrida om, och vad jag läst så SKA det ju gå att vrida om den med nog tålamod. Ös på med låsolja, inte bara i nyckelspringan utan i skarven "runt om" också. För mig gick det att rengöra cylindern tillbaks till full pålitlig funktion, men den kan ju förstås vara sliten eller tillomed skadad inuti.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Hur kändes din nyckel innan du fick loss låset? Min känns som att nånting har gått sönder inuti låscylindern å lagt sej på tvärsan. Den är helt stum. Dessutom känns d konstigt när man kör ner nyckeln, inget motstånd, inget som greppar tag i urfasningarna i nyckeln om du förstår vad jag menar.
    Tommy

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Som du säger ska det ju kännas att nyckeln glider på plats, men jag tror att inget rörde sig när det var som mest igenkorkat för mig. Som sagt, låsolja och tålmodiga rörelser, vissa har suttit en timme tills det plötsligt släppt. Såklart kan en bricka inne i cylindern skadats så pass att det är kört Just hur man då ska borra eller gå tillväga får nån annan nog bidra med. Lycka till, verkligen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Tack för info, höll på 2-3 timmar igår, spreja å höll på, ingen skillnad. Brukar iofs ofta råka ut för sånt som ingen ens hört talas om, så. Finns d nån vänlig själ som har info om ev borrning?
    Tommy

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Hur kändes din nyckel innan du fick loss låset? Min känns som att nånting har gått sönder inuti låscylindern å lagt sej på tvärsan. Den är helt stum. Dessutom känns d konstigt när man kör ner nyckeln, inget motstånd, inget som greppar tag i urfasningarna i nyckeln om du förstår vad jag menar.
    Tommy
    Gissningsvis är det låsstiften som inte känner för att fjädra ut. Med stor sannolikhet är det smuts av någon form som hindrar det, eftersom nyckeln inte gör något motstånd låter det som något klägg som stelnat. Jag skulle prova att försöka värma det hela med varmluftsblås på svag värme till det blir genomvarmt, men kanske först några timmar med (en eller flera) kupévärmare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Jag har gjort några som varit omöjliga att vrida om.
    Har slipat en kraftig mejsel och härdat den, så att jag kan slå ner den och knäcka loss den övre delen som är riktigt hård.
    Sedan har det gått enkelt att borra ur så det så småningom gått att vrida.
    Gäller att bara borra i den delen som man byter ut..
    Min standardfråga: vart finn bilen?? Om du har tur och det finns någon nära som har erfarenhet av detta..

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    EN HALV SEGER!!!! Cylinderh-et är ur! Lyckades vrida nyckeln en gång, och lyckades dessutom hejda mej så att jag inte vred tillbaks den i hastigheten, så nu gäller steg 2: plocka isär den. När j hade fått ur den blev d som förut, dvs d går inte å vrida nyckeln, men d spelar väl ingen roll hoppas j, ska prova ikväll. Tack så länge för tips å så, toppen å kunna skriva å få svar så här!
    Tommy
    PS: bor i Härnösand. DS

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Fy vad skönt det måste varit för mig räckte det med grafitolja och Torkypapper, om och om igen, för mer omfattande rengöring rekommenderas ultraljudsbad eller olja+tryckluft. Hoppas du får cylindern pålitlig igen, annars går det ju att lyfta över transponderdelen till en ny nyckel med nyckelcylinder.

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Flott at du du kom så langt .

    Når det gjelder renovering av selve sylinderen viser jeg til tråden: http://saabworld.net/f29/ignition-sw...b-9-5-a-26395/, der "saabviking" i post #8 forteller om hvordan han har utført dette.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Tack för tråden "Norrbagge", precis vad jag sökte! Synd att d inte fanns några bilder, men d var ju en bra beskrivning. MEN nu är det så här: undertecknad, hädanefter kallad "idioten", lyckades nat.vis vrida tillbaka nyckeln till "lock" läget när cylindern var loss. Så nu går d lik förb inte å vrida på nyckeln! Har suttit i garaget 1,5 tim å sprayat å juckat med nyckeln, hittills ingen lycka. Har lagt skiten i oljebad över natten, provar imorron igen. Ett plus: man har ju iaf nåt å göra......
    Taxweiler; vad menar du med "lyfta över transponderdelen till en ny nyckel med nyckelcylinder."? Måste man inte flytta över Twice-lådan å en massa andra grejer om man byter nyckel?
    Tommy

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Tack för tråden "Norrbagge", precis vad jag sökte! Synd att d inte fanns några bilder, men d var ju en bra beskrivning. MEN nu är det så här: undertecknad, hädanefter kallad "idioten", lyckades nat.vis vrida tillbaka nyckeln till "lock" läget när cylindern var loss. Så nu går d lik förb inte å vrida på nyckeln! Har suttit i garaget 1,5 tim å sprayat å juckat med nyckeln, hittills ingen lycka. Har lagt skiten i oljebad över natten, provar imorron igen. Ett plus: man har ju iaf nåt å göra......
    Taxweiler; vad menar du med "lyfta över transponderdelen till en ny nyckel med nyckelcylinder."? Måste man inte flytta över Twice-lådan å en massa andra grejer om man byter nyckel?
    Tommy
    Har du bara fått loss cylindern så kan du gå till Saab och beställa en ny med samma nyckelnummer som cylindern borde vara märkt med (instansat om det är original, klisterlapp om det är en utbytes). Kostar runt 1000:-

    Att flytta saker känns inte som det enklaste, har man Tech2 så kan man programmera upp nya nycklar, som du påpekar blir det en hel del saker som måste flyttas (och bilen byter VIN) om man inte programmerar om.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-10-21 klockan 21:22.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    - Har lagt skiten i oljebad över natten, provar imorron igen. Ett plus: man har ju iaf nåt å göra.....Tommy
    Jeg har "sett" en med en 9-7, med nøkkel fast i "LOCK" slik som du, spraye den godt med en grafittholdig olje, lot den stå slik over natten og fikk vridd den dagen etter. Andre har latt løs sylinder ligge i diesel, og én foreslår å "banke" på nøkkelen når den vris (etter å ha vært påført olje), så det er mange forslag der ute.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Börjar tro att d inte går å få loss den här cylindern, blev ett par timmar idag igen, ingenting. Men j fick en ide, har inte sett nåt om den taktiken här, måste fråga om j tänker rätt: Man tar en tändningslåscylinder å nyckel från en annan 9-5:a, rensar bort all plast å elektronik från den nya nyckeln; på den gamla nyckeln kapar man bort metalldelen som går ner i tändningslåset, å hänger resten, alltså "plastdelen" med knappar å elektronik på samma knippa som den nya rensade nyckeln. Då borde väl antennen godkänna att man startar bilen? Har j rätt eller har j rätt?
    Tommy

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Börjar tro att d inte går å få loss den här cylindern, blev ett par timmar idag igen, ingenting. Men j fick en ide, har inte sett nåt om den taktiken här, måste fråga om j tänker rätt: Man tar en tändningslåscylinder å nyckel från en annan 9-5:a, rensar bort all plast å elektronik från den nya nyckeln; på den gamla nyckeln kapar man bort metalldelen som går ner i tändningslåset, å hänger resten, alltså "plastdelen" med knappar å elektronik på samma knippa som den nya rensade nyckeln. Då borde väl antennen godkänna att man startar bilen? Har j rätt eller har j rätt?
    Tommy
    Jag tycker du gör det svårt för dig, transpondern kan inte vara så långt från rätt position, så om ditt sätt fungerar beror på hur stor din knippa är. Med en Tech2 så kan man byta vilka nycklar som bilen godkänner (så länge man har en giltig transponder att starta med). Om man byter nyckel så lägger man alltså in den nya nyckeln med Tech2, och man slipper göra någon fix på nycklarna.

    Sedan, om du kapar bort metalldelen av den gamla nyckel, hur har du tänkt att ta dig in i bilen om batteriet laddat ur?

    Jag kan ju förstås tycka att det borde vara värt pengarna att bara gå till Saab och beställa en ny tändlåscylinder med rätt nyckelkod så att allt fungerar som ursprungligen tänkt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Om man byter nycklar å kodar in dom med TechII kommer man väl iaf inte in i bilen? Då måste man väl ha flera nycklar ändå, nya å gamla?
    Tommy

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Om man byter nycklar å kodar in dom med TechII kommer man väl iaf inte in i bilen? Då måste man väl ha flera nycklar ändå, nya å gamla?
    Tommy
    Du kan koda in fjärrarna, men mekaniskt fungerar det naturligtvis inte med fel mekanisk nyckel.

    Nycklarna har två separata ID-system, dels fjärrkontrollen som har batteri, dels en transponder för immobilizern som energiförsörjs via radio (RFID-tagg). RFID-taggen sitter i metalldelen av nyckeln, fjärrkontrolldelen går att lyfta mellan olika nycklar, men om man ändå ska programmera med Tech2 så är detta ett fullständigt onödigt arbete eftersom man vid inprogrammering av en ny nyckel måste lägga in samtliga nycklar på nytt. Inga nycklar är hårdkodade. På din 9-5:a kan man ha upp till 4 fjärrkontroller och 4 transponders.

    Du skulle kunna ta en komplett låssats från en skrotbil (2002-2003 till c:a Jan 2003), 3st på din årsmodell (tändning+förardörr+baklucka), 2st på senare modeller (tändning+förardörr), men jag tror du lätt kan lura dig själv, tändlåsen slits så en ny är inte fel. Som bonus slipper man omprogrammering med Tech2.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Håller nat.vis med om att d är bäst med en ny cylinder, men för tillfället är d lite ebb i kassan. Har just köpt ett nytt framhjulslager å 2 främre bromsskivor, plus att jag ev måste byta ballast/styrenhet till ena framlyset. Så d ligger på...... Den där RFID-taggen, sitter den i den del av nyckeln som plasten sitter på? Tänker om man kapar nyckeln, kan d bli problem med immobilizern då? Min idé om den här fixen är ju inte tänkt som en permanent lösning iaf, tänkte kolla om man kan få tag i en billig cyl å nycklar, tills vidare.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av fiatfan Visa inlägg
    Håller nat.vis med om att d är bäst med en ny cylinder, men för tillfället är d lite ebb i kassan. Har just köpt ett nytt framhjulslager å 2 främre bromsskivor, plus att jag ev måste byta ballast/styrenhet till ena framlyset. Så d ligger på...... Den där RFID-taggen, sitter den i den del av nyckeln som plasten sitter på? Tänker om man kapar nyckeln, kan d bli problem med immobilizern då? Min idé om den här fixen är ju inte tänkt som en permanent lösning iaf, tänkte kolla om man kan få tag i en billig cyl å nycklar, tills vidare.
    Det är plast på båda delarna, och jag vet inte exakt var RFID-taggen sitter, men jag antar på antingen på nyckelämnet bakom plasten eller i plasten som är sitter direkt på nyckelämnet.

    Yx-lösningen är att ta en en cylinder+nyckel från en 9000 och tejpa ihop nyckelhusen. 9000 (alla årsmodeller) har samma låscylinder men ingen RFID-tagg på nyckeln. Problemet, frånsett att det blir oerhört klumpigt, är att om du försöker skaffa ett sådant kit från bildelsbasen att det kostar nästan lika mycket som att stoppa in en ny cylinder med rätt kodning direkt. Förstår inte idén med att kapa originalnyckeln eftersom du måste ha den kvar till dörrarna, och om du senare skaffar en riktig cylinder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    65
    Medlem#
    -
    Nyckelkapningen var mest för att d skulle bli lite mindre grejer som skramlar omkring på knippan, är inte nödvändig för den tänkta funktionen. Ang bildelsbasen är j lite allergisk mot deras prissättning över huvud taget, ibland helt obegriplig. Tack för tipset om 9000 iaf, värt å kolla upp!

Liknande ämnen

  1. Ännu en fråga om oljeförbrukning.
    Av H.Blad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 11:44
  2. Ännu en fråga om Laddtrycksmätare (sorry)
    Av colan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 19:26
  3. Ännu en MV fråga
    Av puttep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 18:48
  4. ännu en fråga om sporluftfilter..
    Av Clas.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •